Site icon CIO Update

IT profesyonellerinin 12 alışkanlığı

Miskinlikten kurtulun ve verilerle ilgili pis işlere atılın; işte IT içerisinde ileriye dönük bir iş hayatı bu şekilde elde edilir.
Yeni işe alımların dondurulduğu ve bütçelerin giderek kısıldığı bir dönemde işinizi nasıl korursunuz (ya da daha iyisini nasıl kaparsınız)?

Buradaki 12 düsturu izleyerek bunu öğrenebilirsiniz.

Buradaki fikirlerin bazıları muhtemelen daha önce işittiğiniz (ve göz ardı ettiğiniz) tavsiyeler. İş hedeflerinin farkında olmak ve teknolojinin kâr zarar tablosunu nasıl geliştireceğini bilmek her zamankinden daha önemli bir hal aldı. Ancak IT yetenek portföyünüzü genişletmek de aynı derecede ehemmiyet taşıyor. Bulut servislerine veya veri yönetimine hâkim olmak hızla değişmekte olan iş ortamına uyum sağlamanıza yardımcı olacaktır. Aynı zamanda organizasyon çapında iş arkadaşlarınıza erişmek ve onlarla iletişim kurmak isteyecek, hiç kimsenin arzu etmediği pis işleri üstlenmek isteyeceksiniz. Sonuç olarak bu büyük bir organizasyonun rahatlığını terk edip kendi işinizi kurmanız anlamına gelebilir.
Ancak şunu unutmayın: “Vazgeçilmez” olmak iki kenarı keskin bir bıçak halini alabilir. Aşırı derecede vazgeçilmez olmak sizi daha öteye gidemez hale getirebilir.

Efektif IT Alışkanlığı No. 1: İş tarafına eğilin
Organizasyonunuzdaki en yetenekli geliştiricisi veya atanmış sistemler yöneticisi olabilirsiniz. Fakat işletmenizin ne sattığını ya da ne gibi servisler sağladığını bilmezseniz, işsizlik istatistikleri içerisinde yer almaya adaysınız demektir.
İlk adım: İş hakkında mümkün olduğunca fazla şey öğrenin, önerisinde bulunuyor stratejik danışmanlık firması Wired Integrations’ın kurucusu ve başkanı Mark A. Gilmore.

“’Firma nasıl para kazanıyor? Güçlü ve zayıf olduğu yanları neler?’ sorularını kendinize sorun, diye konuşuyor Gilmore. “Firmanın nasıl işlediğini bir kez anladınız mı, onu iyileştirmek üzere IT bilginizi kullanabilirsiniz. Bu da sizi daha değerli ve daha vazgeçilmez yapar.”
Organizasyonun kritik altyapılarını derinlemesine anlamak ve teknoloji trendlerini yakından takip etmek buna yardımcı olur, diye ekliyor Gilmore. Ancak bu aynı zamanda daha geniş bir dünya görüşünü gerektirebilir.
“Meselelere katı bir biçimde IT perspektifinden bakmayın,” diyor Gilmore. “Konuların etrafınızı çevreleyen iş dünyasıyla olan ilgisini görmek için vizyonunuzu genişletin. İşte bu size 20 tane teknik sertifika ve master derecesinden daha değerlisini katar.”

Efektif IT Alışkanlığı No. 2: Gözünüz Kâr Zarar Tablosunda Olsun
Sizin işiniz sadece ışıkları açık tutmak ve veri merkezinin çalışmasını sağlamak değil. Aynı zamanda işleri geliştirmek için organizasyonunuzun teknolojiyi kullanmasında yardımcı olmaktır; bilhassa maliyetleri aşağı çekerek ve verimliliği arttırarak.
Sunucular kapasitelerinin küçük bir kısmını mı kullanıyor? Eğer veri merkezinizi henüz sanallaştırmadıysanız işte şimdi tam zamanı. Yazılım lisansları bütçenizi zorluyor mu? Sadece kullandıklarınız için ve kullandığınız süre kadar ödeme yapmanıza imkân tanıyan düşük maliyetli bulut tabanlı uygulamaların çeşitliliği giderek artıyor. Bu belirgin bir biçimde öne çıkıyor.
“IT profesyonellerinin sanallaştırma, bulut bilgiişlem ve tümleşik ağlar gibi maliyetleri aşağı çeken alanlara odaklanması gerekiyor. Bununla birlikte sosyal medya, mobil pazarlama ve SEO (arama motoru optimizasyonu) gibi alanların yardımıyla gelirleri arttırmaya odaklanmalılar,” şeklinde konuşuyor Cloud Computing Concepts’den Rick Mancinelli. “Sonuç olarak kâr zarar tablosu üzerinde pozitif bir etki bırakan IT profesyonelleri işverenleri nezdinde en değerli kişiler olacaklar.”

Efektif IT Alışkanlığı No. 3: Başınızı Buluta Kaldırın
Çok sayıda geleneksel IT fonksiyonu bulut ortamına taşındığından (herhangi bir iş kullanıcısı bir telefon aramasıyla ya da kredi kartı üzerinden bunu yapabiliyor) firmanız artık switch değiştirme, kabloları birleştirme veya makinelerdeki sorunları giderme gereksinimi duymuyor. Ancak yine de hangi servislerin mevcut olduğunu, hangilerinin incelemeye değer olduğunu ve hangilerinden uzak durulması gerektiğini onlara söyleyecek birilerine ihtiyaçları var.

“Eğer organizasyonunuz daha çok genel bulut sağlayıcılarına dayanmayı planlıyorsa (özellikle temel altyapı gereksinimleri için) firma içinde sistemleri yönetecek, yamalayacak ve terfi edecek daha az sayıda dahili çalışana gereksinim duyabilirsiniz,” diye konuşuyor Deloitte Consulting’in teknoloji uygulamaları bölümünden Mark White. “Fakat yine de bulut servisleri katalogunu yönetme, üyeleri kontrol etme, bulut sağlayıcılarıyla anlaşmalar yapma ve problemler ortaya çıktığında müdahale etme deneyimine sahip kişilere gereksinim duyacaksınız.”
“Bulut, teknik yetenekleriniz üzerinde daha fazla talep oluşturuyor. Eğer CIO iseniz, yapabileceklerinizi bir sonraki seviyeye çıkarmak için bu bir fırsat.”

Efektif IT Alışkanlığı No. 4: Teknoloji Ufkukunuzu Genişletin
Kendi alanlarını kontrol etmenin yanı sıra, uzman IT profesyonelleri diğer uzmanlık alanlarındaki deneyimlere sahip olmak için yetenek takımlarını genişletiyor. Söz konusu alanlardan birinde kriz oluştuğunda (ve bu durumu kontrol etmesi gereken insanlar ortada yokken) ortaya çıkıp günü kurtarabilirsiniz.

“Bu, işverenlerin bu tip çalışanları diğer işleri kolaylıkla kontrol edebilecek değerli takım oyuncuları olarak görmesine yardımcı olur,” şeklinde konuşuyor Touro Üniversitesi Teknoloji Bölümü dekanı Dr. Issac Herskowitz. “Ayrıca, birden fazla uzmanlık alanına sahip bir çalışan, bir departman küçüldüğü esnada daha değerlidir.”

Yeni yetenekler geliştirmenin (ve patronunuzu etkilemenin) en kolay yolu IT’nin diğer alanlarında hizmet vermeye istekli olmak ve gelecek vaat eden teknoloji trendlerini yakından takip etmektir, diye ekliyor Herskowitz. En son ve büyük teknolojiler hakkında ne kadar fazla bilgi sahibi olursanız, söz konusu teknolojilerin benimsenmesi düşünüldüğünde bunu görüşmeye davet edilmeniz o kadar olası.
Efektif IT Alışkanlığı No. 5: İş Arkadaşlarınıza Teknolojiyi Konuşturun (ve iş tarafını konuşmayı öğrenin)
IT ve iş tarafı arasındaki duvarları yıkmak, aynı zamanda süreç içerisinde biraz saygınlık kazanmak ister misiniz? En son teknolojiler hakkında daha az uzman olan çalışanlar için bir dizi eğitim oturumları tertip edin, önerisinde bulunuyor teknolojinin askeri taraftaki satışına yardımcı olan danışmanlık firması Sixthree Technology Marketing’in kurucusu Ben Dunnay. Ayrıca yolunuz boyunca işle ilgili olarak bir ya da iki şeyi de öğrenmelisiniz.

“Ufak ufak gayrı resmi küçük seminerlerle başlasanız dahi, bu normalin dışına çıkmak ve kariyerinizi ilerletmek için oldukça iyi bir yoldur,” şeklinde sürdürüyor konuşmasını. “Teknik tanımları iş tarafında bulunanların anlamasını sağlayarak ve iş tanımlarının da teknik personel tarafından anlaşılır olmasını sağlayarak, hızla patronunuzun gözdesi olabilirsiniz. Teknik bir şeyin açıklanmasına ihtiyaç duyduğunda günü kurtaracak kişi olarak size yönelecektir,” diyor Dunnay.

Bunun aksi de doğru. İş tarafındakilerle bir araya gelerek onların ihtiyaç ve endişelerini daha iyi anlayacak, onların nasıl iletişim kurduğunu göreceksiniz, diyor Microsoft SQL Server veritabanları için talebe bağlı destek sağlayan DBA in a Box’ın CEO’su Jay McVinney.

“Teknik insanların en yaygın hatası iş tarafını yeterince anlayamamalarıdır,” diye konuşuyor. “Gelecekte efektif olmak için teknik bir kişi önemli iş konseptlerini öğrenmeli, iş birimleri tarafından konuşulan endüstri dilini öğrenmeli, teknik ve iş birimleri arasında akıcı bir biçimde tercüme yapabilmelidir.”

Efektif IT Alışkanlığı No. 6: Miskinlerden Uzak Durun, Bir Kılavuz Bulun
Uzun öğle tatilleri vermeyi ve akşam beşten önce (ya da daha erken) işten çıkmayı sevenlerle mi takılıyorsunuz? Kariyeriniz için iyi bir şey yapmıyorsunuz, diyor “Her şeyi değiştirin: Kişisel Başarının Yeni Bilimi,” kitabının (kariyerleri kısıtlayan alışkanlıkları değiştirmeye yönelik bir çalışma) yazarı David Maxfield.

“Sizi geride tutan alışkanlıklar muhtemelen başkaları yüzünden ortaya çıkıyor, göz yumuluyor ya da cesaretlendiriliyor,” diye konuşuyor. “Sizinle aynı kariyer hedeflerine sahip, sıkı çalışan arkadaşlarınızı çevrenizde tutarak pozitif bir arkadaş baskısı oluşturun. Diğer ofis tembelleriyle aranızda mesafe bırakın.”

Maxwell, kariyerinizi pozitif bir yöne doğrultmak için daha deneyimli bir kişi aramanızı tavsiye ediyor. “Güvenilir bir kılavuz bulun,” diyor Maxwell. “Bu size organizasyon içerisinde var olan kariyer geliştirme fırsatlarını bulmanızda yardımcı olacaktır.”

Efektif IT Alışkanlığı No. 7: Verileri Kontrol Edin
İş kullanıcılarınız halihazırda bilgi içerisinde boğulmuyorlarsa, çok yakında bu gerçekleşecek. Veri baskınını ehlileştirmek tüm organizasyonlarda sizi çok değerli yapacak.
“İş verilerine anlam kazandıran, bunları güvenli bir biçimde saklayan, kategorilere ayıran, bunlara tekrar erişen ve bilhassa analiz eden IT insanları fazlasıyla değerliler,” şeklinde konuşuyor PA Consulting Group’tan Scott Lever. “Bunlar iş kararlarının verilmesine yardımcı olmak için müşteri verilerini kullanan kişiler.”

İş analitiği platformu sağlayıcısı Alteryx’in başkanı ve COO’su George Mathew, önümüzdeki beş yıl içerisinde teknoloji alanındaki en gözde mesleklerden birisinin “veri sanatkârı” olacağını öngörüyor. Bu, veri analizini iş tarafındaki uzmanlıkla birleştiren melez bir rol; pazar anlayışını, rekabet bilgilerini ve müşteri verilerini ortaya çıkartarak iş zekâsı sistemleri içerisine yerleştiren bir rol.
“Veri sanatkârlarından, organizasyon içerisindeki en önemli kararlarda (bir sonraki perakende noktasının nerede olması gerektiği, yeni bir pazarın aranıp aranmayacağı ve hangi ürünlerin öne çıkartılacağı gibi konularda) etkili olmak üzere, yapılandırılmış ve yapılandırılmamış verilerden faydalanmaları istenecek,” şeklinde konuşuyor Mathew.

Efektif IT Alışkanlığı No. 8: Hiç Kimsenin İstemediği İşleri Üstlenin
Sağlam, tahmin edilebilir işler sizi tehlikeye atmayacak fakat onlar aynı zamanda sizin zafer kazanmanızı da sağlamayacak. Değerinizi ortaya koyabileceğiniz yerler zorlu işlerdir, diye konuşuyor butik yönetim danışmanlığı firması Knowledge Capital Consulting’in başkanı John Paul Engel.

“Şu ana dek aldığım en iyi kariyer tavsiyesi Citibank Kaliforniya’nın o zamanki başkanındandı; bana ‘En büyük probleme bak ve onu çöz çünkü işte orada en büyük fırsatın yatıyor’ demişti,” diyor Engel. İyi gitmekte olan bir projeyi aldığınızda, umabileceğinizin en iyisi iyi gitmeyi sürdürmesidir. Çok kötü giden bir şeyi üstlendiğinizde ve onu terse çevirdiğinizde (ya da sadece biraz daha iyiye) işleri tamamlayan birisinin ününü elde edersiniz, diye ekliyor Engel. “Eğer bir problemi azcık da olsa iyileştirebilirseniz, ilerleme kaydediyorsunuz demektir.”

Efektif IT Alışkanlığı No. 9: Can Sıkıcı Olmayın

Dünyadaki en parlak kod yazarı ya da endüstrinin kullanıcı arayüzü tasarımındaki önde gelen uzmanı olabilirsiniz. Fakat hiç kimse sizi sevmiyorsa, baltanın ucundasınız demektir. Bu durum bilhassa IT için doğrudur.
“Bir organizasyonda küçülme söz konusu olduğunda, kişilik oldukça önem taşıyor,” diyor PC güç yönetimi yazılımı üreticisi PowerWise USA’in pazarlama direktörü Nathan Letourneau. “İşletmeler pozitif davranışlara ve iyi bir iş ahlakına sahip insanları tercih eder; diğerleri kadar çok yetenekli olmasalar dahi. Problemli ya da aşırı olumsuz birisi olmayın. Bu demek değildir ki beyninizi konuşturmayacaksınız. Ancak bunu yaparken sadece saygılı olduğunuzdan emin olun.”

Sonuç itibariyle, yöneticiler ilk olarak problemli ve hoşnutsuz kişilerden kurtulmayı sever, diyor Engel. “Günün sonunda, çalışma ortamını diğer iş arkadaşları için daha iyi bir hale getiren kişi terfiyi alır ve o işten çıkartılacak en son kişidir.”
Efektif IT Alışkanlığı No. 10: Halka Açılın

Bu kişisel bilgilerinizi yayınlamanız anlamına gelmiyor. Ne kadar fazla insan sizi tanır ve size güvenirse (özellikle departmanın ya da organizasyonun dışında) işten atılmanız o kadar zorlaşır, diyor Engel.
Eğer müşteriye dönük bir işiniz varsa, baltayı ensenizde hissetme ihtimaliniz daha düşüktür çünkü işletmeler genellikle anahtar hesaplarla ilişkilere sahip olan insanları işten atmaz. Tabi 9 nolu kuralı işlettiğiniz taktirde.
Eğer işiniz müşterilerle düzenli irtibatı sağlamıyorsa, farklı departmanlar çapında iyi bilinmek için çaba sarf edebilirsiniz. Özellikle daha büyük organizasyonlarda.

“Farklı departmanların dahil olduğu proje ve fırsatları araştırın çünkü bu sizin iç ağınızı inşa eder; dolayısıyla firma tarafında sizi daha değerli kılar,” şeklinde konuşuyor Engel.

Efektif IT Alışkanlığı No. 11: Tam Anlamıya “Vazgeçilmez” Olmayın
Vazgeçilmez olarak etiketlenmekle ilgili problem bunun bir tuzak olabilmesidir. Yetenekleriniz bir organizasyonun hayatta kalması için çok kritik olabilir ve bu yüzden firma içerisinde hiçbir zaman yeni bir pozisyona geçemezsiniz, diyor danışmanlık ve özel yazılım geliştirme firması Innovator LLC’nin CEO’su Steven A. Lowe.

“Bir arkadaşım çalıştığı firma için birkaç kritik yazılım geliştiren mükemmel bir geliştirici,” diyor Lowe. “Onun yaptığını kimse yapamıyor ve firması da ona daha kıdemli bir pozisyona terfi etmeyi ya da daha fazla para vermeyi ‘karşılaşamıyor’. Bu yüzden canı sıkkın ve mutsuz; ama o kesinlikle vazgeçilmez!”

Bu tuzaktan kurtulmanın yolu: Bilgi ve uzmanlığı istiflemeyin. Sorumluluğu dağıtın. Şimdiden yerinize geçecek kişiyi eğitmeye başlayın ya da mevcut sorumluluklarınızı dışkaynağa aktarmanın yollarını arayın ki bu şekilde daha mücadeleli görevleri üstlenebilesiniz.
“Hem vazgeçilmez hem de vazgeçilebilir olduğum zamanlar oldu. Vazgeçilebilir olduğum dönemlerde işim daha güvendeydi ve daha mutluydum,” şeklinde konuşuyor “Mutluluğa İnsancıl Yaklaşım: Pratik Hikmetler.” kitabının yazarı Jen Hancock.
Hancock şunları söylüyor; “Vazgeçilmez olduğumda, işler güçleşti. Uzun bir haftasonu tatili yapmaya çalıştığımda, geri döndüğümde temizlemek zorunda olduğum karmaşayla karşılaştım. Ne kadar uzun süre uzak kalırsam, karmaşa o kadar kötüleşiyordu. Ne zaman yetki paylaşımına yönelip düzgün bir biçimde yönettiğimde, her şey akıcı bir biçimde çalışmaya başladı.”

Efektif IT Alışkanlığı No. 12: Kendinizi Ne Zaman Kovacağınızı Bilin
Bir IT profesyoneli olarak bazen vazgeçilmez olmanın en iyi yolu, boğucu kariyer yörüngesinden uzaklaşmaktır; kendi işinize yönelmeniz anlamına gelse bile.

“Ben kariyerimi kendi firmamı faaliyete sokarak hızlandırdım,” şeklinde konuşuyor Innovator LLC’den Lowe. “İkramiyelerimi ikiye katladım, çalışma saatlerimi kendim belirledim ve motivasyonu yüksek insanlarla gerçekten ilginç şeyler üzerinde çalışmaya başladım.”
“Başarılı bir kariyer” kavramı, bir firma veya endüstri içerisinde daha fazla ücret ödenen işlere doğru istikrarlı bir ilerleyiş anlamına geliyor,” diyor Lowe.

“Bugün ise başarılı bir kariyer, keşifler yaptığınız ve yaptığınız şeyi sevdiğiniz bir yolculuktur,” şeklinde konuşuyor Lowe. “Eğer bu işlerine üretkenlik ve verimliliğin yeni seviyelerini kazandırmak üzere yeni yolları vaat ediyorsa, harika bir şey.”
Kendi başınıza olduğunuzda, vazgeçilmez olmak problemleri çözüp diğerlerinin bunun meyvelerini toplamasına izin vermek anlamına gelir, diye konuşuyor Lowe. “Benim danışmanlık kariyerimin esası bu. Ben yenilik sağlıyorum, onlar başarılı oluyor ve her ikimiz de kazanıyoruz. Müşteri karşılaştığı bir sonraki zorlukta, ilk önce beni arıyor.”

Exit mobile version