2012 kendi cihazını getir yılıydı. IT’nin tüketicileştirilmesindeki bir sonraki baskı kendi bulutunu getir. Ve tüketici cihazlarının işletmeler içerisine döküldüğü zamanda olduğu gibi, birçok IT organizasyonu çoktan bir yapılacak ve yapılmayacaklar listesiyle karşılık verdi.
Standart yaklaşım kişisel bulut uygulamalarının iş kullanımını yasaklamak oldu; resmi alternatifler sunarak (“bunu kullan, onu kullanma” yaklaşımı) ve iş dokümanları için denetlenebilen ayrı bulut depolama çalışma alanları oluşturarak. Fakat kişisel bulut servisleri kontrol edilmesi güç ve kişisel bulutlarındaki verimlilik araçları işi daha kolay, hızlı ve daha iyi yapabiliyorsa kullanıcılar IT’nin etrafından dolaşmada mahirler. IT tüketici ve profesyonel bulut uygulamalarıyla depolama için ikiye ayrılmış bir yaklaşım istiyor. Ancak kullanıcılar artık o şekilde çalışmak istemiyor.
IT’nin etrafından dolanmak
VMware’ın son kullanıcı bilgiişlem CTO’su Scott Davis, kişisel bir bulut uygulamasını ilk olarak IT organizasyonunun onun gereksinimlerine makul bir çözüm sunmada başarısız olmasının ardında kullanmaya başladı. Tüm dünyadaki bağlantılardan ve büyük multimedya sunum dosyalarını paylaşma ihtiyacından bahseden Davis, VMware’ın e-posta dosya eki büyüklüğü kotası için bir istisna talep etti. IT ilk etapta içeriği küçültmesi önerisiyle yanıt verdi ve ardından “bir torba dolusu USB sürücü” satın alıp bunları posta yoluyla göndermesi önerisi geldi.
“İşte o zaman Dropbox’ı kullanmaya başladım.” şeklinde konuşuyor. “IT rekabet içinde. İnsanlar orada ne olduğunu ve IT onlara yardım etmediği takdirde işi nasıl tamamlayacağını biliyor.”
Gartner analisti Michael Gartenberg hemfikir. “IT sadece kendi cihazını getir ile değil aynı zamanda kendi servislerini getir ile mücadele etmek zorunda.” diye konuşuyor. Resmi olarak tasdik edilmiş profesyonel sunumun göreve denk olmadığını hissettikleri takdirde (veyahut daha fazla sevdikleri kişisel bir bulut uygulamasına sahipseler.) insanlar geçerli alternatifleri dahi atlayacaklardır. “Eğer dijitalse ve tüketiciye yönelikse, bir şekilde ofis içine girmenin yolunu bulacaktır. İnsanlar onu kullanma bahaneleriyle geleceklerdir.” şeklinde konuşuyor.
İnşaat yönetim firması Skanska USA Building’de, çalışanlar Dropbox ve Evernote dahil olmak üzere geniş çeşitlilikte kişisel bulut servislerini iş ve kişisel amaçlı olarak kullanıyor. Bugün “Biz bunu kontrol etmiyoruz.” diyor kıdemli kurumsal mühendis Jeff Roman. Ancak IT aktif olarak seçeneklerini değerlendiriyor. “Neyi kısıtlayacağız? İşte ve evde neye erişebilirler” sorularını soruyor. Şu anda bu çalışanların buluttan uzak durması gereken doküman türleri ve müsaade edilenleri izlemesi gereken kullanım ilkeleriyle kontrol ediliyor. Söz gelimi, finansal veriler “hiçbir zaman bir bulut servisine dokunmamalı.” veyahut kamu projeleriyle ilgili bazı dokümanlar da, diyor Roman.
Fakat Skanska aynı zamanda resmi olarak tasdik edilmiş bir bulut seçeneğini araştırıyor. Microsoft’un SkyDrive Pro’sunu değerlendiriyor. Arka uç sunucularda saklanan dosyalara sanal erişim sağlamak üzere Citrix’in ZenMobile’ını kullanarak ya da inşaat tasarım araçlarıyla dokümanları buluta koyan Autodesk Buzzsaw gibi niş servisler kullanarak. “İnsanların tüm bu farklı araçları kullanmasına ihtiyacımız yok.” diye konuşuyor ama herhangi bir çözüm çalışanların güvendiği kişisel bulut araçları kadar kolay kullanılabilir olmalı. Aksi halde kullanıcılar muhtemelen resmi alternatifin etrafından dolanacaktır.
“Herkese uyan bir çözümü bulmak güç olacak ama üzerinde çalışıyoruz. Önümüzdeki yıl içerisinde bunun yerli yerinde olmasını umut ediyorum; yerinde, bulut veya ikisinin de olduğu hibrit bir yapı içinde.”