Dijital İş Döneminde Yeni Liderlik Tarzı 

“Dijitalleşme” yıllardır hepimizin gündeminde. Kurumlarımızda bu dönüşümü gerçekleştirebilmek için kurumsal stratejiye paralel bir yol haritası ve yapılacaklar listesi hazırlıyoruz ve onun üzerinden ilerlemelerimizi takip ediyoruz. Listemizde ve yol haritamızda neler var? Tanımlanmış hedefler, ihtiyaç duyduğumuz fon ve kaynaklar, ekipte doğru insanlar, dahili ve harici takip ve izleme sistemleri, acil durum planları ve daha fazlası.

Peki tüm bunları oluşturmak ve takip etmek nihai hedefe başarıyla ulaşmamız için yeterli mi? Maalesef yeterli değil! Öncelikle bu saydıklarımın hepsinin bir arada düzenlenmesi gerekiyor. Bunun yanında hizalanma, entegrasyon, koordinasyon için de yeni bir liderliğe ihtiyacımız var.

Neden yeni bir liderlik gerekiyor? Bugüne kadar kullandığımız becerilerimizle dijital dönüşüme liderlik yapamaz mıyız? Bu sorunun cevabı ne yazık ki “hayır, yapamayız.” Çünkü dijital dönüşüm liderlik sürecinde de yeni bir senaryoya yol açıyor.

2020’lere kadar içinde bulunduğumuz, daha belirgin, kararlı, öngörülebilir ortamlarda işleri planlamayı, organize etmeyi, yürütmeyi ve kontrol etmeyi amaçlayan hiyerarşik, komuta ve kontrol becerilerimiz ile liderlik yapabiliyorduk ancak bu klasik vasıflar dijital çağda bize yardım edemiyor. 

Dijital çağın hızlı değişen, belirsiz ortamı ekiplerde kısa sürede yeniden yapılanmayı yönetecek, rehberlik edecek ve koçluk yapacak bir lider ihtiyacı oluşturuyor. Bir hedefe ulaşmada insanları motive etmek ve yönlendirmek için kullanılan bir dizi kişisel beceri, bu hedefe ulaşmada bizi destekliyor.

Ne yapacağız?

Bu konuda Gartner’ın “Yeni Liderliğin Üç İlkesi” bana her zaman çok doğru geldi ve yardım etti. Sizlere biraz, ben nasıl uyguluyorum ondan bahsetmek isterim.

Önceliğe insanları alın: Dijital liderlik, insanları dinlediğimizde başlar. Mutlaka insanlar için güven duyacakları bir ortam yaratın.

Güven ve iş birliğini geliştirin: Başarı için insanların davranışlarına bağlıysak, birlikte çalışma kilit nokta ve asıl önemlisi bu tek bir kez yapacağımız ortak bir aktivite değil, süreklilik gerektiriyor. Tutarlı olmamız, ekibimize zaman tanımamız, samimiyetimizi göstermemiz güven kültürünü oluşturmak için önemli adımlar.

Liderliği paylaşın: Gerçek iş birliği ortamı, durumsal-çok boyutlu liderlik gerektiriyor. Ekip arkadaşlarınızın yetkinlikleri ve tecrübelerine göre, ayrıca değişime duydukları arzu ve risk alma iştahlarını da göz önüne alarak onları birebir tanıyın ve liderlik özelliklerini geliştirmeye teşvik edin. İşin sorumluluğunu geleceğin liderleriyle paylaşmaktan korkmayın, onları öne çıkarın.

Yeni liderliğin paydaş yönetimi nasıl olmalı?

Astlarına ilham veren, rehberlik ve koçluk eden, güven oluşturan ve iş birliğini geliştiren, sinerjiyi besleyen bir liderlik sergilemek, bizleri örnek alan ekibimizin bağlılığını artırdığı gibi, hedefe ulaşmakta da bizlerin en güçlü savunucuları yapacaktır.

Samimiyetle yaklaşarak ekibin tüm potansiyelini gösterecek/kullanacak şekilde dahil olmasını sağlayın. Ekip üyelerinin yetkinliklerine göre liderlik yapmalarına izin vererek onları geleceğin liderleri olma yolculuğunda destekleyin.

Eş düzey yöneticiler ile uyumlu bir ortaklık sergileyen bir tarz belirleyin. Hem başarıyı hem de sorunları paylaşmak için onların da bu dönüşüm yolculuğunun bir parçası olmalarına izin verin. Bunu sağlamak için de bir iletişim modeli belirleyin. Örneğin; maliyetler, riskler, değerler gibi konularda onların katılımını sağlayın ve muhakkak taahhütlerini alın. Ayrıca unutmayın bu süreç onlara uzman olmadıkları “trend” bir alanda bilgi sahibi olma fırsatı vereceğinden kendilerini iyi hissedeceklerdir. Bu yolda yalnız olmadığınızı unutmayın.

Üstlerinizle muhakkak onların sponsorluğunu, katılımını ve desteğini alacak şekilde bir iletişim kurun. İlkeleri, stratejiyi konuşun ve gerektiğinde farkındalık ve endişe yaratın. Zorlukları, başarısızlıkları paylaşın, başarılara ortak olmalarını sağlayın. Kritik kararlara muhakkak katılmalarını sağlayın.

Yeni liderliğimiz ile oluşturduğumuz güven kültürüyle, ulvi amaca tüm kurumu ortak etmek hem çalışan bağlılığını artıracak hem de tüm takımın hedefe ulaşmak için taahhüt vermelerini sağlayacaktır. Hedefe ulaştıktan sonra da başarıyı tüm paydaşlarla paylaşmak ve kişileri ödüllendirmek yeni liderliğimizi pekiştirmemizde bizlere yardım edecektir.

Şimdi ne yapmalıyız?

Kuruluşunuzdaki dijital çağın etkisini değerlendirmekle başlayın, bulgularınızı paydaşlarla paylaşın, iletişim kurun ve pazarlama yapın! (Hala yapmadıysanız tabii ki)

Yeni liderlik tarzındaki ilkeleri ve paydaş iletişim yöntemlerini kendinizde değerlendirin, katılıyorsanız uygulamak için plan oluşturun. 

Kolaylıkla ve keyifle.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu