Sürdürülebilir büyümenin anahtarı ‘IT’

Brisa’da IT ile ilgili oluşturulan genel kurallardan bahsedebilir misiniz?

Süreçlerin aksamadan, istenilen ve talep edilen şekilde yürütülmesinde, daha da önemlisi bilgi akışının sağlıklı olarak sağlanmasında bilgi sistemlerinin etkin kullanımı ve yönetimi çok önemli rol oynuyor. Tüm Brisa’da olduğu gibi, biz de İş Mükemmelliği’ni hedefleyerek kendimizi nasıl geliştirebileceğimize odaklanıyoruz.

Bu amaçla ITeam adını verdiğimiz projemizi yürütüyoruz. Bu projenin amacı Bilgi Teknolojileri’nde politika, standart ve süreçlerinin oluşturulması. Bilgi Sistemleri’nin etkin kullanımı ve yönetimini sağlamak amacıyla kendi süreçlerimizi gözden geçirip, uluslararası alanda kabul görmüş standartlar olan COBIT ve ITIL standartlarını baz alarak olgunluk seviyemizi belirledik. Hedef olgunluk seviyesi doğrultusunda, IT süreçlerimizi daha etkin çalışacak şekilde yeniden oluşturduk. Şu anda yürüttüğümüz son aşamayla tüm belirlediğimiz süreçleri uygulamaya geçiriyor olacağız. Süreç metriklerini ölçerek sürekli iyileştirmeyi de kendimize bir amaç olarak edineceğiz. Süreçlerimizi destekleyecek Service Manager ve Kimlik Yönetimi (IDM) gibi uygulamaları hayata geçirmek için projeler yürütüyoruz. Bunun yanı sıra; Bilgi Güvenliği konusunda da çalışmalarımız bulunuyor. Hem bilgi güvenliğinin sağlanmasına ve arttırılmasına yönelik, hem de bu konuda farkındalığın arttırılmasına yönelik çalışmalar yapıyoruz. Bu konuda Sabancı Holding IT yöneticileri olarak belirli standartların oluşturulması için de ayrıca çalışıyoruz.

 

Bulut, SaaS, Çevreci IT IT ve mobilite gibi güncel konu başlıkları altında ne gibi çalışmalarınız var? Bu teknolojiler ile alakalı genel görüşleriniz nelerdir?

Bulut bilişim son yıllarda güncel ve bizim de gündemimizde yer alan bir konu. Brisa olarak yıllardır veri merkezimiz Bimsa tarafından yönetiliyor. Bulut bilişimin bileşenlerinden sanallaştırma hizmetlerini kullanarak yararlanıyoruz. Sabancı Holding bünyesinde veri merkezinin yenilenmesi ve konsolidasyonuna yönelik olarak bir proje yürütülmüştü. Proje bünyesinde hem şirketlerin ihtiyaçları, hem de uluslararası standartlara uygun bir hizmet seviyesi yapısı belirlendi. 2012 başında Sanayi Grubu şirketlerimizle birlikte toplam7 firma olarak, Bimsa’nın sunacağı veri merkezi hizmetiyle devam etme yönünde bir karar aldık. Öncelikli olarak; veri merkezi, her türlü sunucu, ağ ve depolama, altyapı donanım ve sistemlerinin yenilenmesi ve sanallaştırma işlemleri tamamlandı. Veri merkezi yapısını destekleyen bazı uygulamalarla birlikte, Holding şirketlerine bir özel bulut olarak Bimsa’dan bu hizmeti almaya başladık. Bununla birlikte, Olağanüstü Durum yapılandırmasını 2013 içerisinde devreye alarak iş sürekliliği anlamında da ciddi bir olgunluğa ulaşacağız. Uygulama olarak baktığımızda, iş uygulamalarının henüz yeni yeni bulut yapısına uygunhalde sunulduğu görüyoruz. Bu amaçla Oracle, SAP, Microsoft bulut uygulama hizmeti sunan firmaları satın aldılar. Ancak özellikle bilgi güvenliği konusu ve hala yüksek maliyetlerde seyreden veri hatları konusu sebebiyle yeterince olgunlaşılamadığını düşünüyorum. İşin hukuki ve ekonomik boyutlarının olgunlaşması için belirli bir sürenin geçmesi gerekiyor. Özellikle uygulamaların kullanımında, uygulama ve ilgili veriler tedarikçi firma tarafında yer aldığı için, bilgi güvenliği gibi konular önem kazanıyor. Bir başka sorun ise entegrasyon konusu. Standart olarak sunulan bir iş uygulamasıyla şirket bünyesinde geliştirilen uygulamaların entegrasyonu SaaS uygulamalarının önündeki engellerden bir tanesi. Buna rağmen bağımsız olarak kullanılabilecek veya fazla entegrasyonu olmayacak uygulamaları değerlendirirken bulut hizmeti olarak sunulma durumlarını da değerlendiriyoruz.

Örneğin Mobil Cihaz Yönetimi ve e-fatura gibi uygulamaları Bimsa’dan bir bulut hizmeti olarak tedarik etmek için çalışmalarımızı başlattık. Sürdürülebilirlik hedefimiz doğrultusunda, enerji tüketiminin ve karbon emisyonunun azaltılmasına yönelik olarak sürekli iyileştirme yatırımı yapıyoruz. Fabrika sahasında her bir makinenin harcadığı enerji tüketimini takip etmek ve iyileştirmek amacıyla geçtiğimiz yıl Enerji Görselleştirme projesine başladık. Projenin tüm sahaya yaygınlaştırılması 3 yıl sürecek. Verilerin toplanması ve raporlanması konusunda Wonderware’in Corporate Energy Management ürününü kullanıyoruz. Projenin hayata geçmesiyle beraber tüm ürünlerin standart enerji maliyetlerini hesaplayabilir duruma geleceğiz ve standarttan sapmaları tespit edip iyileştirme noktalarını belirleyebileceğiz. Brisa olarak, enerji tüketiminin ve karbon emisyonunun azaltılması hedefimize IT olarak katkı sağlıyoruz.

Veri merkezimizin yenilenmesiyle birlikte, tüm sunucu ve depolama sistemlerimiz en güncel ve enerji verimliliği en fazla olan ürünlerle yenilenmiş oldu. 2011 yılında devreye aldığımız Oracle Exadata teknolojisi sayesinde tüm Oracle veritabanlarını tek bir makine üzerinde toplamış olduk. Exadata, sunduğu teknoloji sayesinde veri tabanı işlemlerinin çok daha hızlı yürütülmesini sağlıyor.

Özellikle raporların performansı 3 ilâ 100 kata kadar artmış oldu. Kullanıcılarımız daha önce ulaşılması yarım saat kadar süren bir rapora artık sadece 3 dakikada ulaşabiliyorlar. Ayrıca %50’ye varan miktarda daha az enerji tüketimi söz konusu olduğu için Yeşil Bilgi Sistemleri (Green IT) hedefi mize hizmet ediyor.Daha önce aynı işlemleri yapabilmek için 5 ayrı sunucu kullanılıyordu.

Bunun tek makinede toplanmasıyla ciddi bir enerji tasarrufu sağlandı. 2012 yılında tüm yazıcılarımızı enerji açısından verimli cihazlarla yenileyerek Yönetilen Baskı Hizmetleri yapısını devreye aldık. Böylelikle bilgi güvenliğini arttırırken, daha az kağıt ve baskı malzemesi kullanımıyla çevresel etkiyi azaltmış olduk. Siyah-beyaz baskıda %15, renkli baskıda ise %30’a varan azalma oldu.

Mobilite şu anda yaşantımızın bir parçası. Akıllı cep telefonlarıyla her ortamda mesajlarımıza ulaşabiliyor, çeşitli onayları verebiliyor, bazı sistemlerden çeşitli bilgilere ulaşabiliyoruz. Tablet bilgisayarların yaygınlaşması ve kullanımının artmasıyla birlikte mobilite daha yoğun olarak yaşamımıza girmiş durumda. Birçok fi rma tablet bilgisayarlara yönelik uygulamalar oluşturmaya başladılar ve iş dünyasının kullanımına sundular. Brisa olarak 2012 itibarıyla mobil uygulamaları devreye almaya başladık. İlk tablet uygulamamız Filo Yönetimi’ne yönelik olarak veri girişi ve analize olanak sağlayan Aspects+ uygulamamız oldu. Bu uygulamayla filoların lastikleri incelenerek kullanım alışkanlıkları ve yanlış kullanımlar tespit ediliyor; lastiklerin yakıt tüketimine etkisi, lastik ömürlerinin uzatılması, lastiklerin yenilenmesi veya kaplama yapılma olasılıkları değerlendiriliyor. Hedefimiz filolarda kilometre başına maliyetin azalmasına katkı sağlamak. Filoların lastik ve yakıt kullanımındaki verimlilikleri arttırılıyor.

Saha mühendisliği tarafından kullanılmakta olan lastik test ölçüm sonuçlarının girildiği ve analiz edildiği bir uygulamamız daha var. Ayrıca pazarlama birimimizin fikri olan IPAD ve Android cihazlar için geliştirilen i-CAT (interactive katalog) uygulaması mevcut. Bu uygulamayla iş ortaklarımız, lastiğim noktalarımız veya herhangi bir lastik satış noktası, kendisine özel, Lassa ve Bridgestone ürün görsellerinin,özelliklerin ve fi yatların bulunduğu kataloglar oluşturabiliyor. İ-CAT’ ın iş uygulamalarımızla entegre çalışmasından dolayı, güncel ürün ve fi yat bilgilerine anında ulaşılabiliyor. Sürekli olarak yeni içerik oluşturarak bu uygulamamızı geliştirmeye devam edeceğiz.

Dünyada satış ve pazarlamaya yönelik olarak oldukça yoğun şekilde tercih edilen tablet kullanımı, üretim alanında henüz yaygınlaşmış değil. Ancak, “genbutsu gemba” diye adlandırdığımız problemleri ve olayları yerinde inceleme diyebileceğimiz felsefe gereği üretim yöneticilerimizin sürekli sahada olmalarını ve çözümleri sahada geliştirmelerini bekliyoruz. Bu amaçla hayata geçirdiğimiz bir tablet uygulaması sayesinde vardiya sorumluları için; operatörlerin anlık performanslarını, hatalarını görebilecekleri, bununla ilgili geri bildirimleri verip kaydedebilecekleri bir ortam oluşturduk. Söz konusu uygulamayla sahadaki makine ve malzemelerle ilgili anlık stok ve adres bilgisine de ulaşılabiliyor. Ayrıca planlama aşamasında olduğumuz yeni mobil uygulamalarımız bulunuyor. Mobil cihaz yönetimi için Bimsa tarafından hizmet olarak verilen bir uygulamayı da birkaç ay içerisinde devreye alacağız. Şirket tarafından sağlanan cihazlarla birlikte çalışanların kendi cihazlarını kullanımını da bu kapsamda değerlendirmeyi düşünüyoruz.

Önceki sayfa 1 2

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu