YouTube Algoritması Tercihlerinizi Önemsemiyor

Mozilla tarafından yapılan bir araştırmada, YouTube kullanıcılarının video hakkındaki tercihlerinin neredeyse hiç işe yaramadığı görüldü.

Geleneksel medyanın artık eskisi kadar ilgi görmediği artık bir sır değil. İnternet kullanıcıları, geleneksel medya yerine artık YouTube ve TikTok gibi platformları tercih ediyor. Yapılan son araştırma ile YouTube’un “beğenmeme” ya da “ilgilenmeme” butonlarının ne kadar işlevsel olduğunu ortaya çıkardı.

YouTube’un “Beğenmeme” veya “İlgilenmeme” Butonlarının Etkisi Çok Az

Mozilla tarafından yapılan son araştırmaya göre kullanıcılar YouTube’a belirli video türleriyle ilgilenmediklerini belirtse bile, YouTube algoritması bu tür videoları kullanıcılara sunmaya devam ediyor. Mozilla araştırmacıları, 20.000’den fazla YouTube kullanıcısından alınan video öneri verilerini kullanarak “ilgilenmedim”, “beğenmedim”, “kanalı önermeyi durdur” ve “izleme geçmişimden kaldır” gibi butonların benzer içeriklerin önerisindeki etkisinin büyük ölçüde etkisiz olduğunu tespit etti. 

Rapora göre en iyi durumlarda bile, bu butonlar bir kullanıcının ilgilenmediklerini söylediklerinde bile benzer önerilerin yarısından fazlasının kullanıcılarına önerildiğini gösteriyor. En kötü durumda ise bu butonlar benzer videoların önerilmesine hiç etki etmiyor. 

Mozilla araştırmacıları, gerçek videolardan ve kullanıcılardan veri toplamak adına vakfın, katılımcılar tarafından görüntülenen YouTube videolarına genel bir “önermeyi durdur” butonu üzerine kurulu olan bir tarayıcı eklentisi olan RegretsReporter’ı kullanan gönüllü kullanıcıları işe aldı. Arka uçta, kullanıcılara rastgele bir grup atandı, bu nedenle Mozilla tarafından yerleştirilen bu butona her tıklandığında YouTube’a farklı veriler gönderildi.

Araştırma sonucunda, söz konusu butonların neredeyse hiçbir etkisinin bulunmadığı tespit edildi. Araştırmacılar, “YouTube, kullanıcıların deneyimleri hakkında paylaştığı geri bildirimlere saygı duymalı ve bunların insanları platformda nasıl vakit geçirmek istediklerine dair anlamlı geri bildirimler olarak görmeli.” ifadesini kullandı.

Mozilla’nın bu araştırması sonrasında açıklama yapan YouTube sözcüsü Elena Hernandez ise, platformun bir konuyla ilgili tüm içeriği engellemeye çalışmadığı için bu davranışların bilinçli bir şekilde olduğunu söyledi. Hernandez açıklamasında şu ifadeleri kullandı:

Önemli olan, kontrollerimiz tüm konuları veya bakış açılarını filtrelemiyor, çünkü bunun izleyiciler üzerinde yankı odaları oluşturmak gibi olumsuz etkileri olabilir. Platformumuz üzerinde akademik araştırmaları memnuniyetle karşılıyoruz, bu nedenle kısa bir süre önce YouTube Araştırmacı Programı aracılığıyla Veri API sistemimize olan erişimi genişlettik. Mozilla’nın son araştırma raporu, sistemlerimizin gerçekte nasıl çalıştığını hesaba katmıyor ve bu nedenle pek çok içgörü toplamamız bir hayli zor.

Gençler TikTok Videolarını Doğru Kabul Ediyor

Son olarak kısa bir süre önce z kuşağı kullanıcılarının arama motoru olarak Google yerine TikTok’u kullandığı tespit edilmişti. Z kuşağı kullanıcılarının artık TikTok videolarını doğru olarak kabul etmesinin artmasıyla birlikte, TikTok’un kullanıcıları yanlış önerilerde bulunduğu ve her beş videodan birinin doğru bilgiler içermediği görülmüştü. 

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu