Bilişim sektörü nasıl büyüyecek?

Türkiye’de bilişim sektörü uzun yıllardır donanım satışları ile büyüyor. TÜBİSAD tarafından Deloitte ortaklığı ile gerçekleştirilen “Bilgi ve İletişim Teknoloji Sektörü Pazar Verileri” araştırmasına göre geçtiğimiz yıl bilişim sektörünün toplam büyüklüğü 61,6 milyar TL olarak gerçekleşti.

Buradan iletişim sektörünü ayırıp yalnızca bilgi teknolojilerine bakacak olursak pazarın 17,9 milyar TL olduğunu görüyoruz. Ve halen bu rakamın büyük bir kısmını, yani 10 milyar TL’sini donanım satışları oluşturuyor. Yazılım dünyası 4,9 milyar TL, servis ve hizmetler ise 3 milyar TL’lik bir pay almış. Bir önceki yıl ile kıyaslandığında sektörün büyümesindeki en önemli artışında yazılım sektöründe olduğunu görüyoruz. Bilişim sektörünün toplam büyüme hacmi %11,3 iken, yazılım sektörünün büyümesi yüzde 15,1 olarak gerçekleşmiş. 2013 verilerine göre yazılım dünyasının toplam pazar oranı %27,1.

Son birkaç yıldır sektörümüzün uluslararası kadim donanım firmalarının birer birer bu sektörden çekildiklerini görüyoruz. Eskinin en büyük donanım sağlayıcıları birer birer sektördeki konumlarını donanım üreticisi olmaktan çıkarıp, yazılım ve servis satışına odaklanmaya başlıyorlar. Tüm dünyada böyle bir dönüşüm yaşanırken, ülkemizde de bilişim sektörünün çok daha fazla yazılım, servis ve danışmanlık odaklı çalışmaya başlamaları gerekiyor. Eğitim sektöründeki projeler ya da mobil dünyadaki donanım satışlarının oluşturduğu cari dengesizlik, yerli donanım geliştirmeyi parlak bir fikir gibi görmemize neden olabilir. Ancak ülkemizde yaşanan bu harcamaları dengelemek için çare bu ürünleri yerelde üretmek değildir.

2014 yılının şu son günlerinde görüyoruz ki artık mobil cihazlar sektöründe faaliyet gösteren küresel şirketlerin bile keyifleri yerinde değil. Çin merkezli firmalar pazarın büyük bir kısmına hakim olmaya başladılar. Yalnızca üretim maliyetlerinin çok ucuz olması değil, aynı zamanda iç pazardaki büyük talep de bu firmaların kolayca büyümelerini sağlıyor. Bu kurumlar ile baş etmek için onlardan daha ucuz ve daha büyük sayılarda ürün geliştirme yarışına girmenin çok büyük bir getirisi olmayacaktır.

Tam tersine bu ürünlere çok daha fazla katma değer sağlayan ve onlardan çok çok daha büyük bir pazar oluşturan yazılımlara, danışmanlık ve kurumsal çözümlere odaklanmak çok daha doğru olacaktır.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu