14 dijital pazarlama yanlışı ve kaçınma yolları

Pazarlama uzmanlarından en çok yapılan pazarlama yanlışlarına ve bu yanlışlardan kaçınmaya dair ipuçlarını sizler için derledik.  

En tecrübeli dijital pazarlamacılar bile istedikleri sonuçlara ulaşmayan mücadeleler ortaya koyabilirler. Bu durum bilinen bir gerçek olmasına karşın bir sonraki hedefinize ulaşmak adına kat edeceğiniz yolda başarıya ulaşmak sizin elinizde. İşte sizi başarıdan alıkoymaması adına bilmeniz gereken ve önlem alabileceğiniz 14 dijital pazarlama yanlışı.

  1. Kampanyanın net hedefinin olmaması. Dragonfly Digital Marketing şirketinin sahibi Geoff Hoesch, dijital pazarlamacıların yaptığı en büyük yanlışlardan birisinin kampanya başlangıcı öncesinde analitik hedefler belirlenmemesi olduğunu söylüyor. Hoesch’e göre dijital pazarlama kampanyasındaki başarının takip edilmesi için hedeflerin tanımlanması (satış, form doldurma, çağrı, kayıt, vb.) ve bu hedeflerle ilgili analizlerin ortaya koyulması önem taşıyor.

Global dijital ajans şirketi Moxie’nin başkan yardımcısı Justin Honaman, ölçülebilir hedefler olmadan geri kazanımın sağlıklı şekilde ölçülemeyeceğine ve ürün ya da hizmet konusundaki kampanyaların sağlıklı şekilde yürütülemeyeceğine dikkat çekiyor. Bu nedenle hedefleri tanımlayarak aktarmak ve daha önceki kampanyalardan yeni anlayışlar edinerek daha sonraki kampanyaların planlama sürecine dahil etmek gerekiyor.

  1. Doğru kitleyi hedeflememek. SEO yazılım sağlayıcısı olan Authority Labs şirketinin içerik ve dağıtım konusundaki uzmanı Michelle Stinson Ross, herhangi bir markanın mükemmel içerik oluşturması halinde dahi doğru hedef kitlesini edinmek yönünde adım atmaması halinde istenilen sonuca ulaşılamayacağının altını çiziyor. Ross’a göre her dijital iletişim kanalı daha kalabalık hale gelmeye başlamasından dolayı diğer sesleri bastırmak ve içeriğin fark edilebilir olmasını sağlamak için daha fazla uğraş ve bütçe gerekiyor.

Ross, hedef kitlenin kişisel açıklamaların ötesinde hangi sitelerin ziyaret edildiği veya hangi e-posta listelerine kayıt olunduğu gibi verilere erişilmesi adına piksel ve çerez takibi ile davranışsal olarak tanımlanması yönünde çalışılmasını tavsiye ediyor. Aynı doğrultuda sosyal ağlardaki hedef kitlenin yaş, cinsiyet, eğitim ve ilgili olunan alanın ötesinde satın alma eğilimi ve ilgili etkinlikler üzerinden belirlenmesi önem taşıyor.

  1. Müşteri odaklı yaklaşımla çalışmamak. Hootsuite CMO’su Penny Wilson, pazarlamanın ikna etme, inandırma, kazanma ve müşteriyi yeniden edinme gibi konularda kritik bir öneme sahip olduğuna dikkat çekerek organizasyonların müşteri odaklı yaklaşımı benimsemede ağırdan alma lüksünün ortadan kalktığını belirtiyor. Wilson, dijital pazarlama alanındaki kişiselleşme, hedefler, konum servisi ve veri analizi gibi yeniliklerden dolayı markaların özelleştirilmiş marka deneyimi ile müşterilere değer sağladığını ve müşterinin daha fazla oranda geri kazanıldığını söylüyor.
  1. Özel olmayan (veya yanlış) kişiselleştirme. Yanlış isim, yanlış cinsiyet, yanlış ilgi alanları ve daha fazlası… SmartFocus CMO’su Jess Stephens her gün ekibinin oluşturduğu kötü pazarlama dizinine özel olmayan veya yanlış olan kişiselleştirme deneyimlerini dahil ettiğini belirtiyor. Kişisel pazarlama konusunda hüsran yaşamanın en büyük korkularından birisi olduğunu dile getiren Stephens, daha önce elde edilen bilgileri kullanarak sunulacak doğru ürün veya hizmet teklifleriyle söz konusu sorunun çözülebileceğini belirtiyor.
  1. Mobil platformları gözden kaçırmak. Mobil uygulamalarla müşteri ilişkilerinin yönetildiği bir platform sunan Swrve’nin CMO’su Martin Doettling, mobil platformun tüketicilerin kullandığı dijital platforma daha baskın hale geldiğine dikkat çekiyor. Nitekim, comScore tarafından yapılan araştırmanın sonuçlarına göre müşteriler tüm dijital medya zamanlarının yüzde 62’sini mobil platformlardaki kullanımlarda harcarken; tüm uygulamaların yüzde 50’si mobil uygulamalardan oluşuyor. Dolayısıyla bu durumun göz ardı edilmeyerek mobil stratejiler üzerine odaklanmanız büyük önem taşıyor.

İlk olarak kullanıcıların mobil platformlarda sizlerle nasıl etkileşimde bulunduğunu değerlendirerek ve bu deneyimi ne şekilde daha iyi şekillendirebileceğinizi düşünerek işe başlayabilirsiniz. Doettling, henüz mobil stratejinin geliştirilmemiş olması söz konusu ise bir uygulama platformlarının müşterilere erişmek için iyi bir platform olup olmayacağının değerlendirilmesi gerektiğini ve doğru zamanlama, güvenilir ve anlamlı içerik ile müşteri ilişkilerinin geliştirilebileceğini söylüyor.

USB Memory Direct pazarlama müdürü Jonathan Ceballos, web sitesinin tüm mobil cihazlara uyumlu olması gerektiğine ve mobil platformlar için satış ve özel kampanyalar sunulması gerektiğine dikkat çekiyor.

  1. Pazarlamada e-posta kullanımından vazgeçmek. Salesforce Marketing Cloud şirketinin ürün pazarlamasından sorumlu başkan yardımcısı Eric Stahl, Mobil platformlar ve sosyal ağ başta olmak üzere tercih edilebilecek pek çok pazarlama kanalının varlığı söz konusu olmasına rağmen e-posta ile pazarlamanın göz ardı edilmemesi gerektiğini söylüyor. Satış, hizmet ve pazarlama arasındaki çizginin her geçen güç daha fazla kaybolduğu ortamda e-posta hala müşteri ile ilişki kurabilmenin önemli bir yolu olma niteliği taşıyor. MarketingSherpa tarafından yapılan son anket sonuçları ABD’deki gençlerin yüzde 91’i takip ettikleri şirketlerden promosyon e-postaları almaktan memnun olduğunu ortaya koyuyor. Pazarlama konusunda e-posta iletisi almaktan hoşlanan gençlerin yüzde 86’sı aylık e-postalar almaktan hoşnut iken haftalık e-posta almak isteyenlerin oranı yüzde 61. Diğer taraftan şirketlerin e-posta iletilerini sosyal medya gibi platformlardan edindikleri verileri kullanarak daha çok kişiselleştirilmiş şekilde müşterilere sunabilmesi mümkün.
  1. A/B testi yapmamak. Bir reklam şirketi olan PHG’nin interaktif servisler direktörü Adam Jwaskiewicz, e-posta iletilerinin verimliliğini en uç noktaya taşımak için A/B testi kullanılması gerektiğini belirtiyor. Örneğin, aynı e-postayı bir test grubuna iki farklı konu başlığıyla gönderilmesi ve en çok geri dönüş alınan başlık tercih edilebilir. Bu bağlamda uygulamaların altıncı histen çok gerçek verilere dayandırılması önem taşıyor.
  1. Sosyal medyada anti-sosyal olmak. Sosyal medyaya giriş konusunda danışmanlık hizmeti veren LMW Labs şirketinin sosyal medya strateji departmanı yöneticilerinden Jessica Riches, pek çok pazarlamacının sosyal medyanın yayın organının ötesinde diyalog için tercih edilmesi gereken bir platform olması durumunu göz ardı ettiğini belirtiyor. Riches, sosyal medya üzerinden soruların cevaplanmasını sağlamanın ve düşünceleri paylaşmanın uzun vadede olumlu etkiler ortaya çıkaracak derin ilişkiler geliştireceğine dikkat çekiyor.
  1. Sosyal medya takipçileri satın almak. Ceballos, genelde sosyal medya alanındaki amacın hesaplarda olabildiğince fazla takipçi edinmek olarak anlaşıldığını söyleyerek bu durumun daha saygın, popüler ve organize görülmeye yardımcı olabileceği düşüncesini doğruluyor. Fakat Ceballos’un dikkat çektiği önemli noktalardan bir diğeri ise kişilerin sosyal medya platformlarını daha yakında takip etmesi nedeniyle sahte takipçilerin kullanıcılar tarafından kolaylıkla anlaşılarak güvenin yitirilebilecek ve potansiyel müşterilerin kaybedilecek olması.
  1. Sosyal medyada markanızı sunmak adına üçüncü partilerden hizmet almak. Entegre pazarlama ajansı Anvil şirketinin başkanı ve kurucusu Kent Lewis, dış kaynaklardan sosyal medya yönetimi konusunda hizmet satın alırken gözden kaçırılan en önemli noktaların iç kaynaklardan yoksun ve sosyal platformlarda yetkinlik konusundaki eksikler olduğunu söylüyor. Bu konuda hiç kimsenin markayı kendi çalışanlarından ve destekçilerinden daha iyi savunamayacağını vurgulayan Lewis, sosyal medyayla ilgili hizmetlerde profesyonel şirketlerden faydalanılması gerektiğine dikkat çekiyor. Mevcut ortamda şirketlerin önemli bir kısmı sosyal medyada itibar yönetimi ile ilgili detayların farkına varmış olmasına karşın hala şirket içerisinde dahili kaynak oluşturulması yönünde kat edilmesi gereken önemli bir süreç bulunuyor.
  1. Twitter üzerinden otomatik mesaj göndermek. Pazarlama danışmanı Donna Talarico, dijital pazarlama konusunda en çok muzdarip olduğu konunun Twitter üzerinden gönderilen mesajlar olduğunu belirtiyor. Talarico, otomatik olarak gönderilen mesajların kişiye özel olmaktan uzak, yanıltıcı, sinir bozucu ve bir an önce takip etmekten vazgeçme potansiyeline sahip olduğunu söylüyor ve dijital pazarlamacılara bu durumdan uzak durmalarını tavsiye ediyor.
  1. Terk edilmiş alışveriş sepetlerini görmezden gelmek. Dünya genelinde e-ticaret, ödeme ve e-pazarlama konularında çözümler sunan Digital River şirketinin pazarlama departmanı yöneticisi Chris Birkholm, tüketicilerin her geçen gün daha fazla internet üzerinden alışverişi tercih eder duruma gelmesiyle fiyat araştırması yaparken alışveriş sepetine eklenen ürünlerin yok sayıldığı durumların ortaya çıkmasının normal olduğunu belirtiyor. Birkholm, pazarlamacıların sepette bırakılan ürünler konusunda iyi bir strateji geliştirerek daha sonra sunulacak hatırlatma, kampanya ve etkinliklerle birlikte bu tüketicilerin tekrar kazanılabileceğini söylüyor.

Örnek olarak e-posta adresi bilinen müşterilere 24 saat içerisinde yüzde 10 indirim kuponuyla siparişlerini tamamlayabilecekleri bir e-posta iletisi gönderilebileceğini belirten Birkholm, alternatif olarak tüketicinin alışverişini tamamlamak yönünde hatırlatmalarda bulunulabileceğini söylüyor.

  1. Satış ekibi ile etkileşim içinde olmamak. B2B dijital pazarlama şirketi Bop Design’in kurumsal analistlerinden Jeremy Durant, dijital pazarlamaların en büyük hatalarından birisinin satış ekibi ile etkileşim içerisinde olmamak olduğuna dikkat çekiyor. Durant’a göre yol gösterme konusunda yardımcı olabilecek dijital pazarlamacılarla ayda en az bir kez görüşme gerçekleştirilmesi önemli fayda sağlayabilecek konuların başında geliyor.
  1. Sonuçları ölçmemek. Ceballos, Google Analytics veya alternatif bir araç ile sonuçları ölçmek adına ortaya koyulacak çabanın mutlaka karşılık bulacağını belirtiyor. Nitekim, sonuçların analiz edilmesi sonrasında stratejileri güncelleyerek sonuçların daha ileri taşıyabilmek mümkün. Sonuçları değerlendirmeden stratejinizin hangi ölçüde başarıya ulaşıp ulaşmadığını bilmeniz mümkün olamaz.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu