Analitikler Ford’un talihini nasıl değiştirdi ?

Doğru Bayiye Doğru Araç

Tüm otomotiv üreticileri gibi Ford da sürücülerin neleri isteyebileceği hakkında fikir sahibi olmak için yıllardır yoğun pazar araştırmalarına, anketlere ve odak gruplarına bel bağlıyor. “Fakat bu bize her zaman tam bir resim sağlayamıyor çünkü karşılaştırmalar yapılabilmesi için o verinin standardize edilmesi gerekiyor” diyor Ford’un tahmine dayalı analitikler proje lideri Mike Cavaretta. Firma bu meseleyi daha fazla spesifik bilgi toplama ve müşteri geribeslemesi için sosyal medyayı izleyerek ford-foto-2çözüyor. “Sosyal medya ile ilgili güzel olan şey insanların özen göstermesi. Onlar daha fazla şey hakkında konuşuyor ve bir şey güzel ya da değilin ötesine geçiyorlar” diyor Cavaretta.

Örneğin Ford şerit değişimi sırasında sinyal verirken üç kere yanıp sönme seçeneği hakkında insanların ne düşündüğünü öğrenmek üzere sosyal medyayı takip ettiğinde, firma dönüş sinyalleri hakkında öğrenmek istediğinden çok daha fazlasını ortaya çıkardı. “Bazı araçların dönüş sinyallerinin yeterli olmadığını veya yanlış yerde olduklarını gördük. İnsanların konuştuğu şey üç kere yanıp sönmeyle ilgili değil, başka şeyler hakkındaydı” diyor Cavaretta. Ford bu türden geribildirimleri yeni ürün ve özellikler hakkındaki verilecek kararlara dahil etti.

Arabalardaki ayırt edici özellikler sürücülerin istediği bir şeydir. Ancak bayilerin satış için o araçları ellerinde tutmak, kar etmek için önemli bir durum. Ford araştırma bilimcilerinden Bryan Goodman, “Az sayıda müşteri bir bayiye girip aynı gün bir araçla oradan ayrılıyor. Ve bu yüzden o gün elimizde bulunan araçlarla sınırlıyız” diyor ve ekliyor: “Doğru aracı, doğru motor ve doğru özelliklerle doğru bayiye göndermek zorundayız.” Goodman, satış ve pazarlamayı destekleyen analitik sistemleri ve onların materyal planlama ile lojistikle olan kesişimler üzerinde çalışıyor.

Veri hatlarını birleştirmek
Bunu gerçekleştirmek için Ford çeşitli veri akışlarını analiz ve entegre ediyor. Bunlara üretilen ve satılanlara ait veriler, satış sırasında envanterde bulunanlar bağlamında neyin satıldığına dair veriler, ayrıca müşterilerin aradığı ve firma web siteleri üzerinden düzenlediği özelliklerin verileri de dahil. Bu verilerin ardından inşaatına yeni başlanan konutlar, işsizlik oranları ve diğer enformasyonla bağlantılı olarak araç satışlarını tahmin etmek üzere ekonomik verilerle birleştiriliyor. Bu sistem Akıllı Envanter Yönetim Sistemi (SIMS) olarak anılıyor.

Goodman sistemden şöyle bahsediyor: “Uzun yıllardır bu alandaki çeşitli deney ve uygulamalar üzerinden meseleleri açığa kavuşturduk ancak bunun önemli bir bölümü bilgiişlem gücündeki artışın yaşandığı son birkaç yıla kadar mümkün olmamıştı. 20,000 işlem çekirdekli, 1,5 TB RAM’li bilgisayarlarımız var. İşte bu türden kaynaklarla bu türden verileri sentezleyebiliyoruz.”

Her bakımdan SIMS, Ford’un geri dönüşü ve Mulally’nin global “Tek Ford” stratejisinin genel başarısında öncü bir etken olarak anılıyor.

Goodman, globalleştikçe bu yönetimin yeni karmaşık güçlüklerle karşılaşması anlamına geldiğini belirterek, “Daha önce, ‘istenen herhangi bir özellik herhangi bir pazarda talep edildiyse, bunu geliştirir ve ulaşılır yapardık. Farklı tavan yüksekliği, farklı iç alan, farklı tekerlek vs.’ye girdiğinizde, astronomik oranlarda farklı kombinasyonlar sunabiliriz. 300 milyarı düşünün ve bunu kendisiyle çarpın. İşte bu kadar fazla seçenek altında müşteriler boğuluyor. Bunun yerine, “müşterilerin isteklerini bizim global tedarik zincirimizle eşleştirmek istiyoruz. Bu endüstri genelindeki bir zorluk görülebilir ama bunu doğru yapmada gerçek bir değer mevcut” diyor. Bu müşterilerin anahtar tercihlerini bilmeyi, ardından çok farklı kombinasyonlarla oldukça geniş çeşitliliğe sahip bir model gamını inşa etmek yerine firmanın üretimini bu tercihlere göre özelleştirmeyi gerektiriyor. İşte SIMS’in gerçekten faydalı olduğu yer burası. Montaj tesisi takvimleri ve parça öngörülerinin her ikisi de önemli oranda iyileştirildi çünkü “bu takvimleri daha iyi algoritmalarla yürütebiliyoruz” diye konuşuyor Goodman.  “2007’de bunu yapabilirdik ancak iki üç hafta alabilirdi. Montajcıların da 20 dakika veya daha kısa sürede yanıtlara ihtiyacı vardı. Bugün ise bunu iki dakika içinde yapabiliyoruz.” John Ginder, Ford bayilerinde de bundan yararlandığını, 3,500 kadar bayinin haftalık rapor aldığını söylüyor. Ginder, SIMS önerilerine üye olanların yüksek fiyatlı araçları sattıklarını ve bunu daha hızlı yaptıklarını da belirtiyor

Yolun Başı
Bununla birlikte Ford’un analitik uzmanları büyük verinin henüz sadece yüzeyini kazımaya başladıklarını belirtiyor. Bir sonraki büyük sınır ise araçların kendilerinden gelecek olan veriler. “Araçların ürettiği veri hacmi çok büyük” diyor Ginder. Ford’un Fusion Energi plug-in hibrit aracı galon başına 170 km karşılığı yol kat ediyor. O aynı zamanda saatte 25 GB’lık bir veri üretiyor. Ford hali hazırda üç çeşit hibrit araç sunuyor: iki plug-in modeli ve bir elektrikli model. Tümü aracın performansı hakkındaki verileri üreticiye geri göndermeyi kabul eden müşterilerin aktif yapabileceği entegreli bir modeme sahip.

Elektrikli Araçlar ve Altyapı Direktörü Mike Tinskey, “Müşteri her şarj ettiğinde veri topluyoruz. Onların nereden bağlandıklarını, yakıtla kaç km gittiklerini, elektrikle kaç km yol aldıklarını, hangi sıklıkla şarj ettiklerini ve ne kadar sık seyahat ettiklerini biliyoruz. Bu, gelecek ürünlerimizde ne tarafa yöneleceğimizi şekillendirmemize yardımcı oluyor. Buna rağmen, “bizim büyük veri çabamız büyük değil. Küçük ama sürekli büyüyor” diye konuşuyor. Bu aynı zamanda özellikle sosyal medya sitelerinden gelen diğer verilerle birleştirildiğinde büyük değer sağlıyor. “Böylece müşterilerimizi daha iyi anlıyoruz” diyor Cavaretta ve ekliyor:  “İnsanların araçlarını nasıl kullandığını ve onun hakkında ne söylediklerini bilirsek, o zaman bizim içerideki iş süreçlerimizle olan ilişkisine bakabiliriz Bütünleştirildiğinde, veri yapılması gereken geliştirmelerin yer aldığı gerçek bir haritayı ortaya çıkartıyor.”

Ford aynı zamanda sürücülere raporlar da sağlıyor. “Büyük veriyi alıyoruz ve tüm paydaşlarımız için aylık bir rapor olarak işliyoruz” diyor Tinskey. Müşterilerin kendi kullanımları ve araç performansını detaylandıran aylık özel bir rapor linkini aldığını da ekliyor.

Önceki sayfa 1 2 3 4Sonraki sayfa

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu