Neden önemli: Karar hayata geçtiğinde, üreticilerin yalnızca yarı gizlenen ya da geleneksel kapı kollarını kullanmasına izin verilecek.
Çin’deki düzenleyici kurumlar, otomobillerde tam gizlenen kapı kollarının güvenlik ve işlevsellik açısından sorun oluşturduğunu belirtti. Yeni taslakta yer alan düzenleme, özellikle elektrikli araçlarda yaygın olan bu tasarım trendini sona erdirmeyi hedefliyor. Karar hayata geçtiğinde, üreticilerin yalnızca yarı gizlenen ya da geleneksel kapı kollarını kullanmasına izin verilecek.
Çin yeni düzenlemede güvenliği öncelik haline getirdi
Çin, yeni bir yasa taslağı hazırlıyor. Bu taslağa göre, araçlarda tamamen gizlenen kapı kollarının kullanımı yasaklanacak. Yarı gizlenen ya da klasik tipteki kapı kollarının kullanılmasına devam edilecek. Ancak bu tür kolların mekanik bir yedekleme sistemine sahip olması zorunlu tutulacak.
Tasarı, kaza gibi acil durumlarda kapıların otomatik olarak açılmasını sağlayacak maddeler de içeriyor. Yasağın yürürlüğe girmesi için bir yıllık bir geçiş süresi planlanıyor. Yeni düzenlemenin Temmuz 2027’de yürürlüğe girmesi öngörülüyor.
Çin sektör raporlarıyla riskleri ortaya koydu
Çin Otomotiv Güvenliği İndeksi tarafından yapılan testlerde, elektronik kapı kollarının çarpışmalarda mekanik modellere göre çok daha düşük başarı gösterdiği tespit edildi. Elektronik sistemlerde yandan çarpışmalarda açılma oranı yüzde 67’de kalırken mekanik kollar yüzde 98 oranında açıldı. Ayrıca 2024 yılı verileri, kapı kolu kaynaklı kazaların yüzde 47 arttığını ve bunların büyük bölümünün gizli kollarla ilişkili olduğunu ortaya koydu. Uzmanlara göre estetik görünüm ve aerodinamik fayda için tercih edilen bu kollar, güvenlik açısından ciddi açıklar barındırıyor.
Çin üreticilerin tercihlerini yeniden şekillendirdi
Çin’de faaliyet gösteren bazı markalar, yeni düzenleme hazırlıkları doğrultusunda kapı kollarında farklı çözümler sunmaya başladı. Volkswagen, uzun süredir yarı gizlenen kolları tercih ederek güvenliği ön planda tuttu. FAW-Audi’nin yeni A5L ve Q6L e-tron modellerinde de yarı gizlenen tasarımlar kullanıldı. Bu modellerde çarpışma sırasında kurtarma ekiplerinin müdahale etmesini kolaylaştıran mekanik yedekleme sistemi yer aldı. Ayrıca düzenlemenin yalnızca kapı kollarıyla sınırlı kalmayacağı, dokunmatik ekranların aşırı kullanımı ve elektronik yan aynalar gibi konuların da gündeme taşınacağı ifade edildi.

