Büyük veri kaynağından nasıl kar sağlanır?

Büyük miktarlardaki hava durumu bilgisini analiz ederek, birden fazla endüstri şimdilerde Doğa Ana’nın değişen rüzgarlarından para kazanıyor.

Boğazda kaşıntı ve o sulanmış gözlerden ne haber? Merck, alerji hapı Claritin’in üreticisi, bahar nezlenizi önceden tahmin etti (bir yıl önce) ve bundan kâr elde etmek üzere planlar yapmaya başladı. Özel hava durumu tahminlerine üye olan Merck geçtiğimiz Temmuz’da Amerika’da bu Mart’ın mevsim normallerinin altında çok soğuk olabileceğini biliyordu ki bu da çok sayıda alerjeni eylemsizliğe itecekti. Ardından Mayıs ayı hızla çok fazla sıcaklığı, polen ve sporu getirebilirdi.

İlgili Makaleler

Merck hava durumu istihbaratını müşteri davranışıyla bağlantılı sıcaklık ve nem verisini ZIP kodu bazında Wal-Mart’la paylaştı. Birlikte promosyonları, Claritin ve diğer alerji ürünlerinin tedarikini arttırmaya karar verdiler. Bunu tam da sizin satın almaya kayıtsız kalamayacağınız bir zamanda yaptılar. Bunun olumlu yanı satışlardaki milyonlarca dolarlık potansiyel artıştı,” diye konuşuyor Merck’in kategori geliştirme direktörü Debbie Sonnetag.

Ekonominin tüm köşelerindeki firmalar hava durumu verilerini iş stratejileri içerisine etken olarak yerleştiriyor; Doğa Ana’dan bir kâr elde etme umuduyla. Sears bir kriz kontrol merkezinden ulusal hava durumunu görüntülüyor ve bir kar fırtınasında ne kadar kar küreyicinin stoklanması gerektiğini, sıcak dalgasında ise ne kadar klimaya ihtiyaç olacağını ortaya çıkartıyor. Sigorta firması EMC Insurence ise sahte talepleri yakalamak için geçmişteki dolu fırtınalarını analiz ediyor. Kansas’daki Westar Energy, bir gözleri diğer eyaletlerdeki kötü hava koşulları üzerindeyken, uzaktaki kesinti yaşanan yerlerin onlardan yardım istemesi durumuna yönelik elektrik hattı tamir personeli çalışma programını planlıyor.

73 milyar dolarlık global bir kargo firmasının bir bölümü olan DHL Express, dünya genelindeki günlük 3,000 uçuşu etkileyen dakikalık kararları vermek için hava durumu verisini kullanıyor. Hava, “işte milyon dolarlık soru bu” diyor DHL’in Amerika bölgesi bağlantı merkezleri başkan yardımcısı Travis Cobb.

Yine de meteoroloji uzmanları bir nedenden ötürü kötü şöhrete sahip: Doğu tahmin etmek güç. Söz gelimi The Weather Channel her gün rüzgar, yağmur, sulu kar, sıcaklık, hortum, hava basıncı, nem, deprem, kasırga, dalga yüksekliği, yıldırım ve buzlanma hakkında 20 terabyte veriyi işliyor, diyor CIO Bryson Koehler. Bunun yanı sıra ticari müşteriler analitiklerle yaratılan özel enformasyonu satın alabilirler. Sigortacılar otomotiv sigorta taleplerine karşın modellenen yağmur birikimlerini görmek isteyebilirler. İlaç firmaları hasta solunum bozukluklarını anlamak üzere hava durgunluk kalıbı haritalarını satın alabilir.

Ambalajlı tüketici ürünleri firmaları, lojistik işletmeleri, restoranlar, demir yolları, eğlence parkları, finansal servisler organizasyonları; hava durumunu yakalayanların listesi uzayıp gider. Bazıları geçmiş havaların müşteri davranışlarını nasıl etkilediğini analiz ediyor; bir sonraki pazarlama kampanyaları için faydalı verileri keşfetme umuduyla. Diğerleri için gelecekteki hava durumunu öngörmek, rakiplerin göremediği problemlerden kaçınmaya dönüş yollarını ortaya çıkartabilir.

“Hava özgün bir büyük veri problemidir,” diyor Koehler.

Sıkı Rekabet

Hava hatırı sayılır iş fırsatları sunuyor çünkü o herkesi etkiliyor. Talep muhtemelen hiç azalmayacak. Sonuç olarak hava durumu verisi dünyası rekabetçi, niş ve pahalı. Google yakın zamanda havayı analiz eden bir robotik cihazı ve hava durumunu baz alarak sürüş rotasında değişiklikler öneren kişisel bir navigasyon sisteminin patentini aldı. Bazı oyuncular hatta hava durumu sonucunda meydana gelen maliyetleri dengelemek için satın alan firmalara hava durumuyla ilgili türev ürünleri satıyor.

Araştırma firması IBISWorld’e göre hava durumu tahmini servislerinde pazarı sırasıyla yüzde 51 ve yüzde 14 oranındaki paylarıyla domine edenler The Weather Channel ve AccuWeather. Her ikisi de tüketiciye yönelik hava durumu tahminleri sunuyor ve büyük isimli ticari müşteriler için kıyasıya rekabet ediyorlar. The Weather Channel Home Depot ve American Airlines’a çalışırken, AccuWeather’ın müşterileri arasında Lowe ve Union Pacific yer alıyor.

Weather Trends International ve CustomWeather gibi daha küçük firmalar, kurumsal müşterilerde ihtisaslaşıyor. Butik hava durumu firmaları tarım veya enerji gibi daha dar pazarlar üzerine odaklanıyor. CoreLogic ve Planalytics gibi IT tedarikçileri ERP, imalat ve diğer IT sistemlerinden veri entegre etmek için hava durumu bilgilerini analiz araçları ve servislerle birlikte sunuyor.

Bu işletmelerin çoğu söz konusu verileri, misyonu yaşamı ve varlığı korumak ve ulusal ekonomiyi geliştirmek olan Amerikan National Weather Service’den ücretsiz olarak alıyor. Ancak burası sadece başlangıç noktası. Firmalar bu verileri kendi sistemlerinden, sensörlerden ve aynı zamanda niş oyunculardan toplanan verilerle destekliyor. Ardında bunları gizli algoritmalardan geçiriyor, yorumluyor ve yeni ürünler yaratıyorlar.

Örneğin, AccuWeather’ın Weather Triggered Marketing (Hava güdümlü pazarlama) servisi firmaların indirim yapmak veya stokları arttırmak için en iyi zaman dilimlerini seçmesine yardımcı olmaya yönelik veri akışı sağlıyor. Bu veriler aynı zamanda onların yerel hava durumlarına uygun olan sosyal medya gönderileri yapmalarına da yardımcı olabilir. Miami’deki Facebook arkadaşları Wisconsin’in buz fırtınalarıyla canını sıkmak istemez. Özel servisler hava olaylarına karşı kalıpları görmek için nesne seviyesi satış noktası verisi analizini içeriyor. AccuWeather yerel satış verileriyle 200’e kadar hava değişkeni arasında ilişki bulabileceğini söylüyor. Bir örnek: Kasırgalar sırasında en çok satan yiyecek yabanmersinli pastalar.

Bu analizler farklı türden bir IT departmanını gerektiriyor. “Araştırma ve geliştirme buradaki IT’nin önemli bir bileşeni,” şeklinde konuşuyor AccuWeather’ın CDO’su Steve Smith. Smith çalışanlarını demiryolları, perakende veya emtia ticareti gibi spesifik endüstriler üzerinde uzmanlaşan veri bilim adamı tipindeki kişilerden oluşturuyor.

theweatherchannel-cio
The Weather Channel, Bryson Koehler’in CIO olduğu yer, her gün hava durumuyla alakalı 20 terabyte veriyi işliyor ve ticari müşterilerine özel analitikler satıyor.

Bu firmaların duruşları eğlenceli olabiliyor. Kuzeydoğuda Şubat ayının kar fırtınalı olacağı öngörüsünü söyleyen pazarlama materyalinde AccuWeather, rakibi Telvent DTN’in rekor düzeydeki fırtına tahmininden ayrılmıştı. Yetmiş yedi patenti elinde bulunduran The Weather Channel, “Havadan daha güçlü olan tek şey, bizim ondan kâr sağlamanıza yardımcı olma yeteneğimizdir,” iddiasında bulunuyor.

Her şeye rağmen havayla ilgili olarak öngörülemeyen çokça şey mevcut ve firmalar bu konuda haklı olarak endişeleniyor.

35,000 km yukarıdaki uydular ve tüm dünya genelindeki sensörler (portatif hava istasyonları, binalar, araçlar, mobil cihazlar üzerinde) belirli aralıklarla milyonlarca gözlem yapıyor ve bunlar hem kamu hem de özel hava durumu organizasyonları tarafından analiz ediliyor. Fakat dünya yüzeyi ile yörüngedeki uydular arasındaki boşluk bandı çılgın şeylerin gerçekleştiği yerler. 600 metre ila 3 kilometre yukarıda hava değişiyor. Rüzgarlar ölüyor veya soğuk hava cephesi dağılıyor. Yağışlar buharlaşıyor veya hava ısınıyor.

Tüm farkı atmosferin alt katmanlarındaki durum oluşturuyor, diyor Federal Havacılık Kurumu’ndaki havacılık hava durumu araştırmaları ekibi üyelerinden Randy Bass. Bir yayıncının Çarşamba günü için 8-9 cm kar kalınlığı tahmini, sıcaklıkların beklenmedik bir biçimde 10 derece birden düştüğü bir alanda 30 cm’e çıkabiliyor. Ardından herkes meteoroloji uzmanını suçluyor. Havayolu pilotları ve hava balonları o gizemli banttan bilgi aktarıyor ama bunlar yeterli değil. “Buralardan ihtiyaç duyduğumuz miktarda ve vakitli veri elde etmenin bir yolu yok,” diye konuşuyor Bass.

Finansal beklentilerini kaçıran firmalar için hava durumu favori bir günah keçisi. Wall Street’teki son toplantılarda birçok yönetici sandalet, yeşil fasulye, donut, kitap, uçak bileti ve otomotiv parçalarındaki düşük satışların arkasındaki neden olarak hava durumunu gösterdi.

Son yıllık raporunda FedEx yatırımcılara kapsamlı bir uyarı yapıyor: “Hava kalıpları ve dünya ekosistemindeki değişimler gibi tüm insan neslini etkileyebilecek iklim değişikliği fiziki risklerine karşı oldukça savunmasızız.” Her tabanı kapsayan gibi bir şey.

Fakat o kadar çok veri mevcutken, federal hükümet sıklıkla bunu ücretsiz sağlıyor, ve bunları çiğneyebilecek çok fazla bilgiişlem gücü varken işletmeler artık hava durumunun şaşırttığı iddiasında bulunamayacak, şeklinde konuşuyor tedarik zinciri danışmanı ve Alberto-Culver’ın eski başkan yardımcısı Al DeChellis. “Eğer sezonsal ürünler satıyor ve hava verisini kullanmıyorsanız, işinizi yapmıyorsunuz demektir.”

 

1 2 3Sonraki sayfa

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu