Neden önemli: Şarj altyapısı, elektrikli araçların benimsenme hızını ve enerji tüketim trendlerini doğrudan etkiliyor. Bu nedenle Çin’in hızlı büyüme süreci, yalnızca ülke içi ulaşımı dönüştürmekle kalmıyor, aynı zamanda küresel ölçekte yeni standartların oluşmasına öncülük ediyor.
Çin, elektrikli araç şarj altyapısındaki büyümesini hız kesmeden sürdürüyor. Temmuz 2025 itibarıyla ülke genelindeki toplam şarj noktası sayısı, %53’lük önemli bir artışla 16.7 milyona ulaştı. Bu rakam, Çin’i küresel şarj altyapısında açık ara lider konumuna taşıyarak sektördeki hâkimiyetini ortaya koyuyor.
Şarj noktası sayısı 2020’ye göre 10 kat arttı
Ulusal Enerji İdaresi’nin verilerine göre, Çin’de her beş araca iki şarj ünitesi düşüyor. Ülkedeki şarj noktalarının sayısı, 2020’deki rakamlarla kıyaslandığında on katına çıktı. Yalnızca 2025 yılının ilk yedi ayında 3.878.000 yeni ünite kuruldu. Bu, bir önceki yılın aynı dönemine göre %93.2’lik önemli bir artışa işaret ediyor. Yeni kurulan ünitelerin 623 bini kamuya açıkken, 3.255.000 adedi ise özel şarj noktaları olarak hizmet vermeye başladı.
Türkiye’nin şarj altyapısı gelişmeye devam ediyor
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) verilerine göre Türkiye’de 2025 Temmuz sonu itibarıyla 32 bin 682 şarj noktası bulunuyor. Bu noktaların 18 bin 888’i AC, 13 bin 794’ü ise DC şarj olarak hizmet veriyor. Türkiye, Çin ile kıyaslandığında oldukça küçük bir pazara sahip olsa da son yıllarda hızlı büyüme eğilimi gösteriyor.
Elektrik tüketimi %40’tan fazla yükseldi
Elektrikli araçların yaygınlaşması, Çin’de enerji tüketimine doğrudan yansıyor. 2025 yılının ilk yedi ayında, şarj ve batarya değişim hizmetleri için tüketilen elektrik %40’ın üzerinde artış gösterdi. Sadece temmuz ayında tüketim 7.71 milyar kWh seviyesine ulaşarak, bir önceki aya göre 1 milyar kWh artış kaydetti. Yıllık bazda %53.9, aylık bazda ise %14.9’luk bir büyüme gerçekleşti. Bu tüketimin büyük bir kısmını ise binek araçlar ve otobüsler oluşturuyor.
Çin’in elektrikli araç hedefleri büyümeye devam ediyor
Çin’deki elektrikli araç sayısının 2030 yılına kadar 100 milyonu aşması bekleniyor. Yetkililer, şarj altyapısının araç sayısının önünde büyümesini sağlayarak arz-talep dengesinde yaşanabilecek sorunların önüne geçmeyi amaçlıyor. Şarj istasyonlarının yaygınlaşması, büyük şehirlerin yanı sıra kırsal bölgelerde de elektrikli araç kullanımını teşvik ediyor.
Küresel pazarda Çin’in etkisi artıyor
Çin’in şarj altyapısındaki liderliği dünya genelinde standartları da şekillendiriyor. Uygulanan hızlı büyüme politikaları, diğer ülkelerin yatırımlarını da hızlandırıyor. Türkiye gibi gelişmekte olan pazarlarda Çin’in deneyimlerinden yararlanılması gündeme geliyor. Uzmanlar, elektrikli araçların yaygınlaşmasının şarj altyapısına yapılan yatırımlarla doğrudan bağlantılı olduğunu vurguluyor.





