“Huzurlu bir çalışma ortamına kavuştuk”

Türkiye’de çok sık okumadığınız bulut bilişim hikayelerinden biri Limak Holding’e ait. Limak Holding IT Direktörü Ersun Gülbaş liderliğinde hayata geçirilen projede, Holding ve ona bağlı şirketler altyapısını Google servislerine taşıdı. Gülbaş, projeden sağladıkları en önemli faydayı “Huzurlu bir iş ortamı oluştu” şeklinde ifade ediyor.

2004 yılından bu yana Limak Holding ve ona bağlı şirketlerin IT Direktörlüğü görevini yürüten Ersun Gülbaş’ın on parmağında on marifet olmak zorunda. Çünkü teknoloji liderliğini yaptığı Limak, son on yılda Türkiye’de en hızlı büyüyen gruplarından biri. İnşaat alanında faaliyetlerine başlayan grup, son on yılda sadece büyümedi, aynı zamanda yeni sektörlere de büyük cesaretle giriş yaptı.

Limak, hali hazırda Türkiye’deki en büyük yatırımlardan biri olarak gösterilen İstanbul’un 3’üncü havalimanının yapım ve işletmesini üstlenen konsorsiyumda yer alıyor. Ayrıca Türkiye genelinde dört bölgenin elektrik dağıtımını Cengiz ve Kolin şirketlerinin ortaklığı ile birlikte yürütürken, Kosova’da da Çalık Holding ile birlikte elektrik dağıtımını üstlenmiş durumda. 2003 yılında elektrik üretim, 2008 yılında havaalanı işletmeciliği alanlarına giren Limak, aynı zamanda çimento ve turizm sektörlerinde büyük yatırımlara sahip. Limak Holding’e bağlı 10 çimento fabrikası, 8 de otel bulunuyor.

İştirakleri dahil 36 binden fazla çalışanı bulunan Limak Holding’in yeni giriş yaptığı bir sektörde her bir yatırımı Ersun Gülbaş için yeni bir uzmanlık alanı, yeni beceriler demek. Gülbaş, holdingin enerji, inşaat ve yatırım alanlarındaki şirketlerinin tüm teknoloji yatırımları ve operasyonlarından sorumlu. Turizm ve çimento sektörlerindeki şirketlerde de planlanan büyük projelerle ilgili söz sahibi. Limak Holding’in başka şirketlerin ortaklığı ile yaptığı yatırımlarda da IT yönlendirme kurullarında yer alıyor.

“Farklı şapkalarım var” diyen Gülbaş, holdingin her yatırımının kendisi için yeni bir sorumluluk ve öğrenme süreci anlamına geldiğini şöyle anlatıyor. “Ben işe başladığım dönemde Limak, sadece inşaat, çimento ve turizm sektörlerinde faaliyet gösteriyordu. Zamanla yeni projeler ortaya çıkmaya başladı. Mesela havaalanı inşaatı ve işletmeciliği… Tamamen farklı bir sektör. Kendine ait terminolojisi ve IT sistemi var. Şimdiye kadar üç havaalanı bitirdik ve bu süreçte birçok şey öğrendik” açıklamasında bulunan Gülbaş, bu konuda iki yıl önce devraldıkları İskenderun Limanı’nı da örnek olarak gösteriyor: “Liman işletmeciliği oldukça ciddiye alınması gereken bir iş. Doğru bir strateji yaratıp akıllı sistemler geliştirmeniz gerekiyor. Doğru konumlandırılmayan tek bir konteyner, bunun yüzünden bekletilen bir gemi hem gelir hem de imaj kaybına yol açabiliyor. LimakPort İskenderun yatırımı ile de bunu öğrenmiş olduk.”

Turizm ve çimento ile başladı

Çok dinamik ve hızlı büyüyen Limak Holding’de IT bölümünün üzerine büyük sorumluluklar düşüyor. “Şu anda ciddi bir sunucu tarlasına sahibiz. Bu sunuculardan birkaç tanesinin azalması bile iş yükümüzü önemli ölçüde hafifletebilir” diyen Gülbaş, bunu sağlayabilecek bir projeyi Google’ın e-posta servisini kullanmaya başlayarak hayata geçirdiklerini anlatıyor.

Süreç, 2006’da, Limak Holding’e bağlı çimento ve turizm şirketlerinin yeni bir e-posta sunucu sistemi arayışı içine girmesi ile başladı. “Turizm ve çimento sektörlerinde faaliyet gösteren şirketlerimiz daha önce Linux tabanlı e-posta sistemi kullanıyorlardı. Ancak kullandıkları sistemle ilgili bir memnuniyetsizlikleri vardı” diyen Gülbaş, bu dönemde Google’ın beta çalışmasına başladığı servisle karşılaştıklarını açıklıyor.

Google, bugün “Google Apps for Work” adıyla bilinen servisi için ilk adımı 2006 yılında şirketlere kendi alan adları ile e-posta hesabı açmalarını sağlanan e-posta ile sağladı. Bunu, “Google Apps for Your Domain” adıyla sunulan ve Gmail, Google Talk, Google Calendar gibi Google uygulamalarını içeren platform takip etti. Son olarak Google, geçtiğimiz eylül ayında şirketlere yönelik sunduğu bu servislerin platform adını Google Apps for Work olarak değiştirdi.

“Güvenliği gerçekten sağlayabiliyor muyuz?”

Limak, Türkiye’de Google’ın şirketlere yönelik uygulamalarını ilk kullanmaya başlayan şirketlerden biri. Çimento ve turizm şirketlerinde Google ile çalışmaya Ağustos 2006’da başladıklarını söyleyen Gülbaş, karar verme sürecinde oluşan soru işaretlerini anlatıyor: “Yönetimin kafasında hem güvenlik hem de erişimle ilgili endişeler vardı. Kendi merkezimizdeki sunucuda e-postalarımız ‘çok güvenli’ iken, Amerika’da bilmediğimiz bir yerdeki veri merkezimizde e-postalarımız güvende olacak mı, diye düşünülüyordu. Bu durumda kendimize şu soruyu sorduk: Limak Holding olarak kendi bünyemizde kaç güvenlik yöneticisi ya da güvenlik uzmanı istihdam ediyoruz? O tarihte bunun yanıtı sıfırdı. Oysa Google’da 2006’da sadece e-postaların güvenliğinden sorumlu 600 kişi vardı. Muhtemelen şu anda çok daha yüksektir. Böyle bir güvenlik seviyesini yakalayamayacağımızın farkına vardık. Böylece güvenlikle ilgili endişemiz ortadan kalktı.”

Limak Holding’in erişimle ilgili endişesi ise şöyleydi: “2006’da internet altyapısı bugünkü kadar sağlam değildi. Yönetim, internet olmadığında e-postalara erişimin olamayacağından endişeleniyordu – ki bu durum e-posta sunucuları için de geçerli. Buna da mantıklı bir yanıt bulunca Google’un e-posta servisini kullanmaya karar verdik.”

3 bin kullanıcı ile başladı

Limak’ın çimento ve turizm şirketleri, erken zamanda Google’u tercih etmesinin avantajını, beta sürümünde olduğu gibi ücret ödemeden bu uygulamaları kullanmayı sürdürmesiyle yaşamaya devam ediyor. “İlk olarak 3 bin kullanıcı için Google’ın e-posta servisini kullanmaya başladık. O dönemde bu rakam Google için bile oldukça yüksekti” diye konuşan Gülbaş, sunulan hizmetlerden memnun kalmaları sonucunda tüm holding şirketlerini bu sisteme geçirmeye karar verdiklerini açıklıyor.

2009 itibariyle Limak Holding, tüm holding şirketlerinde Google’ın bulut üzerinden sunduğu hizmetleri almaya başladı. Alınan servisler arasında e-posta, e-posta güvenliği, arşivleme, yedekleme, Google Drive üzerinde dosya depolama ve paylaşma, Google Docs ofis uygulamaları, anlık haberleşme ve telekonferans uygulaması Hangouts yer alıyor.

Limak, bu uygulamalar arasında e-posta ve dosya depolama sistemlerini yoğun bir şekilde kullanıyor. Google sayesinde öncelikle e-posta sunucusu, e-posta anti-virüs uygulaması ve arşivleme sistemi gibi sistemlerin hayatlarından çıktığını söyleyen Gülbaş, “İş yükümüz çok azaldı. E-posta sunucusunun bakımı veya bunun için gereken yazılımların güncellemesi için uğraşmıyoruz. Ayrıca kullanım da oldukça kolay. Kullanıcı açma kapama gibi işlemlerini, IT departmanımızın en alt kademesinde yer alan kişiler bile yapabiliyor” açıklamasında bulunuyor.
limak-cio-rop-toplu-1

Aynı sistemi yaratmanın maliyeti daha yüksek

Limak Holding, beta sürümünden sonra eklediği kullanıcılar için Google’a kullanıcı başına bir ödeme yapıyor. Gülbaş, Google servislerinin kendilerine en çok verimlilik ve kullanışlılık alanında fayda sağladığı düşüncesinde. “Huzurlu bir çalışma ortamına kavuştuk” diyen Gülbaş, maliyet anlamında yakaladıkları avantajı, “Güvenlik, yönetim, yedeklilik gibi unsurları düşündüğünüzde Google’un sunduğuna eşdeğer bir sistemi kendi içimizde kurmaya çalışmanın maliyeti kesinlikle çok daha yüksek” diyerek ortaya koyuyor.

Google’ın 2007 yılında güvenlik ve arşivleme şirketi Postini’yi satın alması bu konuda önemli bir ayrıntı. Google, Postini’nin hizmetlerini ücretli olarak şirket müşterilerine sunmaya başladı. Limak, bu hizmeti Türkiye’de ilk almaya başlayan şirketlerden biri aynı zamanda. “Google’ın Postini’yi satın alması bizi oldukça heyecanlandırmıştı” diyen Gülbaş, Google’ın şu aralar bu hizmeti “Google Apps for Work” platformu içine dahil ediyor olmasından da oldukça memnun. “E-posta kutusunun kullanıcının inisiyatifi dışında yedeklenmesi bizim için bir artı değer oldu” diye ifade ediyor bu durumu. Bu servisin yanlışlıkla veya kötü niyetle e-posta kutusunun tamamen silinmesi gibi durumlarda oldukça faydalı olduğunu belirten Gülbaş, böyle durumlarda yüzde 100 geri dönüş alabildiklerini de ekliyor.

Ortağı olduğu şirketlere de anlatıyor

Gülbaş’ın memnun olduğu bir diğer önemli nokta da Google’ın kullanıcılara sunduğu depolama alanı ile ilgili. “2009 yılında bizim her bir kullanıcı için sunduğumu depolama alanı 1GB bile değildi. Oysa Google’ın o tarihte kullanıcı başına sunduğu depolama 20GB idi. Bu sayede 2009’dan bu yana e-postalarını silmeyen birçok kullanıcının olduğunu söyleyebilirim size” diyen Gülbaş, bunun kendileri için önemini şöyle açıklıyor: “Limak Holding olarak yürüttüğümüz birçok proje var. Depolama alanının genişlemesi ve Google’ın nitelikli arama fonksiyonları sayesinde eski e-postalara kolaylıkla ulaşılabiliyor. Bu da kişilere büyük kolaylık sağlayarak iş takip sürecimize önemli bir katkı sağlıyor.

Şu anda sadece Limak Grubu içinde 5 bin kişi Google servislerinden yararlanıyor. “Ancak Limak Holding olarak ortağı olduğumuz şirketlerde de bu sistemlerin hayata geçirilmesi için çalışıyoruz. 3’üncü havalimanı yapılanmasında kullanılmaya başlandı. Enerji dağıtım şirketlerimizde de yaygınlaşmaya başladı. Yeniköy ve Kemerköy santrallerinde ortağımız olan IC Holding de artık ciddi bir Google kullanıcısı. Dolayısıyla ortaklarımızla bu rakam 10 bin kullanıcıyı geçiyor” diyor Gülbaş.

Gülbaş için Google servislerini çekici kılan bir diğer unsur da sürekli yenileniyor olması. “Bir bakıyorsunuz hiç beklemediğiniz bir yenilik duyurulmuş. Hiçbir yeniliğin de atıl kalmadığını görüyorsunuz. Bunun için ekstra para da istenmiyor” diye açıklıyor Gülbaş memnuniyetini. Gülbaş’ın verdiği bilgilere göre 2014’ün ikinci bir yarısından bu yana Limak’ta Google Docs kullanımı da dikkat çekici bir artış içinde. “Google Docs uygulamalarını masaüstü veya dizüstü bilgisayarında kullanmayan kişiler, mobil cihazlarında da kullanmıyor” diyen Gülbaş, ofis yazılımlarını almayı sürdüklerini söylüyor ve ekliyor: “Aslında bana göre ofis yazılımlarını almamıza gerek yok. Ancak hala Google Docs’da istediğimiz düzeye ulaşmış değiliz. Ulaşabilmemiz için ise belli bir eğitim planı gerektiriyor, fakat çalışanlarımızın yoğunluğu buna müsaade etmiyor” diye konuşuyor.

limak-cio-rop-2

2015’in iki önemli projesi: ERP ve telekonferans 

Limak Holding CIO’su Ersun Gülbaş, 2015 planları içinde ERP uygulamalarının önemli bir yer tuttuğunu söylüyor. Gülbaş bu konuda yaptıkları çalışmaları şöyle anlatıyor: “Bazı şirketlerimizde ERP projelerimizi tamamladık. Ancak inşaat grubumuzda geciktik. İnşaatın doğası gereği ERP projeleri kolay bir şekilde hayata geçirilmiyor. Ocak 2015 itibariyle yeni bir ERP uygulamasını inşaat bölümümüzde hayata geçirdik. Süreç e-fatura ve e-defter uygulamalarının eklemesi ile sürüyor. Bu projemizi başka şirketlerimize de yaymayı planlıyoruz. ERP’de tek bir çözüme saplanıp kalmıyoruz. Her grubumuzda oraya özgü doğru çözümleri bulup, farklı ERP yazılımlarını kullanabiliyoruz.”

Limak Holding’in bu yıl üzerinde çalıştığı bir diğer proje de IP santral ve video konferans çözümleriyle ilgili. “Geniş coğrafyalarda iş yaptığımız için uzun zamandır bu sistemleri kullanıyoruz. Bu sistemlere Limak olarak çok erken geçtiğimiz için bizdeki çözümler kullanım ömürlerini tamamlamaya başlamıştı” diyen Gülbaş, IP santral ve video konferans sistemlerini yenileme sürecinde olduklarını anlatıyor. Limak, bu projeyi Cisco ile birlikte yürütüyor. Gülbaş, “Artık salon, toplantı odası tipi video konferanslardan, yönetici ekranı modeli video konferanslara geçmeye çalışıyoruz” diye açıklıyor çalışmalarını.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu