Finans Sektöründe Teknoloji Kullanımı ve Beklentileri Hangi Yöne Gidiyor?

HPE ve Intel organizasyonuyla gerçekleştirilen toplantıda, finans sektöründe teknoloji kullanımı ve dijital dönüşüm ele alındı. 

HPE ve Intel’in düzenlediği yuvarlak masa toplantıları, “Finans Sektöründe Teknoloji Kullanımı ve Dijital Dönüşüm” başlığıyla 20 Eylül 2023 tarihinde Rahmi M. Koç Müzesi’nde gerçekleştirildi. HPE’nin ve finans dünyasının önde gelen bilgi teknolojileri yöneticilerinin katıldığı toplantıda finans alanında teknolojinin önemi, teknolojinin kullanımı ve gelecek beklentileri ele alındı. 

Toplantı, HPE Türkiye Bulut Servisleri Ülke Müdürü Eser Esen’in hoş geldiniz konuşmasıyla başladı. HPE ve Intel organizasyonuyla gerçekleştirilen toplantıda finans sektöründe teknoloji kullanımı ve dijital dönüşüm alanında mevcut durumu ve beklentileri ortaya koymayı amaçladıklarını söyleyen Esen, şunları kaydetti: 

“Sektörün önemli kurumlarının yöneticileri ile burada olmaktan büyük mutluluk duyuyoruz. HPE’nin son yıllarda vurguladığı bir mottosu var. Geleceğin kurumlarını uç merkezli, bulutu içselleştiren ve veriye bağlı olarak hareket eden, veri odaklı kurumlar olarak tanımlıyoruz. Teknoloji tek başına iş geliştirme için yeterli değil. Beraberinde kanıtlanmış, işe yarayan senaryoları hayatımıza uyarlamamız gerekiyor. Finans kurumlarında özellikle bulut entegrasyonu konusundaki yaklaşımların öne çıktığını görüyoruz. Bulut tüketimi kolay, çevik, esnek ve geniş servis olanaklarına sahip bir kavram. Lokalde uzun süre sağlanması zor olan esnek yapıyı hayata geçirme imkanı veriyor. Bu gibi beklentilerin tamamını bizim hibrit bulut çalışma prensibine sahip olan, servis odaklı olarak sunduğumuz iş modelimiz HPE GreenLake ile karşılayabiliyoruz. Altyapı ve platform katmanında Servis Olarak Altyapı (IaaS) ve Platform Olarak Altyapı (PaaS) olanakları sağlayabiliyoruz.” 

HPE GreenLake’in Türkiye’de 70’in üzerinde müşterisi olduğunu söyleyen Esen, bu yaklaşımın yine günümüzde önemli bir zorluk olan yetişmiş insan kaynağı bulma konusuna da çare olabildiğini söyledi. Esen, şöyle devam etti: 

“Biz yönetilen hizmetler anlamında da kurumlara destek oluyoruz. Bizi diğer üreticilerden ayıran konu, yazılım ve donanımın yanı sıra hizmet konusunda da kurumların yanında yer almamız. Herkes daha iyi müşteri deneyimi için yeni altyapılar kurmanın, mevcut altyapısını iyileştirmenin peşinde. Öngörülebilir analizlere dayalı müşteri deneyimi kurgulayabilmek, veriyi değere dönüştürmek için sunduğumuz çözümlerle sizlere hizmet vermeye hazırız.”

Günümüzde Veri En Büyük Nimet

Eser Esen’in ardından söz alan HPE Türkiye Veri Servisleri İş Birimi Müdürü Mehmet Çatalgöl de HPE’nin veriye olan bakışından ve bu alanda sunduğu hizmetlerden bahsetti. Çatalgöl, şunları söyledi: 

“Eskiden bir söz vardı, müşteri velinimetimizdir diye. Şimdi müşteri verisi nimetimizdir diyoruz. Eğer müşterilerden elde ettiğimiz veriyi kendi işgücümüz için kullanmazsak ya rekabette geri kalıyor ya müşteri kaybediyoruz. Finans sektöründe rekabetçi olmak için veriden faydalanmak, veriden değer elde etmek lazım. HPE’nin Ezmeral adında bir yazılım tabanlı ürün ailesi var. Ezmeral ürün ailesiyle biz sizdeki veriyi nasıl işleyebileceğimize, nasıl anlamlandırabileceğimize odaklanıyoruz. Bu sayede büyük veri, makine öğrenmesi, yapay zeka gibi konularda yazılım ve donanımlarınızı en iyi şekilde bir araya getirecek çözümleri sunabilir, verinize anlam kazandırabiliriz.”

Bu noktada yetişmiş insan gücüne erişimin kurumların en büyük endişelerinden biri olduğunu söyleyen Çatalgöl, bu altyapıları yönetilebilir servisler halinde kurumlara sunarak insan kaynağı sıkıntısına da çözüm sağlayabilecek durumda olduklarını kaydetti. Çatalgöl, sözlerini şöyle sürdürdü:

“HPE olarak iş yüklerinize uygun altyapıyı size uygun konumda sağlayabilir durumdayız. Alletra ürün ailemizle yüzde yüz veri bulunabilirlik garantisini size sunabiliyoruz. HPE’nin yedekleme platformlarıyla sizi hızla yedeklerinize döndürebiliyoruz. Yaklaşık iki yıl önce bünyemize kattığımız Zerto ürün ailesiyle hem sanal hem konteyner ortamlarınızı herhangi bir fidye yazılımı saldırısına karşı koruyabiliyoruz. Olası bir fidye yazılımı saldırısı durumunda dakikalar içinde, saldırıya uğradığınız anın saniyeler öncesine dönmenizi sağlıyoruz. HPE olarak çözümlerimizle çok fazla kuruma dokunduk ve çok güzel geri bildirimler aldık. Finans sektöründe de doğru insan kaynağıyla, doğru teknolojiyle ve doğru iş akışlarıyla hayatı kolaylaştırmaya devam edeceğiz.” 

Finans Sektörü Yeni Regülasyonlara Hazırlanıyor

Toplantıda katılımcılara özel bir sunum gerçekleştiren PwC Türkiye Şirket Ortağı ve Risk Güvence Hizmetleri Lideri Oktay Aktolun, sunumunda Türkiye’deki BDDK ve Avrupa Birliği’ndeki DORA gibi finans sektörünün uyum sağlaması gereken regülasyonlardaki önemli noktalara dikkat çekti.

BDDK Bilgi Sistemleri ve Elektronik Bankacılık Yönetmeliğinin öne çıkan unsurlarına dikkat çeken Aktolun, elektronik bankacılık alanında tüm elektronik bankacılık ürünleri ve kanallarının kapsama dahil edildiğini söyledi. Yönetmeliğin elektronik bankacılık ürünlerine ilişkin ürün ve kanal bazında süreç, altyapı, konfigürasyon ve güvenlik katmanlarının yanı sıra kimlik doğrulama, işlem güvenliği, hizmet kalitesi ve ATM kamera kayıtlarının kalitesine dair beklentileri de tanımladığını kaydeden Aktolun, BT mimarisine dair de şu bilgileri paylaştı:

“Yönetmelikle veri ve varlık bazlı bir yaklaşım ortaya koyan BDDK, veri ve varlık yönetimini risk yönetimiyle birlikte çoğu sürecin başlangıç noktası olarak tarifliyor. Hassas veri, kritik veri, kişisel veri gibi tanımlamalar da veri ve varlık yönetimi dahilinde konsolide olarak değerlendiriliyor. Veri envanteri, veri sınıflandırma ve veri sözlüğü gibi yaklaşımların iş birimleri ve BT koordinasyonunda konsolide bir şekilde yönetilmesi ve tüm verileri içermesi bekleniyor. Ayrıca veri bazlı alınan tüm önlemlerin (güvenlik, saklama, imha gibi) her koşulu içermesi, hizmet kataloğu ve hizmet seviyelerinin detaylı bir şekilde tanımlanması bekleniyor. Farklı konulardaki envanterlerin kayıtlı olarak tutulması ve güncel olması da BDDK’nın beklentileri arasında. Bunun yanı sıra Bilgi Sistemleri Yönetişimi, Dış Hizmetler, Güvenlik ve Süreklilik başlıkları altındaki farklı beklentiler de yönetmelikte öne çıkan hususlar arasında yer alıyor.”

Avrupa Birliği’nde DORA’nın Kapsamı Belirleyici Olacak

Aktolun, sunumunun devamında Avrupa Birliği’nin finansal kurumlar ve Dijital Finans Paketinin (DFP) bir parçası olarak üçüncü taraf risk yönetimi sürecini kolaylaştırma girişimi olarak sunduğu Digital Operational Resilience Act (DORA) kapsamından da bahsetti. Söz konusu çerçeve yenilikçi finansal ürünleri kolaylaştıran, Avrupa’nın ekonomik iyileşme stratejisini destekleyen, müşterinin korunmasını sağlayan, dijital dönüşümün risklerini ele almaya yardımcı olan ve finansal istikrarı sağlayan yönleriyle dikkat çekiyor. 

DORA’nın dört ana başlığını Daha Ayrıntılı Risk Tanımı, Kolaylaştırılmış Raporlama ve İstihbarat Paylaşımı, Test ve Sürekli Gözden Geçirmeye Vurgu ve Kritik Üçüncü Tarafların Sorumluluğu olarak sıralayan Aktolun, şu detayları aktardı:

“DORA, AB üye devletlerinde finans sektörünün BİT ile ilgili olaylara karşı direncini güçlendirmeye yönelik bir AB girişimidir. Kuruluşların, BİT olaylarının etkisine dayanabilmesi, yanıt verebilmesi ve ayağa kalkabilmesi ve müşteriler ve finansal sistem için kesintileri en aza indirebilmesi gerekmektedir. Bu yasa, standartlaştırılmış formatlar kullanarak sık sık raporlama, iletişim ve değerlendirmelere vurgu yaparak finansal kurumların BİT ve siber riskleri nasıl yönettiklerini tanımlayacak bir dizi kriter, şablon ve talimat sağlar. DORA’dan önce finansal kurumlar, operasyonel risk ile ilgili konuları sermaye tahsisi ile yönetiyorlardı, ancak operasyonel dayanıklılığın tüm bileşenlerini yönetemiyorlardı. DORA’dan sonra, finansal kurumlar BİT ile ilgili olaylara cevap verebilmek için Koruma, Tespit etme, Muhafaza, İyileşme, Onarım kurallarını takip etmeliler.”

Finans Sektörünün Teknolojiye Yön Veren İsimleri Bir Araya Geldi

HPE ve Intel’in düzenlediği “Finans Sektöründe Teknoloji Kullanımı ve Dijital Dönüşüm” konulu yuvarlak masa toplantısında finans sektörünün önde gelen yöneticileri teknolojiye dair fikirlerini ve beklentilerini paylaştı. Toplantıya Intertech Inter-Cloud İş Geliştirme Lideri Hakan Şahin, Kuveyt Türk IT Grup Müdürü Mehmet Murat Huyut, Kuveyt Türk BT Sistem ve Network Yönetimi Müdürü Yakup Behzat Coşgun, IT Uzmanı Atanur Yılmaz, Borsa İstanbul IT Direktörü Ali Rıza Bulazar, ING Bank Bulut ve Otomasyon Mimarı Murat Üngör ve Anadolubank Dağıtık Sistemler Bölüm Başkanı Orhan Bayrak katıldı. 

Katılımcılar genel olarak sektörün teknolojiden beklentilerini, regülasyon sınırları içinde iş yapmanın zorluklarını ve yetişmiş insan kaynağına olan ihtiyacı dile getirdi. Genel olarak ortaya koyulan görüşler arasında özellikle BDDK ve Merkez Bankası regülasyonlarının Türkiye’nin stratejik verisinin Türkiye’de kalması yönündeki stratejisi ve bunun bulut kullanımına olan sınırlayıcı etkileri yer aldı. 

Konuşmacılar bunun yanı sıra yetkin personele duyulan ihtiyaç, ihracat ve yurtdışına açılma planları, inhouse teknoloji geliştirme stratejileri, müşteriye sunulan deneyimin iyileştirilmesi, orta ve uzun vadeli beklentiler, yeni iş fikirlerinin geliştirilmesi için uygun ortamın oluşturulması, uygulamaların modernizasyonu, siber güvenlik, uzaktan çalışma eğilimi, maliyetlerin azaltılması, mikroservis mimarileri ve birlikte hareket edebilme yeteneklerinin artırılması gibi önemli konulara değindi.

inter-Cloud adıyla oluşturdukları finansal bulut platformundan bahseden Intertech inter-Cloud İş Geliştirme, Satış ve Ekosistem Yönetimi Müdürü Hakan Şahin, bini teknik kadrolar olmak üzere 1500’ün üzerinde çalışan ve 50’nin üzerinde partnerle kurdukları ekosistemi büyütmeye ve Orta Doğu pazarına açılmaya odaklandıklarını söyledi. Şahin, “Yeni yurtdışı pazarlara açılmak için Intertech olarak girdiğimiz platform dönüşümünün ve tüm ürünlerimizi inter-Cloud üzerinde konumlandırma çalışmalarının getireceği teknolojik avantajı çok önemsiyoruz.” dedi.

Yaptıkları işi hayatı kolaylaştıran çözümler üretmek olarak nitelendiren Kuveyt Türk IT Grup Müdürü Mehmet Murat Huyut, “Her geçen gün daha karmaşık hale gelen dünyada teknoloji olmazsa stratejilerimizi hayata geçiremeyiz. Kırılganlığımızı azaltacak, daha esnek, daha müşteri davranışına göre şekillenebilecek altyapılar kurgulamak için çalışıyoruz.” diye konuştu. Kuveyt Türk BT Sistem ve Network Yönetimi Müdürü Yakup Behzat Coşgun da ideal teknoloji altyapısının açık rekabet ortamında yeni iş fikirlerinin geliştirilmesi için gerekli olduğunu, güvenlik ve regülasyonları göz önünde tutarak kuruma fayda sağlayacak çözümler üretmeye ve sürekli güncellenmeye odaklandıklarını söyledi.

Anadolubank Dağıtık Sistemler Lideri Orhan Bayrak, “Müşteriyi küstürmemek için altyapınızın sağlam olması lazım. Bu nedenle en yeni teknolojileri banka nezdinde en uygun şekilde konuşlandırmaya odaklanıyoruz. Yapay zeka tarafına yatırım yapıyoruz. Kendi özel bulut yapımızı dizayn ediyoruz ve olası bir regülasyon değişikliğinde açık hale getirebileceğimiz şekilde tasarlıyoruz. Büyük veri tarafında çalışmamız var, daha hızlı hizmet verme üzerine çalışmamız var. Üretken yapay zeka kullanımında ve robotik süreçlerde yapay zekaya yatırım yapıyoruz.” diye konuştu. 

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu