Önde gelen İK departmanları geniş çeşitlilikteki personel sorunları için ‘yetenek analitiklerine’ yönelirken, CIO’lar bu veri güdümlü dönüşümün merkezinde yer alıyor.
General Motors, global yetenek ve organizasyonel yeterlilik grubuna liderlik edecek birisini ararken, 152 milyar dolarlık otomotiv üreticisi açıkçası masa başında çalışacak bir yönetici aramıyordu. Bu pozisyona gelen Michael Arena, mühendislik eğitimi almış biri. MIT Media Lab’ın misafir bilim adamlarından. Bir Six Sigma siyah kemere ve Ph.D unvanına sahip. Bildiğiniz insan kaynakları yöneticilerinden değil.
Arena, kendisini gözde alan olan yetenek analitiklerine adamış durumda; yetenek analizi “doğru maliyette, doğru zamanda, doğru yerde, doğru yeteneklere sahip doğru insanları elde etmek için çalışanlar hakkında bilgi toplamaktır.” diye konuşuyor.
“Yetenek yönetimi tali bir alan. Eskiden beri sezgisel olarak doğru olduğuna inandığımız şeyleri tam olarak ölçebilme imkanımız olmadı.” diyor Arena. “Fakat işletmeler buna gereksinimiz var. ‘Bana güven, bu işe yarayacak’ devri sona erdi.” diye konuşuyor Arena. “İK iş sonuçlarının sağlanmasından sorumlu tutuldu. Ve işin lisanı da analitiklerdir.”
Kapsamlı analitiklerin İK’ya olan öneminin artması (basitçe bir kuruluş içinde zaten var olan raporlamayı yapmak değil, neyin olabileceği veya olması gerektiğini tahmin etmek), “işgücünün verimli kullanımı ve kaynakların konuşlandırılmasının firmanın iş sonuçları için kritik derecede önemli olduğunun farkına varılmasının bir sonucu.” şeklinde konuşuyor Arcadis Amerika’nın CIO’su Mark Endry. Kendisi yakın dönemde 3.3 milyar dolarlık firmanın İK’sında altı ay geçici kıdemli başkan yardımcılığı yapmıştı.
Geçmiş yıllarda işletmeler analitikleri müşteri enformasyonlarına uygulamak için daha olgunlaşmış teknikler geliştirdi. “Onlar (nispeten az veriyle) ne kadar çok şey yapabileceklerini ve sonuçların ne kadar güçlü olabileceğini görebildiler.” diye konuşuyor People Analytics: How Social Sensing Technology Will Transform Business and What It Tells Us about the Future of Work (Topluluk Analitikleri: Sosyal Algılama Teknolojisi İş Hayatını Nasıl Değiştirecek ve İşletmenin Geleceği Hakkında Bize Neler Söylüyor)’ün yazarı Ben Waber. “Firmalar içerisinde neler olduğu hakkında düşündüğünüzde, her gün her kişi hakkında üretilen milyarlarca kayıt potansiyeline sahipsiniz. Onlar söz konusu verinin ne kadar değerli ve önemli olduğunu görmeye başladılar.”
IT giderek artan veri güdümlü dönüşümün merkezinde olmak zorunda. Herkes GM’deki gibi bir İK veri bilimcisine sahip değil. Arena, GM’in global kurumsal fonksiyonları CIO’su Bill Houghton’la olan ortaklığının önemine vurgu yapıyor. “Entegrasyon büyük bir parça; doğru sistemleri temin eder ki böylelikle verileri nereden çekeceğimizi biliriz.” diyor Arena. “IT bunda bir rol oynamalı.”
Esasında GM’in CIO’su İK’nın gayretlerini desteklemek için yeni bir kurumsal veri ambarına (ve daha fazla iş zekası arkaplanına sahip IT profesyonelini görevlendirmeye) bel bağlıyor. “Şu anda analizler küçük bir zeki insan grubu tarafından gerçekleştiriliyor.” şeklinde konuşuyor CIO Houghton. “Bir sonraki adım analitiklerin ortalama yöneticilerin ya da organizasyonel liderlerin erişimine nasıl daha fazla sunabileceğimizdir. Biz bunu üst düzey bilim adamlarının elinden alıp yöneticilerin ellerine teslim etmek istiyoruz.”
CIO’lar, organizasyonların verilerin önemini ortaya çıkarmalarında yardımcı olmak için önemli, diyor ofis mobilyaları üreticisi Steelcase’de uygulamalı araştırma ve danışmanlık direktörü Terry Sullivan. “Herkes büyük veri ve daha akıllı insanların nasıl yaratılacağını ortaya çıkartabilmek için her türden verileri toplamak hakkında düşünüyor. Bu gayreti CIO’lar yönlendirebilir.”
IT liderleri bu gibi henüz gelişmekte olan teknoloji ve süreçlerle (veri kalitesi, sistem entegrasyonu, güvenlik, gizlilik ve değişim yönetimi dahil) bağlantılı sorunların oluşturduğu mayın tarlasında yönlerini bulmalarında kurumsal emsallarine yardımcı olmak için eşsiz becerilere sahip. “IT ile birlikte çalışmak elzem.” diye konuşuyor Coca-Cola Enterprises’ın global enformasyon sistemleri başkan yardımcısı David Crumley.
Yetenek analitikleri için geniş bir kullanım dizisi mevcut: yeni işe alımları görüntülemek, kimin terfi edeceğini ortaya çıkartmak, yeni projelerde görev alacakları verimli bir biçimde belirlemek, yüksek performans sergileyen birey ve grupların özelliklerini açığa çıkarmak ve hatta ayrılması muhtemel insanları tahmin etmek.
“Veriyi insanların işlerini nasıl tamamladıklarını anlamak için kullanmayı düşünüyorum.” diye konuşuyor Sociometric Solutions CEO’su Waber. Bu, MIT Media Lab’daki çalışması sırasında kurulan bir yönetim servisleri firması. Sociometric, firmalara yetenek analitikleri alanındaki özel bir konuda yardımcı oluyor: işgücü performansını geliştirmek üzere sensör verilerini toplayıp analiz etmek.
Firmalar yıllardır çalışan verilerini topladı; memnuniyet anketlerinden toplumbilime. Ancak bu “yeni nesil çalışmalar e-posta, sensör veya ERP sistemleri gibi dijital verileri kullanarak kalitatif değerlendirme modlarından çok daha güç davranışsal modlara geçiş yapıyor. İşte bu bize radikal oranda daha güçlü veriler sağlıyor.”
Tarihsel olarak İK verileri çalışan sayısını veya personel sirkülasyonu bilgisini raporlamak için kullandı. “Biz şu anda bunun çok ötesindeyiz.” şeklide konuşuyor Coca-Cola Enterprises’dan Crumley. “İK işletmenin büyümesine yardımcı olmak için yapabileceklerini genişletmek istiyor. Bunu yapmak için müdahalelerimizde daha kesin ve net olmamız gerekiyor. İşte bu nedenle bahislerinizi nereye yatıracağınızı belirlemenize yardımcı olan işgücü analitikleri çok önemli.”