Site icon CIO Update

Google Analytics başlangıç rehberi

Google Analytics pazarlama ve web sitesi yöneticilerine sitelerinde olan bitenlerle ilgili önemli veriler sağlayan servis olarak biliniyor. Fakat Google Analytics üzerinden sizin için oldukça önemli verilere erişebilmek adına başlangıç aşamasında bir rehbere ihtiyacınız var.

Google Analytics, pazarlamacılara ve web site yöneticilerine sitelerini ziyaret eden kullanıcıların nereden geldiklerini, sitelerinde neler yaptıklarını, hangi sayfaları ziyaret ettiklerini ve sitelerini terk etme nedenleri gibi konulardaki detayları sunarak pazarlamacıların ve site yöneticilerinin ziyaretçi davranışlarını daha iyi anlayabilmelerini sağlayan ücretsiz bir servis olma özelliği taşıyor.

Directive Consulting şirketinin CEO’su Garrett Mehrguth, pek çok kullanıcı için fazlaca veriyi değerlendirmenin problem olabileceğini belirtiyor. Mehrguth, verilerin nasıl kullanılabileceğine dair keşiflerin saatler alabilecek olmasına karşın hangi verilerin izlenebileceğiyle ilgili çalışmaların birkaç kez tekrar edilmesi ve süreçlerden uzaklaşarak yeni davranışlar ortaya koyulması sayesinde olumlu sonuçlar elde edilebileceğini dile getiriyor.

Yeni ve deneyimsiz kullanıcılar için en büyük problemin Google Analytics üzerinden verileri erişim olmadığına dikkat çeken Workshop Digital şirketinin SEO analisti Derek Gleason, asıl problemin anlamlı ve aksiyona dönüştürülebilen sonuçlar elde edilememesi olduğunu dile getiriyor. Aksiyona dönüştürülebilen veriler toplam trafik gibi kesin ölçütlerin ötesinde organik kullanıcı gibi kitlelerin web site sayfalarında yaptığı gezintilere dair detaylar sunma özelliği taşıyor. Ancak yeni bir Google Analytics kullanıcısı için önemli olan nokta hangi ölçütlerin site için önemli olduğunu belirlenmesi olarak ön plana çıkıyor.

İşte size Google Analytics’in temel özellikleri, en önemli nitelikleri ve en değerli araçları gibi konularda detaylar içeren başlangıç rehberi.

Google Analytics Gösterge Tabloları

Google Analytics’te yer alan gösterge tabloları sitenizin analiziyle ilgili genel bilgiler vermekle birlikte yeni Google Analytics kullanıcıları için iyi bir başlangıç noktasıdır.

Başlangıç aşamasında Google Analytics hesabınıza giriş yapmanızın ardından göreceğiniz gösterge tablolarına alıştıktan sonraki aşama özel gösterge tabloları oluşturmanızdır. (Özel gösterge tabloları oluşturma konusundaki seçenekleri Gösterge Tabloları > Yeni Gösterge Tablosu bölümünde bulabilirsiniz.) Özel Gösterge Tabloları penceresinde yer alan “Boş Tuval” veya “Başlangıç Gösterge Tablosu” seçeneklerini kullanabilir ya da “Galeriden İçe Aktar” seçeneği ile kullanıcılar tarafından oluşturulan tabloları Google Analytics hesabınıza ekleyebilirsiniz. Örneğin, Galeriden İçe Aktar seçeneğini kullanarak Google tarafından yeni Google Analytics kullanıcıları için geliştirilen ve içerisinde farklı gösterge tablolarının, özel raporların, segmentlerin yer aldığı “New Google Analytics User Guide Starter Bundle” gösterge tablosunu içeri aktarabilirsiniz.

Google Analytics kullanıcılarının düzenli olarak takip ettikleri veriler konusunda temel bir anlayışının olduğunu belirten Gleason, özel gösterge tablolarını oluşturmaya vakit ayırmanın ve oluşturulan gösterge tablolarını ekranda yer almasını sağlamanın önemli düzeyde getirisi olduğunu dile getiriyor. Özellikle yeni kullanıcılar için farklı Google Analytics ekranlarında en çok ziyaret edilen sayfalar, mobil dönüşüm oranları ve cinsiyete göre ziyaretçi profilinin belirlenmesi gibi verilere erişim için fazlaca zaman ayırmak yerine istenilen gösterge tablolarının yer aldığı bir ekran oluşturmak hızlıca sonuç almak adına önemli faydalar sağlıyor.

Google Analytics Kısayolları

Google Analytics üzerinde yer alan kısayollar sıkça kullanılan raporlara erişim imkanı sunuyor. Vixlet şirketinin CMO’su Nick Loui, Google Analytics üzerindeki verilerin ne şekilde kullanılacağını belirledikten sonra kısayollar sayesinde önemli olan verilere erişimin çok daha kolay olduğuna dikkat çekiyor.

Yeni bir kısayol oluşturmak için Raporlama sekmesinden kısayol belirlemek istediğiniz görünüme giderek (Örneğin, Gerçek Zamanlı > Trafik Kaynakları) sağ üst köşedeki “Kısayol Oluştur” bağlantısına tıklamanız yeterli. Karşınıza çıkacak olan ekranda kısayolunuza isim belirleyerek kaydedebilirsiniz.

Google Analytics Intelligence Etkinlikleri

Intelligence etkinlikleri adını taşıyan Google Analytics aracı hemen çıkma oranlarındaki artış ve düşüş, sayfa görüntüleme sayıları, ortalama oturum süresi gibi web sitenize ait farklı ölçütleri tek seferde görüntülemenizi sağlar. Bu bölümde otomatik, varsayılan, bildirim görünümlerini tercih edebilir veya kendinize özel bir şablon oluşturabilirsiniz.

Özel bildirimler belirlediğiniz ölçütlerde düşüş veya artış olması durumunda sizi e-posta veya metin mesajı ile otomatik olarak bilgilendirir. Örneğin, sayfanızdaki görünümün bir önceki güne göre 100’den fazla olması halinde Google Analytics’in sizi otomatik olarak uyaracak şekilde kural tanımlaması yapabilirsiniz.

Sosyal medya profesyoneli olan Natalie Zfat, Google Analytics’te sunulan bildirim özelliğinin önemine dikkat çekerek dergi ya da önemli bir içerik yayınlanması sonrasında değerli veriler sunabileceğini dile getiriyor.

Raporlama sekmesinden özel bildirimler oluşturmak için Intelligence Etkinlikleri bölümüne giderek Genel Görünüm, Günlük, Haftalık veya Aylık Zaman dilimlerindeki alarmları grafiğin alt kısmındaki özel alarmlar bölümünden oluşturabilirsiniz. Daha sonraki aşamada oluşturduğunuz alarmı adlandırarak istediğiniz alarm şartlarını seçip alarmınızı kaydedebilirsiniz.

Google Analytics Gerçek Zamanlı Ölçütler

Gerçek zamanlı ölçütler ile belirli bir zamanda sitenizdeki aktif kullanıcı sayısını belirleyebilir, dakikadaki veya saniyedeki sayfa görüntüleme sayısını, trafik kaynaklarını (veya kullanıcıların sitenize nasıl eriştiğini) ve benzer konulardaki detayları edinebilirsiniz.

Gerçek zamanlı verilerin sunulduğu aracın sitede neler olup gittiğini görme imkanı sunan bir “eğlence aracı” olduğunu söyleyen Jewel Toned CTO’su Chris Hood, bu aracın kullanıcıların en çok tercih ettiği araçlardan birisi olduğunu belirtiyor.

Google Analytics üzerindeki gerçek zamanlı verilere erişmek için Raporlama sekmesi altındaki Gerçek Zamanlı seçeneğini kullanarak Yerler, Trafik Kaynakları ve İçerik seçeneklerine ait detayları görüntüleyebilirsiniz.

Google Analytics Kitle Aracı

Kitle aracı site ziyaretçilerinizle ilgili yaş, cinsiyet, yer, dil, teknoloji (tarayıcı, işletim sistemi, internet sağlayıcısı, vb.) gibi demografik veriler sunan bir araçtır. DragonSearch dijital pazarlama strateji uzmanlarından Caitlin Boroden, Google Analytics’te sunulan demografik verilerin sitedeki ziyaretçilerin ilgi alanlarını belirlemek için kullanılabileceğini belirtiyor.

Google Analytics üzerindeki Kitle aracını Raporlama > Kitle > Genel Bakış adımlarını takip ederek kullanmaya başlayabilirsiniz. Erişeceğiniz sayfada saatlik, günlük, haftalık veya aylık olarak ziyaretçi verilerinize erişebilirsiniz. Davinci Virtual SEO uzmanı Nenad Cuk, Google Analytics’in Kitle aracı ile site ziyaretçilerinin genel profilinin belirlenebileceğine dikkat çekiyor.

Google Analytics Edinme Aracı

Google Analytics Edinme aracı sitenizin hangi kaynaklardan trafik “edindiği” konusunda bilgi sağlayan bir araçtır. Sitenizin hangi kaynaklardan ziyaretçi edindiğini bilmenizi sağlamasından dolayı Google Analytics Edinme aracı “temel” bir araç olma niteliği taşır. Directive Consulting şirketinin CEO’su Mehrguth, bu araç üzerinden edinilen verilerle reklam harcamalarının ve satış, rehberlik ve çağrı gibi konularda ağırlık verilmesi gereken noktaların belirlenebileceğini dile getiriyor.

StoryLeadher.com sitesinin kurucusu Jerry Lee, edinme raporlarının kendileri için hangi kaynaktan en fazla trafik edinebileceklerini belirlemek adına başvurdukları en değerli araç olduğunu söylüyor. Örneğin, edinme raporlarını kullanarak satışlardaki dönüşüm oranlarını belirleyebilir ve reklam bütçelerini elde edilen veriler doğrultusunda oluşturabilirsiniz.

Wriber pazarlama direktörü Kendra Ross, Google Analytics Edinme aracını kullanarak reklam verilerinin ötesinde sosyal medya üzerinden edinilen yüksek hemen çıkma ve düşük dönüş oranına sahip ziyaretçi verilerine erişilebileceğini belirtiyor. Ross, sosyal medya ziyaretçilerine karşın referans sitelerden edinilebilecek linklerin gerçek referanslar olarak pazarlama girişimlerinde yardımcı olacak detaylar olduğuna dikkat çekiyor.

Edinme raporlarına Google Analytics hesabınıza giriş yaptıktan sonra Raporlama > Edinme bağlantılarını kullanarak erişebilirsiniz. Dilerseniz Google Analytics üzerinden aktif kullanıcılarla ilgili bilgi edinebilir, henüz beta aşamasında olan Kohort Analizi seçeneğiyle ziyaretçilerinize dair daha detaylı analizler oluşturabilirsiniz.

Google Analytics Davranış Aracı

Davranış aracı sitenizi ziyaret eden kullanıcılarınızı anlamanıza yardımcı olan bir araçtır. Raporlama > Davranış > Davranış Akışı seçeneklerini kullanarak ziyaretçilerinizin sitenizi ziyaret ettikten sonra görüntülendiği sayfalara dair detaylar edinebilirsiniz. Davranış Akışı ile sunulan veriler sayesinde ziyaretçilerinizin sitenizde daha fazla kalmasına ve sitenizden daha çabuk ayrılmasına neden olan içerikleri belirleyebilirsiniz.

Google Analytics Açılış Sayfaları (Davranış > Site İçeriği > Açılış Sayfaları) ile ziyaretçilerinizin sitenize en sık giriş yaptığı sayfaları belirleyebilir ve bu sayfalarda ne tür davranışlar ortaya koyulduğunu izleyebilirsiniz.

Örneğin, blog gönderilerinizden herhangi birisinin en çok giriş yapılan, düşük hemen çıkma oranına ve yüksek ortalama oturum süresine sahip olduğunu fark etmeniz durumunda gönderinin konusunu ziyaretçilerinizin en çok ilgisini çeken konu olduğunu belirleyerek bu yönde içerikler oluşturabilirsiniz.

Google Analytics Dönüşümler 

Dönüşümler aracı Google Analytics üzerinde yer alan ve sitenizdeki dönüşüm süreçlerini yakından takip etmenizi sağlayan en kritik araçlardan birisidir. Nitekim, Google’a göre dönüşüm “birisinin reklamınıza tıklaması ve sonrasında satın alma veya cep telefonundan çağrı yapılması gibi değer ifade eden herhangi aksiyonu yerine getirmesi ile meydana gelen” bir süreçtir.

Wired SEO kurucusu Clint Henderson, Dönüşüm özelliğinin Web site ziyaretçileriyle ilgili hedefler belirlenmesini ve belirlenen hedeflerin takip edilmesini mümkün hale getirdiğini belirtiyor. Dönüşüm aracı üzerinden takip edebileceğiniz aksiyonlar arasında e-ticaret satışı, bülten kaydı ve iletişim formunun kullanılması gibi konular olabilir.

Henderson’a göre dönüşümlerin takip edilmesi bütün olarak web sitesi başarısının ölçülmesine yönelik çalışmalar için kritik öneme sahip. Dönüşüm aracı üzerinden sunulan verilerle hangi hedeflere ulaşılabildiğinin belirlenebileceğini dikkat çeken Henderson, bu sayede şirket veya pazarlama anlamında önemli veriler edinilebileceğini belirtiyor. Örneğin, dönüşüm oranlarını takip ederken mobil platformlarda düşük dönüşüm oranlarına sahip olduğunuzu fark etmeniz halinde sitenizin mobil görünümüyle ilgili iyileştirmeler yaparak mobil platformlardaki dönüşüm oranlarınızdaki değişiklikleri takip edebilirsiniz.

Dönüşüm aracını Raporlama > Dönüşümler bölümündeki hedefler, e-ticaret, çok kanallı huniler ve ilişkilendirme seçimleri üzerinde kullanabilirsiniz.

Google Analytics Konusundaki Soru ve Sorunlarınız İçin Ücretsiz Yardım

Yeni Google Analytics kullanıcıları ücretsiz çevrimiçi kursların yer aldığı Google Analytics Academy (https://analyticsacademy.withgoogle.com/) ile Google Analytics konusunda pek çok ana bilgiyi edinebilirsiniz. J-I.T Outsource şirketinde dijital kimlikten sorumlu Başkan Yardımcısı Beth Bridges, giriş bilgilerinin yer aldığı sağ üst köşedeki bağlantıdan erişebilecek Google Analytics Yardım Merkezi’nin Google Analytics ile ilgili bilgi edinilebilecek bir diğer kaynak olduğunu söylüyor.

Her Şeyi kafada bitirerek başlamak

Yeni Google Analytics kullanıcılarının belirli bir hedefe odaklanmak ya da Stephen R. Covey’in “Oldukça Etkin Çalışan Kişilerin 7 Alışkanlıkları” kitabında söylediği gibi “her şeyi kafada bitirdikten sonra çalışmalara başlama” felsefesini benimsemek önem arz ediyor. Lake One Digital şirketinin kurucusu ve CEO’su Ryan Ruud, web sitenizden beklenenlerin kayıt altına alınması halinde cevapların Google Analytics ile bulunabileceğini söylüyor ve ekliyor: “Ulaşmak istediğiniz sonucu daha net anlamanız halinde Google Analytics çok daha kolay ve eğlenceli hale gelecektir.”

Exit mobile version