Tesla, Austin’de robotaksi hizmetini başlattı

Tesla’nın “tam otonom sürüş” adını verdiği sistem, ismine rağmen hâlâ sürücü koltuğunda bir insanın bulunmasını gerektiriyor.

Elon Musk’ın Tesla için en büyük kozu olan robotaksi hizmeti, ilk kez şirketin merkezi olan Austin’de kullanıma sunuldu. Şimdilik yalnızca 10 araçlık bir filoyla test edilen sistemde, her araçta güvenlik amaçlı bir görevli bulunuyor. Bu deneme, şirketin iddialı otonom sürüş hedeflerindeki ilk adımı temsil ediyor.

Robotaksi ile yeni dönem

Tesla hisseleri, yılın başında yaşadığı düşüşten sonra yaklaşık %50 değer kazandı. Hisselerdeki bu toparlanmanın arkasında, Tesla’nın otonom taksi servisine dair artan beklentiler yatıyor. Şirketin son dönemde karşılaştığı düşen satış grafiği ve Musk’ın siyasi söylemleri nedeniyle oluşan müşteri tepkisi düşünüldüğünde, robotaksi projesi Tesla için kritik bir çıkış yolu olarak görülüyor.

Şirketin yeni hizmeti şimdilik yalnızca belirli sosyal medya fenomenleriyle sınırlı bir gruba açıldı. Araçlarda direksiyon koltuğu boş bırakılırken, yolcu koltuğunda bir Tesla çalışanı güvenlik amacıyla yer aldı. Elon Musk, lansman öncesi yaptığı paylaşımda, kullanıcıların bu hizmet için sabit 4,20 dolar ödeyeceğini duyurdu.

Ancak araçlar yalnızca belirli güzergahlarda çalışıyor, zorlu kavşaklardan uzak duruyor ve gerektiğinde müdahale edebilecek uzaktan operatörlerle destekleniyor.

Düzenleyici kurumlar harekette

Tesla’nın “tam otonom sürüş” adını verdiği sistem, ismine rağmen hâlâ sürücü koltuğunda bir insanın bulunmasını gerektiriyor. Bu durum, rakibi Waymo’nun gerçekten sürücüsüz çalışan araç filosuyla arasında ciddi bir fark yaratıyor.

ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA), Tesla’nın otonom sürüş teknolojilerine dair soruşturmalarını sürdürüyor. Mayıs ayında Tesla’ya gönderilen resmi yazıda, robotaksi hizmetinde kullanılacak sistemler hakkında detaylı bilgi talep edildiği, şirketin yanıt verdiği ve içeriğin şu an incelendiği açıklandı.

Genişleme planları hazır ama belirsizlikler sürüyor

Musk, güvenlik konusunda “aşırı tedbirli” davrandıklarını belirtse de, önümüzdeki birkaç ay içinde bin robotaksinin hizmette olacağını ve sistemin San Francisco ile Los Angeles gibi büyük şehirlere taşınacağını öne sürdü.

Tesla, hizmetle ilgili gelişmelerden haberdar olmak isteyenler için yeni bir web sitesi açtı. Robotaksiler, kullanıcılar tarafından bir mobil uygulama üzerinden çağrılabilecek.

Ancak bu hizmetin ne kadar hızlı yayılabileceği ve Waymo gibi rakiplerle rekabet edip edemeyeceği hâlâ soru işareti. Waymo, San Francisco’da halka açık sürücüsüz taksi hizmetini üç yıl önce başlatmıştı.

Tesla kamerayla, rakipler lidar ve radarla çalışıyor

Tesla’nın teknolojisi sadece araçlara monte edilmiş kameralarla çalışıyor. Waymo ve Amazon’un sahibi olduğu Zoox gibi rakipler ise radar ve lidar sensörleriyle çok daha kapsamlı bir güvenlik altyapısı sunuyor.

Tesla’nın bu sade donanım yaklaşımı sayesinde hizmeti daha ucuza ve daha hızlı yayabileceği iddia ediliyor. Şirket, direksiyonu ve pedalları olmayan “Cybercab” modelini geçen yıl tanıtmış ve bu aracın 30.000 doların altında satılacağını açıklamıştı.

Ancak uzmanlara göre, Tesla’nın sisteminin farklı trafik koşullarında yüksek güvenlik ve hassasiyetle çalışabildiği henüz kanıtlanmış değil. Güney Karolina Üniversitesi’nden Doç. Dr. Bryant Walker Smith, bu konuda ciddi şüpheler olduğunu ifade ederken, Barclays analisti Dan Levy de Tesla’nın önünde büyük bir altyapı inşa süreci bulunduğuna dikkat çekiyor.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu