Neden önemli: Elektrikli otomobillerin artışı hem çevre hedeflerine yaklaşmayı sağlıyor hem de üreticiler için rekabeti kızıştırıyor. Yüksek satış rakamları, kullanıcı tercihlerini dönüştürerek otomotiv sektörünü yeni bir döneme taşıyor.
Avrupa Birliği ülkelerinde elektrikli otomobil satışları 2025’in ilk yedi ayında tarihi bir seviyeye ulaştı. Avrupa Otomotiv Endüstrisi Birliği (ACEA) verilerine göre Ocak-Temmuz döneminde 1 milyon 11 bin 903 adet elektrikli otomobil trafiğe kaydedildi. Bu sonuçla elektrikli araçların toplam pazardaki payı %15,6’ya yükseldi.
Elektrikli araçların payı hızla arttı
Elektrikli otomobillerin sahip olduğu pazar payı, geçen yılın aynı döneminde %12.5 seviyesindeyken, 2025’in ilk yedi ayında ve Temmuz ayında %15.6’ya ulaştı. Aynı dönemde dizel otomobillerin payı ise %9.5’e kadar gerileyerek düşüşüne devam ediyor. Bu rakamlar, otomotiv pazarında elektrikli araçlara yönelik ilginin hızla arttığını gözler önüne seriyor.
Hibrit araçlar zirvede
Hibrit otomobiller, yılın ilk yedi ayında elde ettikleri %34,7’lik payla en çok tercih edilen motor tipi haline geldi. Bu durum, hibritlerin benzinli araçları geride bıraktığını gösterdi. Benzinli ve dizel motorlu otomobillerin toplam payı ise bir yıl içinde %47,9’dan %37,7’ye geriledi. Aynı dönemde şarj edilebilir hibritler de önemli bir artış yaşadı. Ocak-Temmuz aylarında 561 bin 190 adetlik satışa ulaşan bu araçların pazar payı %8,6’ya kadar yükseldi.
Ülkelere göre elektrikli otomobil satışları değişti
Avrupa’nın en büyük pazarlarının üçünde elektrikli araç satışları önemli bir yükseliş gösterdi. Almanya’da %38.4, Belçika’da %17.6, Hollanda’da ise %6.5 oranında bir artış yaşandı. Fransa, Temmuz ayında %14.8’lik bir büyüme sağladı ancak yıl genelinde %4.3’lük bir düşüş yaşadı. Öte yandan şarj edilebilir hibrit araçlarda da büyük bir yükseliş kaydedildi. İspanya %94.5 ile en yüksek artışı kaydederken, Almanya %59.2, İtalya ise %60.3 oranında büyüme gösterdi.
Üreticiler CO2 hedefleriyle büyük bir sınav veriyor
Elektrikli otomobil satışları, çevre hedefleri açısından kritik bir önem taşıyor. Ancak ACEA verileri, pazar payının artmasına rağmen belirlenen seviyelerin gerisinde kalındığını gösteriyor. Uluslararası Temiz Ulaşım Konseyi (ICCT) tarafından yayınlanan istatistiklere göre, bu tablo içinde üreticiler arasında BMW öne çıktı. BMW, Mini markasıyla birlikte %26’lık elektrikli araç payına ulaşarak 2025-2027 dönemi için belirlenen karbon hedeflerini şimdiden tutturmuş oldu.
Yapılan analizlere göre, birçok otomotiv üreticisi kendi karbon emisyon hedeflerini yakalamakta zorlanıyor. Mercedes-Volvo-Polestar grubu %22’lik bir payla ikinci sırada yer alırken, Kia ve Hyundai %19, Volkswagen ise %18’lik bir pay elde ediyor. Tesla-Stellantis-Toyota havuzu %12’de kalırken, Nissan %6 ile listenin sonunda bulunuyor. Yalnızca BMW’nin kendi karbon hedefini tutturduğu belirtilirken, Mercedes-Volvo-Polestar ve Kia hedefe oldukça yakın seyrediyor. Volkswagen’in ise hala önemli iyileştirmeler yapması gerekiyor. Listede en geride kalan Nissan’ın ise kilometre başına 30 gramdan fazla karbon azaltımı yapması zorunlu görülüyor.




