Başarılı bir IT yöneticisi olmanız için gereken 8 yetenek

Bir IT profesyoneli olmaya ve liderlik merdivenlerini tırmanmaya yardım eden yetenekler, üst yöneticiler içinde başarılı olmanızı sağlayacak yetenekler ile aynı değildir.  Peki idareci seviyesine ulaşmanızda size gerçekten ne yardımcı olacak? İşte ilerlemenize yardımcı olacak sekiz ipucu

İdareci veya kıdemli bir IT personeli olarak kariyerinizin öyle bir noktasındasınız ki, “size koltuğunuzu getiren, sahip olduğunuz yeteneklerin sizi orada tutabilecek yetenekler olmadığını fark etmeniz gerekiyor.” şeklinde konuşuyor CIO Executive Council’in Kadın IT direktörleri başkanı Pamela Rucker.

İleriye gitmek için kendinizi güçlendirmeli, profesyonel ve kişisel gelişim için gerekenleri anlamalısınız. Etrafınızdaki liderlere bakın. Bunların çoğu büyük ihtimalle diğer çoğu IT profesyoneli gibi en aşağıdan başladılar ve eğer onlar yapabildiyse size de yapabilirsiniz. Yolculuğunuzda size destek olmak adına, idareci ofisine giden yoldaki yeteneklerin ne olduğunu CIO’lara, kariyer koçlarına ve diğer uzmanlara sorduk.

Stratejik bir lider olmanın dönüşümsel güçlüklerinin üstesinden gelin

Bir IT profesyonelliğinden idareci pozisyonuna geçerken fonksiyonel uzmanlığınızdan ve iyi bildiğiniz şeylerden uzaklaşmak zor olabilir. Ayrıca kendinizi firma, ürün ve servisler, müşteriler ile endüstriniz hakkındaki bilginizi genişletmeye zorlamakta nispeten güç olabilir.

“Çok sayıda insan, o yeteneklerin daha fazla ticari bir eşya olmaya başladığında, bildikleri teknolojiye daha çok güveniyor. Daha üst seviyedeki yetenekler, firma stratejisi, ürün geliştirme ve müşteriye dönük inovasyon etrafında olanlardan oluşuyor. Büyük veri, bulut ve CRM’in tümü dış kaynağa verilebilir.” diye konuşuyor Rucker.

Ulusal IT personel firması WinterWyman’in CEO’su Bob Boudreau’ya göre yeni idarecilerin yüzleştiği büyük güçlüklerden bir tanesi kontrol kaybı. “Eğer önceleri işleri kendi başınıza yapmaya alıştıysanız, artık bir anlamda kontrolü kaybediyorsunuz çünkü işlerin yürümesi için klavyenin üzerindeki ellerin sizinkiler olmaması gerekiyor. Birlikte çalıştığınız insanlara güvenmelisiniz ki onlar işleri sizden bile daha iyi yapmalıdırlar.” şeklinde konuşuyor Boudreau.

Kurumsal bir profesyonel gelişim danışmanı olan David Brookmire son birkaç yılını liderlik yaparak ve takım değerlendirmesi yaparak geçirdi. Bunun yanı sıra ekip koçluğu da yaptı. Bunun öncesinde ise İK ve yetenek yönetimi alanlarında Fritos ve General Motors gibi yapılarda da görev almıştı.

“Daha çok bir lider daha az bir yönetici halini almalısınız. Yönetim; planlama yapma, organizasyon, yetkilendirme ve kontrol etmektir. Liderlik ise tipik olarak vizyon, fikir ve motivasyondur. Bu yetenekler siz merdivende yukarılara çıkmaya başladıkça bu daha da önemli bir hal alıyor.” diye konuşuyor Brookmire.

İş arkadaşlarınızı yönetmek zorunda kalmak, ilginç bir dinamik yaratabilir. “İş arkadaşlarınızı yabancılaştırmadan hiyerarşiyi oluşturan bir yoldan bu ilişkiyi değiştirebilmelisiniz. Bu gerçekten güç bir iş.” diyor Brookmire.

Bu her ne kadar teknoloji alanına has bir şey değilse de çokanlamlılık ve belirsizlikle mücadele işin kritik bir bölümüdür, diyor Energy Plus CIO’su Scott Hughes. “Her kıdemli lider bu beceri ve yeteneğe sahip olmak zorunda. Teknik bir uzmanın liderlik rolüne geçişindeki ana nokta; bu sıçrayışı yapmaktır.” diyor Hughes.

Peki idareci seviyesine ulaşmanızda size gerçekten ne yardımcı olacak? İşte ilerlemenize yardımcı olacak sekiz ipucu şöyle:

1. Liderlik stilinizi bilin

Kendini tanıma oldukça önemli bir nitelik olabilir. Ne yaptığınızı ve nerede çalışmanız gerektiğini bilmek tüm alanlarda uzun vadeli başarı için fazlasıyla önemli ancak işlerin çılgın bir hızda hareket ettiği IT’de bilhassa önemli.

“Bir IT yöneticisi olmanın en önemli yanlarından bir tanesi sahip olduğunuz liderlik stilini bilmek, bu stili avantaja dönüştürmeyi öğrenmek ve bir araya geleceğiniz kişilere göre bu stili ne zaman ayarlayacağınızı bilmektir.” şeklinde konuşuyor Rucker. “Söz gelimi, büyük resim vizyonuna sahip karizmatik bir liderseniz ama ayrıntı odaklı bir kötümser bir CFO’yla görüşecekseniz, herhangi bir korkuyu gidermek için verileri nasıl kullanacağınızı bilmelisiniz.”

2. Stratejik iletişim üzerine odaklanın

Mesajınızı farklı hedef kitlelere nasıl aktaracağınızı bilmek önemlidir. “Emsalleriniz, iş arkadaşlarınız ve diğerleriyle ilişkiler oluşturup yönetme becerisine sahip olmalısınız. Kendinizi gerçekten daha az bir teknoloji uzmanı, daha çok bir genel müdür olarak düşünmek durumundasınız. İşletmeyi anlayabilmeli, sizin ve ekibinizin işletmeye olan etkisini anlamalı, bunun diğer ortaklar ve kendi ekibiniz içerisinde kolay anlaşılır olmasını sağlamalısınız.” şeklinde konuşuyor Energy Plus CIO’su Scott Hughes.

Rucker’a göre bir lider olarak firma içinde tüm seviyeden insanlara mesajınızı açık bir biçimde ulaştırmalısınız ki bu güç olabilir. “Bu, hikayeyi nasıl ve ne zaman değiştireceğinizi bilmekle ilgili ki herkes onu anlasın ve kendileri için ne anlama geldiğini idrak edebilsin. Firmanızın veya müşterilerinizin düşünce şeklini değiştirmek için pazarlama, medya, toplantılar ve metodları kullanma yeteneği gerekiyor.”

3. Yetenekli yüksek performanslı takımları nasıl oluşturacağınızı öğrenin

Bir idareci olarak anahtar bir özellik; işlerin diğer insanlar aracılığıyla yapılmasını sağlama yeteneğidir. En iyi liderler çevrelerini kendilerinden daha zeki olan insanlarla doldurur. “Sizi kıdemli bir pozisyona getiren teknik becerilerdir ama bir liderlik pozisyonuna geldiğinizde zamanınızın yüzde 90’ını insanları yönetmekle harcayacaksınız. Bunu doğru bir biçimde yapmak tamamen liderlikle ilgili. Bu, vizyonu ve insanların sizi takip etmesini sağlamaktır.” diyor Brookmire.

Brookmire’a göre takım liderliği önemli bir yetenektir. “Bunu bir orkestra olarak düşünürseniz, kendinizi bir bölüm şefi olarak düşünebilirsiniz ama siz ilerledikçe koro şefi olmak ve tüm bölümleri bir araya getirmek zorundasınız. Bu, gerçekten liderlik yapabilecek birisini gerektiriyor.” şeklinde konuşuyor.

Yetki vermeyi ve çalışanlarınıza güvenmeyi öğrenmek zorundasınız. “Sizin işiniz odadaki en zeki insan olmak değil. Sizin işiniz sizden daha zeki olan insanları işe almaktır. Odadaki en iyi entelektüellere sahip olmalısınız, bilhassa sizin zayıf yanlarınızı tamamlayan kişilere.” diyor Boudreau.

4. Güçlü bir teknoloji stratejisi geliştirin

Vizyona sahip olmak iyi bir şey ama bu vizyonu yürütülebilir bir stratejiye dönüştürebilmek başka iyi bir şey. “Onlar [yeni IT liderleri] stratejinin zemin seviyesinde ne manaya geldiğini ve harika fikirlerden gelen teknolojik değişim zamanlarına nasıl liderlik yapacaklarını öğrenmek zorunda. Onlar aynı zamanda organizasyonun içinde ve dışında değer yaratmak için teknolojiyi nasıl kullanacaklarını öğrenmeli. Bu artık teknolojik olarak güncelliği sağlamak için en son araçları uygulamakla ilgili değil; bu teknolojik değişimi kâr hanesindeki sonuçlara bağlamakla ilgili.” diye konuşuyor Rucker.

5. Kompleks iş problemlerini anlayın

IT’deki bir arka planla doğrudan önünüzdeki problemler üzerine odaklanmaya alışkınsınız. Yönetici seviyesinde, işin en ince ayrıntılarını ve bu projelerin büyük resme nasıl uyacağını da bilmek zorundasınız.

“Bir yönetici rolüne geçmek farklı kökenlere, çakışan paydaşlara ve dinamik ortamlara (değişen bir tarafın hemen beklenmedik sonuçlara neden olduğu ) sahip olan problemler hakkında düşünmeyi gerektiriyor.” diyor Rucker.

6. Kriz anında nasıl liderlik yapacağınızı bilin

Gece yarısı kesintileri, başarısız dağıtımlar ve uzun vadeli bütçe kesintileri her zaman kurumsal dönüşüm, proje ve girişimlerin tesliminin başarısını tehdit edebilir. Eğer etkin bir IT lideri olacaksanız, gerçekleştiğinde bir krizi nasıl fark edeceğinizi, onu nasıl yöneteceğinizi ve her zaman hazır olmalarında ekibinize nasıl rehberlik edeceğinizi öğrenmelisiniz.

“İşler ters gittiğinde, ki öyle olacak, fildişi kulesinde olduğu kadar zemindeki serpintiyi de nasıl yöneteceğinizi bilmelisiniz ki bir idareci olarak konumunuzu koruyabilesiniz. İncelikle ayağa kalkmak iyi öğrenilen yetenektir, bilhassa ekonomi, zayıf kârlar veya harici olaylar sizi vurduğunda. Bu herkese olur ama sizin liderlik karakteriniz onu ele alma şeklinizle tanımlanmıştır.” şeklinde konuşuyor Rucker.

7. IT’yi iş tarafına pazarlayabilin

Bir IT lideri olarak sorumluluğu yönetebilmelisiniz. Emsallerinizi ve paydaşlarınızı IT’nin masaya getirebileceği değer konusunda eğitmek zorundasınız. Bunu gerçekleştirmenin bir yolu; insanların başarıları bilmesini sağlamaktır. Onlar süreçlerdeki bir değişimin satışları nasıl arttırabileceğini veya firmanın Web yazılım platformunu güncellemenin müşteri memnuniyetini nasıl arttıracağını gösterebilirler. Konu ne olursa olsun, teknolojinin uygulamaya yardımcı olabileceği başarılar ve çözümler hakkında rahatlıkla konuşabilmelisiniz.

8. Kurumsal kültürü bilin ve onu değiştirmeye istekli olun

İşleri belirli bir yoldan yapmak basittir çünkü bu her zaman yaptığınız yoldur. Güç soruları sormaya hazır olmak zorundasınız. Verdiğiniz her karar organizasyon çapında dalgalanabilir.

“İçinde çalıştığınız ortamı anlamak için zaman harcayın; yöneticiler ve alandaki diğerleriyle bir diyalog oluşturun; liderliğinizin bilindiği ve kişisel markanızın desteklendiği bir nüfuz katmanı oluşturun. İnşa etmeye çalıştığınız kültürü besleyen paylaşılan değer ve inanışlara sahip olduğunuz bir ortam yaratmak için çalışın.” şeklinde konuşuyor Rucker.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu