Küçük şirketler büyük veriyi nasıl işleyebilir?

Müşteri verileriniz müthiş bir ticari istihbarat hazinesi içeriyor. Bunu kısa süre içinde büyük bir fırsata dönüştürebilirsiniz. .İşte o hazineye nasıl erişeceğinizi gösteren yolun haritası.

Büyük veri son zamanlarda duyduğumuz en güçlü, aynı zamanda en şaşırtıcı terimlerden biri. Kulağa yalnızca çokuluslu holdinglerin gücünün yetebileceği bir şeymiş gibi geliyor. Ancak büyük hacimli verileri analiz edip çeşitli modeller, trendler ve öngörüsel veriler aramak, küçük ya da büyük her şirketin daha iyi karar almalarını sağlayabilecek bir konsept.

Sahip olduğunuzu bilmediğiniz büyük veri

Aslında büyük veri işlediğiniz halde bunun farkına varamamanız da olası. Eğer bir internet siteniz varsa sitenize kimin girdiğine bakabilmek, girenlerin hangi sayfalara baktığını öğrenmek, genel bir trafik analizi yapabilmek vb. amaçlarla Google Analytics benzeri bir takip sistemi kullanıyorsunuzdur. Her ne kadar farkında olmasanız da kullandığınız sistem, aslında büyük verinin eyleme geçmiş hali. Kendiniz hiçbir zaman internet sunucunuzun kayıtlarını elle indirip verileri girdi girdi incelememişsinizdir. Ancak geriye çekilip bir büyük veri aracından (bu örnekte Google Analytics) yararlanarak aracın verileri anlamlandırmasını ve görsel, kolay anlaşılır öngörüler surmasını sağladınız.

Büyük veri” terimindeki büyük kelimesi büyük önem taşıyor. Veriniz ne kadar çoksa sistem o kadar iyi işler. Finans konusunda öngörü sahibi olmak mı istiyorsunuz? Birkaç yüz adet satış verisi belki bir şeyler ifade edebilir, ancak birkaç milyon satış verisi trendleri daha iyi anlamanızı sağlayacak, size nereden para kazandığınız konusunda daha derin bir anlayış katacaktır. Müşteri tabanınıza kuşbakışı bakmak mı istiyorsunuz? En fazla satış yaptığınız 10 müşteriyi analiz etmektense binlerce müşterinin verilerini bir büyük veri aracında incelemek daha değerli dönütler sağlayacaktır.

Küçük şirketler büyük veriden nasıl yarar sağlayabilir?
Tüm büyük veri çalışmalarının hedefi, işinizi geliştirmek ve iyileştirmek. Eğer ABD’de deki büyük havalimanlarına yakın zamanda gittiyseniz muhtemelen Vino Volo’yu görmüşsünüzdür. Vino Volo, büyük veriyi Punchh adlı mobil bir uygulama üzerinden kullanıyor. Bu mobil uygulama hem bir sadakat programı hem de arkadaş yönlendirme sistemi olarak görev yapıyor. Punchh’ın kurucu ortağı Sastry Penumarthy, Punchh’ın “mobil, sosyal ve satış noktasından gelen gerçek zamanlı veriyi işleyerek firmalara müşterilerine ve mağazalarına ilişkin, müşterilerin hangi mağazaya günün hangi saatinde geldiği, menüdeki özel seçeneklerin siparişi, yorumlar ve bu yorumların hassaslığı, kampanya dönüş değerleri ve daha çok fazlası hakkında detaylı raporlar ve öngörüsel analizler sunuyor. Vino Volo, sistemi kullanmaya başladıklarından beri satışlarında %10 artış gördüklerini söylüyor.

Riviera Partners ise büyük veriyi işe alım için kullanıyor. İş bulma şirketi olarak faaliyet gösteren Riviera Partners’ın devasa bir çalışan adayı veritabanı var ve bu veritabanı her an güncelleniyor. Doğru işe doğru adayı koymak için bu adaylar arasında birkaç anahtar kelime araması yapmak yetmiyor, adayların kendi verilerini LinkedIn profilleri gibi sosyal mecralarda herkesin görebildiği verilerle eşleştirmek gerekiyor. Bu aşamadan sonra adaylara her iş için bir skor veriliyor, ayrıntılı incelemenin ardından müşteriye sunduğu pozisyona uygun adaylar gösteriliyor.

Küçük şirketler büyük veriyi nasıl kullanabilir?
Eğer günden güne iş yapan, ayrıntılı bir stratejik doğrultusu olmayan küçük bir şirketseniz, işletmenizi ayakta tutabilmek adına halihazırda elinizde mevcut olan verileri incelemek mantıklı bir çözüm olabilir. Ancak büyük veri hizmet sağlayıcıları işinizi pek de kolaylaştırıyor sayılmaz, zira yüzlerce şirket var ve bunların hepsi “büyük veri kullanarak” şirketinizin geleceğine ışık tutacaklarını söylüyorlar.

Şirketler, birbirlerinden oldukça farklılar. Örneğin Tranzlogic satıcıların satışlarını, mağaza performanslarını, promosyon gelirlerini takip edebilecekleri bir web portalı sağlıyor. Bunu yapabilmek içinse kredi kartı işlem verilerinizin “büyük veri” analizi yapılıyor. Öte yandan MaxxCAT, verileri dahili sunucularınızdan alıp işleme sistemlerine taşıyor. Aynı zamanda bir büyük veri firması. Bu iki şirket, birbirlerinden daha farklı olamazlardı. Hangi tür büyük veri hizmeti kullanacağınız, analiz etmek istediğiniz verinin türüne göre değişir.

Büyük veriye genel bir bakış
Büyük veri şirketleri amaç ve ölçek açısından birbirlerinden fazlasıyla farklılar. Burada verdiğimiz örnekler sayesinde ne tür şirketler olduğunu anlayabilirsiniz. Bu şirketlerden bazıları geniş ölçekli çalışan, çok farklı kaynaklardan gelen verileri işleyebilen şirketler. Bazıları ise çok dar alanda faaliyet gösteren şirketler. Büyük veri konusunda partner seçimi, elinizdeki veriye bağlı. Kullanmadığınız bir sistem konusunda uzmanlaşmış bir hizmeti seçmek pek de akıllıca olmayacaktır.

  • InsightSquared: Bu hizmet satışları ve satış sürecini analiz etmek için tasarlanmış, ana odağı ise Salesforce ve benzer uygulamalar kullanarak sahip olduğunuz CRM veritabanınızı incelemek. Ayrıca QuickBooks, Zendesk, Google Analytics ve diğer kaynakları da sisteme dahil edebiliyorsunuz. InsightSquared satış öngörüleri, pazarlama döngüsü raporu ve diğer pek çok hizmet sunuyor. En düşük fiyat ise aylık 99 dolar.
  • Canopy Labs: Canopy, tüketici davranışını ve satış trendlerini seziyor ve pazarlama ve promosyonel çalışmaları yönlendirmeniz konusunda gelecek senaryoları hazırlayarak size yardımcı oluyor. (Örneğin: Sadık müşterileri mi hedef almalısınız yoksa bir süredir sizden alışveriş yapmamış olanları mı?) Constant Contact, Salesforce, MailChimp ve diğer birçok hizmeti destekliyor. 5.000 müşteriye kadar bu hizmetler ücretsiz sunulurken, 100.000 müşteriye kadar aylık 250 dolar talep ediliyor.
  • Radius: Radius özellikle geniş yelpazede hizmet veren şiretlere satış hedeflerini belirleme ve satış gerçekleştirme konularında yardımcı olan bir büyük veri aracı. Temel odaklardan biri eskimiş müşteri bilgilerini düzeltmek, bu sayede satış temsilcileri kapanan şirketlerin peşinden koşmak zorunda kalmıyor. Şirket, 30.000’den fazla kaynaktan veri topladığını söylüyor. Bu hizmetten yararlanmanın fiyatı ise kullanıcı başı aylık 99 dolar.
  • Qualtrics: Büyük veriden internet sitelerinin altında çıkan “size nasıl daha iyi hizmet sunabileceğimizi söyleyin” anketleri gibi müşteri anketlerinde de yararlanılıyor. Qualtrics’in sunduğu öngörüsel analizler ürün ve pazar araştırması, reklam testleri ve ofis içi performas değerlendirmesi gibi konularda size yardımcı olmaya hazır. Fiyatlar ise değişken.
  • Sylectus: Büyük veri kamyonculukta bile kullanılıyor. Sylectus yükleri düzenleme, kamyonlardaki boş alanları bulma ya da satma, acil teslimat ihtiyaçları için yakınlarda bir yük deposu bulma ve daha birçok konuda küçük filolu şirketlere yardımcı oluyor. Sylectus’un sistemine kayıtlı 11 bin kamyon mevcut ve bunları düzenlemek için sağlam bir işlem hacmi gerekiyor. Fiyatlar ise değişken.

Eğer şirketiniz büyük veriden yararlanmak isterse servis sağlayıcılardan birine –kontrat olarak ya da finansal açıdan- bağlanmak zorunda değilsiniz. Problemli alanlardan birini belirleyin –satış, finans, web performansı vb.- ve elinizdeki verileri inceleyerek öngörülere bakın. Kısa süre içinde büyük veriyi büyük bir fırsata dönüştüreceksiniz.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu