İşletmeler AI’dan neden eşit şekilde faydalanamaz?

On bir adet endüstri sektörünü temsil eden 1000 yönetici ile yapılan bir araştırmaya göre; yöneticilerin yüzde 57’si, kurumsal yapay zekanın ana faydasının planlama ve karar vermeyi iyileştirme yeteneği olduğunu düşünüyor.   

Katılımcıların yüzde 68’i yapay zekanın yapılandırılmamış verileri yorumlamak, yüzde 62’si sonuçları tahmin etmek ve yüzde 57’si de gerçek zamanlı istihbarat toplamak için “paha biçilmez bir araç” olduğunu söylüyor. Bu sonuçlara rağmen raporda, stratejiler AI olgunluk seviyelerine göre değişiklik gösteriyor. Raporda, işletmelerin sadece yüzde 20’sinin yapay zeka liderleri olduğu ve yapay zekanın iş süreçleri için önemine ve yapay zekanın kullanıldığı alanların sayısına göre belirlenen bir kategori olduğu ortaya çıkıyor.

Yöneticilerin, işletmeleri için iş ve teknoloji konularını birbirine bağlaması bekleniyor. AI’ın en büyük avantajı ise yapılandırılmamış verileri yorumlama ve iş sonuçlarını öngörme yeteneği. Ama yine de bütün işletmeler AI faydalarından eşit şekilde yararlanmıyor.

Rapora göre, yapay zekadaki liderlerin teknolojiyi kurum içinde, alanın geri kalanına göre daha geniş bir sebepten dolayı uygulama olasılığı daha yüksek. Örneğin; sonuçları tahmin etmek, sohbet robotları, veri madenciliği ya da bilgisayarla görme… Fakat bunlarla da sınırlı olmamak üzere daha fazla teknoloji uygulaması üzerinde kullanılma olasılıkları da yüksek.

Bu yıl, yapay zeka tabanlı teknoloji bütçeleri, 2020 deneyimlerinin bir sonucu olarak artış gösteriyor.  Appen’in “Yapay Zeka ve Makine Öğrenimi Durumu” na göre, yapay zeka bütçesi 500 bin- 5 milyon dolar aralığında olan işletmelerin sayısı 2021 yılında yarıdan fazla artış gösterdi.

Gartner’a göre bu artış, veri ve analitiklerin “temel bir iş fonksiyonu”  haline gelmesiyle ortaya çıkıyor. Bunlara ek olarak Cognizant raporu şunu da belirtiyor: Karar vermek için veri ve yapay zekayı uygulamaya sınırlı bir yaklaşım benimseyen işletmeler, kendilerine bu teknolojilerin tam potansiyelini anlama fırsatı vermiyor.

Bu yüzden de iç görülerden en iyi şekilde yararlanmalarını engelleyen ve AI’nın modern karar verme süreçlerine enjekte edilmesini hızlandıran kısır döngüde kilitli kalıyorlar.

              Bu konuyla ilgili olarak bir uzman şöyle söylüyor:  “AI bütün işletmede dağıtılma eğiliminde. Bu dağıtım, teknoloji liderlerinin liderlik etmek için iyi donanımlı olduğu bir görev. Fark ettiğimiz şey ise, teknoloji odaklı liderlerin genel faydalarını görme olasılıklarının daha yüksek olduğu, diğer işlevlerin liderlerinin ise daha dar bir bakış açısına sahip olduğu. Ayrıca kendi bölgeleri için faydaları anlamaları yeterli değil bu yüzden de daha geniş kapsamlı inceleme yapmaları gerekiyor.”

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu