Mobil uygulamalar: CIO’ların yeni araçları

Mobil devrimini tamamen kelime oyunları ve sosyal ağ uygulamaları olarak mı düşünüyorsunuz?  Tekrar düşünün.

IT profesyonelleri için ağır hizmet uygulamaları mobil platformlara geldi ve onlar hızlı bir biçimde IT sistemlerinin yönetimini değiştiriyor.

Android’inizden uzak masaüstü erişimi mi istiyorsunuz? iPad’inizden veya BlackBerry’nizin içine kurulu sanal makinenizden bir terminal oturumunu başlatmaya mı ihtiyacınız var? Favori yönetim ve onarım programlarınızın Web arayüzlerine anlamlı erişim sağlayan bol miktarda uygulama sağ olsun; bunların tümünü ve daha fazlasını gerçekleştirebilirsiniz.

Her ne kadar PC veya Mac eşdeğerlerinin gerçek gücünü ve kullanım kolaylığını yakalayabilen eksiksiz uygulamaları bulmak güç olsa da daha büyük ekranlı, daha güçlü akıllı telefonlar ve tablet’ler IT departmanlarının hızla artan mobil IT iş gücünün uzun vadeli olasılıklarına bakmasına neden oluyor.

Buna bir de konum bilgisi ve dahili kamera gibi yerel mobil yeteneklerin mobil IT uygulamaları içinde görme isteğini ekleyin. Buradan Gartner analistinin 2017 itibariyle büyük organizasyonlardaki Level 1 yardım masası analistlerinin yüzde 50’sinin hizmet sağlamak üzere mobil teknolojileri kullanacağı tahminini neden yaptığını görebilirsiniz. Bu pazar günümüzün mobil admin pazarını zayıflatacak; ve yöneticiler için yeni mobil yetenekleri ortaya çıkartacak.

iOS ve iPad: IT’nin mobil platform tercihi 

iPhone ve iPad, çoğu mobil IT yöneticisi için fiili mobil standart olmaya devam ediyor; IT ile ilgili çok sayıda olgunlaşmış uygulama sağ olsun. Android akıllı telefonlar ve tablet’ler de güçlü bir şekilde hemen ikinci sırada gelirken iş dünyasındaki akıllı telefonların bir zamanlar kralı olan BlackBerry oldukça geriden geliyor.

Esasında büyük ekran boyutları ve güçlü IT uygulama ekosistemi bazı IT profesyonellerini laptop ve masaüstü sistemler yerine iPad’i tercih etmeye yöneltti. Gettel Automotive Group’un network servisleri direktörü Loren Bement, harici bir klavye yardımıyla iPad’inin standart iş cihazı halini aldığını söylüyor. “İşimin yüzde 90’ında laptop taşımıyorum ya da bir masaüstü sisteme yönelmiyorum,” şeklinde konuşuyor.

Android de bir dizi anlamlı IT uygulamasını getiriyor. Örneğin, Dell Kace’in fiziki sunucuların ve son uçların yönetimine yönelik mobil uygulaması en iyi iPad’ler, Android’li akıllı telefon ve tablet’ler gibi 4 inç ve daha büyük ekranlı cihazlarda kullanılıyor, diye konuşuyor Dell Kace’in ürün pazarlama direktörü Ken Drachnik.

Code 42 Software’in veri yedeklemeye yönelik CrashPlan ve CrashPlan Pro mobil uygulamaları “tablet cihazları, laptop ve masaüstü sistemlerle eşit derecede” çalışıyor; ayrıca iOS, Android ve Windows Phone cihazları için sürümleri var, şeklinde konuşuyor Code 42 CEO’su Matthew Donquast. Bununla birlikte Dornquast, Code 42 uygulamalarının tasarlandığı iPad’i “fiili mobil cihaz” olarak görüyor. iPhone’un ise kısıtlı ekran boyutu yüzünden eksiksiz IT uygulama desteği için “birinci seçeneğiniz olmayabileceğini” ekliyor.

Ancak yine de iPhone’un taraftarları var. Bir SaaS sağlayıcısı olan Vocus’un site operasyonları baş mühendisi Michael Kipp, oldukça memnun olduğunu çünkü uzak masaüstü yardımıyla iPhone’u kullanarak masaüstünden yapabileceği her şeyi yapabildiğini, söylüyor. “Ekran küçük ama bu benim için hiç sıkıntı yaratmadı,” diyor ama iPad’in en iyisi olduğunu da kabul etmeden edemiyor.

BlackBerry, güvenlik ve e-posta yetenekleri dolayısıyla bazı kurumsal IT gruplarının favorisi olmayı sürdürse de, geliştiricilerden ve birçok IT profesyonelinden en az ilgiyi görüyor. Nedeni de nispeten küçük ekranı ve yakın zamana kadar dokunmatik ekran desteği getirmemesi. “Onlar iOS, Android hatta Windows Mobile platformları kadar uygulamaları güncel tutmuyor, diyor Gettel’den Bement. “Birisi bana vermiş olsa almak istemezdim.”

Diğer taraftan Blackberry diğer birçok fonksiyonla birlikte uzak masaüstü, sunucu görüntüleme ve yönetimi, SSH sunucularına uzak erişim için olan uygulamalarla övünüyor.

IT Profesyonelleri için güçlü mobil uygulamalar

Uzak erişim, IT için en popüler mobil uygulamalardan biri; bir yönetim konsoluna ya da onarım için bir kullanıcının cihazına hızlı erişimle neler yapılabileceğini düşündüğünüzde bu gayet normal.

Bulut servisleri sağlayıcısı CenterBeam, iPad üzerinde Bomgar’ın yerel iOS sürümünü kullanıyor çünkü “diğer platformlardan çok daha güvenli,” diyor CenterBeam’in CTO’su Shahin Pirooz. Onun çalışanları aynı zamanda iPhone, iPad ve Android cihazları üzerinde Windows 7 yönetim uygulamalarını çalıştırmak için Citrix Receiver’a güveniyor. Ericom Software’in iOS ve Android için ücretsiz AccessToGo’su da Windows uygulamalarına, fiziki ve sanal masüstleriyle Windows terminal sunucularına erişim sağlamak için bir başka güçlü araç.

Mobil sanallaştırma yönetimi popüler olan bir diğer alan. IT profesyonelleri sıklıkla iOS ve Android için çeşitli Nagios mobil uygulamalarından bahsediyor. Birçok bulut servis sağlayıcısı kendi mobil yönetim uygulamalarını sunuyor. Decaf’ın ardındaki 9apps’e göre Android ve iPhone’a yönelik Decaf EC2 Client, Amazon EC2 oturumları için “ortalama CPU performansını, toplam disk okuma ve yazmalarını, toplam gelen/giden ağ trafiğini” sağlıyor.

iPad’ler için VMware vSphere Client, yöneticilerin vSphere konuk ve sanal makinelerinin performansını görüntülemelerini sağlıyor. Onunla VM’leri başlatıp durdurabiliyorlar. Ayrıca isterseler yeniden başlatıp bakım moduna geçirebiliyorlar. VM Manager, Android üzerindeki çok sayıda sanallaştırma yönetimi seçeneği arasında yer alıyor.

Haşere kontrol servisi sağlayıcısı MSC’nin CTO’su Jason John Schwarz, ekibinin iPhone ve iPad’ler üzerinde iVMControl’ü kullandığını belirtiyor. Onlara göre uygulama, ortamlarına girip onarım yapmak için yerel VMware Web arayüzünden çok daha iyi.

Android kullanıcıları Active Directory uygulamalarını ActiveDir Manager ile iOS kullanıcıları ise iOS için AD Helpdesk ile yönetebiliyor. iPhone’daki Network Utility ağ yöneticilerinin Ping, TCP/IP taramaları, GeoIP sorguları üzerinden bağlantı kontrolü yapmalarını ve IP adresi bilgisini almalarını sağlıyor.

iPhone ve iPad için IBM XIV Mobile Dashboard ise IBM XIV depolama sistemlerinin performansını gerçek zamanlı olarak görüntüleyerek IT yöneticilerinin IOPS, bantgenişliği, gecikme ve diğer ölçütleri görüntülemesine imkân tanıyor.

Mobil IT uygulamaları: Kısıtlamalar ve fırsatlar

Akıllı telefonların yetenekleri geliştikçe, müşteriler mobil yönetim uygulamalarındaki aynı yeteneklerin masaüstü eşdeğerleri gibi olmasını talep ediyor, diyor barındırma ve içerik dağıtım sağlayıcısı Internap’in teknoloji başkan yardımcısı Raj Dutt. Internap, bulut ve fiziki sunucu onaylama uygulaması VoxCloud’u sağlıyor. “Müşteriler mobil uygulamaları ikinci sınıf vatandaş olarak görmüyor. Bunlar artık oyuncak değiller; insanlar onu gerçekten kullanıyorlar.”

Yönetimsel fonksiyonlar için, mobil bir cihaz üzerinde kolay görüntülenmesi için tasarlanan bir Web portal iyi bir şey, diyor Crowd Fusion’ın CEO’su Brian Alvey. Az sayıda mobil uygulama yerel mobil uygulamalar tarafından sağlanan iyi ayarlanmış performansı gerektiriyor. Yine de kısıtlama mevcut.

Dell Kace yönetim uygulamasıyla ilgili olarak, yerel bir iPad uygulamasının eksikliği “benim VNC fonsiyonunu kullanmama izin vermiyor,” diyor Gettel’den Bement. “iPad’de varsayılan olaran VNC kurulmadığından.” Bement Jump Desktop’a geçiş yaparak bu problemin etrafından dolanıyor; ona göre bu çok önemli bir sıkıntı değil.

CenterBeam’den Pirooz, yazılımların cihazlara daha kolay gelmesi için mobil versiyonların Microsoft Active Sync API’lerinin daha fazla kullanıldığını görmek istiyor. “Uygulamaları beyaz ve kara liste olarak ayırabilirsiniz,” diyor ancak “yönetim perspektifinden kullanıcı evet demedikçe, bir yazılım bileşenini zorlama, kurulum yapma konsepti yok.”

Bu destek mobil yöneticilerin, Microsoft’un yıllar içinde eklediği yönetim fonksiyonlarından (zorlayıcı ilkeler veya mobil cihazlardan veri silme gibi) daha fazlasını gerçekleştirebilmelerine izin verebilir, diye konuşuyor Pirooz.

Günümüz mobil IT yöneticisinin sınırlanan yaşamı

Her ne kadar mobil IT uygulamalarının çılgın düzeyde artışı yöneticileri mobil cihazlara her zamankinden daha bağımlı yapıyor gibi görülse de, birçok kişi bunun aslında iyi bir haber olduğunu söylüyor.

“Çağrı cihazı ve telefonları 15 yıl kullandık,” diyor Gartner analisti Jeff Brooks. “Yeni uygulamalar daha az çalışma ve işlerin uygun şekilde yapılması anlamına geliyor,” diyor Brooks. “Eğer müsait olursam yatmadan önce, telefonumu elime alıp birisinin sorusunu cevaplayabilir, bunun düzgün bir biçimde kaydedilmesini sağlayabilirim. Böylece ertesi gün uyandığımda halletmem gereken işlerin sayısı bir azalır.”

Vocus’tan Kipp, günümüz mobil yönetim uygulamalarının hayatı çok daha kolaylaştırdığını kabul ediyor. “Bunlardan bir tanesi şu ki, bir uyarının ortaya çıkıp çıkmayacağı konusunda endişe etmiyorum. Bu ortadan kaybolan bir endişe,” diyor Kipp. Vocus’un misyonunun servis yönelimli doğası gereği, “Biz o cihazları birbirine bağladık. Bu, uyarıları güvenilir bir şekilde alabilmemizi sağlıyor. Bu, içinde çalıştığımız endüstride bedelini belirleyemeyeceğimiz bir rahatlık seviyesi.”

Gettel’den Bement aynı zamanda mobil IT’nin yükselişinde pek olumsuz bir yan görmüyor. “Hayatımı kolaylaştırıyor çünkü işimi gerçekleştirmek için ofiste olmaya ihtiyacım yok,” diyor Bement. “Ağa bağlanmak için iPad’im üzerindeki dahili Cisco VPN’i kullanabilir ve ihtiyacım olan herhangi bir uygulamayı çalıştırabilirim. Kendi PC’me, sunucuya uzaktan bağlanarak ihtiyacım olan herhangi bir değişikliği uygulayabilirim.” Mobil erişime sahip olmasaydı, bir şey üzerinde çalışmak için 40 dakikalık bir yolculuk yapması gerekecekti; bu bir kullanıcının hesabını kilitlemesi gibi basit bir şey için de olabilir. Şimdi beş dakikada evinden yapıyor.

Akıllı telefonların tüm o faydalarına rağmen uyarılar, e-posta ve metinlerin istilası arasında kaybolmaya devam ediyor. Onset Technology bu sıkıntıyı hedef alan firmalardan birisi. Firmanın OnPage öncelikli mesajlaşma teknolojisi kullanıcının cihazı üzerinde bir alarmı tetikliyor, “siz ona dikkatinizi verene dek,” şeklinde konuşuyor CEO Judit Sharon. Söz konusu hizmet iOS ve BlackBerry için var ve Android desteği de çok yakında geliyor.

Vocus’tan Kipp altı ayı aşan bir süredir OnPage ile çalışıyor. Onun 13 kişilik site operasyonları ekibi iPhone üzerindeki OnPage’i, geçen yıla kadar kullandıkları çağrı cihazlarından daha güvenilir buluyor. OnPage’in çift yönlü iletişimi ayrıca bir mesaj gönderildiğinde ya da okunduğunda uyarı da sağlıyor.

Mobil güvenlik stresini aşmak

“Güvenilir bir kullanıcı” olarak yönetici elbette birisi mobil cihazı aracılığıyla kurumsal sistemlere saldırdığında tehdit kapısı olabilir. Birkaç firma cihazların “kimliklerini” iş ve kişisel olarak ayırmanın yollarını sunuyor; saldırılara karşı daha dirençli yapmak için “İş” kimliğini gizleyerek ya da sağlamlaştırarak.

Open Kernel Labs, Android, Windows Mobile ve Symbian işletim sistemleri üzerinde ayrı işletim sistemleri oluşturmak için sanallaştırmayı kullanıyor. Firma OKL4 Microvisor’unu kullanarak “savunma sınıfı” mobil cihazlar üretmek üzere yakın zamanda LG Electronics’le ortaklık kurduğunu duyurdu. Bu tür cihazların ilkinin önümüzdeki sonbaharda pazara çıkması bekleniyor. Şebekelerin ise ekstra güvenlik için 20 ila 400 dolar arasında bir ücret belirlemesi bekleniyor, şeklinde konuşuyor Open Kernel Labs’ın iş geliştirme başkan yardımcısı Carl Nerup.

Telefonica Digital ve EMC VMware’ın ise Telefonica Dual Persona servisini bu yılın sonlarında sunması bekleniyor. Söz konusu servis Android cihazları üzerinde havadan yönetimsel uygulamaları çalıştırmak için IT departmanlarının “kurumsal bir mobil iş alanı” oluşturarak yönetmelerine imkân tanıyacak. Samsung Galaxy SII servisi destekleyen ilk cihaz olacak. Firmaların açıklamalarına göre Samsung’un önümüzdeki aylarda tüm cihazlarıyla servis uyumluluğu sunması bekleniyor.

Gettel’den Bement, benzer “profilleri” Dell Kace yazılımını kullanarak oluşturabileceğini ancak buna hiç gereksinim görmediğini belirtiyor. Ona göre mobil cihazlar saldırılara PC’lerden daha fazla açık değil ve iPad, VPN ve ardından yönetim uygulamalarına erişebilmesi için üç parola girmesi gerekiyor. O aynı zamanda kaybolduklarında ya da çalındıklarında mobil cihaz üzerindeki verileri uzaktan silebiliyor.

Mobil gelecek

Her ne kadar birçok yönetici Web arayüzü hatta tablet üzerinde çalışan bir Windows emülatörü çalıştırarak giriş yapmaktan memnun olsa da, Gartner’dan Brooks yeni özellikler sağlamak için konum bilgisi ve kameralar gibi mobil özellikleri kullanabilen uygulamaları sabırsızlıkla bekliyor.

Örneğin, yönetici ekran üzerinde bir hata mesajının fotoğrafını çekip bilinen hata mesajları kütüphanesiyle karşılaştırabilir ya da bilinen son konfigürasyon ve servis geçmişine erişim için sunucu veya PC üzerindeki bir barkod’un fotoğrafını kullanabilir. Konumunun farkında olan bir mobil cihaz, dördüncü kattaki yeni bir problemle ilgili olarak zaten beşinci katta çalışıyor olan bir teknisyene uyarı verebilir. Bu şekilde teknisyenin dolaşım süresi ve kullanıcının bekleme süresi azaltılabilir.

Bir diğer olasılık ise üst düzey yöneticilere ve diğer önemli müşterilere “beyaz eldiven servisi” sağlayan mobil teknisyenler; onlar hizmeti hızlandırmak için mobil cihazlarını kullanarak bilinen hata veritabanlarını hızlıca kontrol edebilirler.

“Mobil teknolojinin gelişimi IT yardım masası ve masaüstü destek ekipleriyle yakın bir entegrasyonla sonuçlanarak benzersiz bir destek fonksiyonu oluşturacak,” tahmininde bulunuyor Brooks bir raporunda. “Bu da destek rollerinin sınıflandırılmasıyla meşgul olmak yerine, son kullanıcılar için üstün bir destek sağlama odağıyla sonuçlanacak,” şeklinde yazıyor Brooks.

O zamana dek, ortalama bir yönetici için laptop’uyla uğraşmaksızın oturduğu koltuktan bir kullanıcının parolasını sıfırlamak yeterli bir ilerleme.

 

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu