Artık bir sosyal medya ağı kullanmadığımızda verilerimize ne olur?

Kullanıcı tarafından oluşturulan içerikler, dikkatli bir şekilde silinmediği sürece internette sonsuza kadar kalabilir.

İnternet hayatımızda merkezi bir rol oynuyor ve sosyal medya, içerik platformları, bankacılık, ulaşım vb. gibi sosyal hayatımızın bir parçası olarak her gün veri üretiyoruz. Genellikle ne kadar veri ürettiğimizin farkında değiliz ve bunların nasıl kullanıldığı, depolandığı veya konuşlandırıldığı konusunda da nadiren söz sahibi oluyoruz.

Kimliklerimizle ilgili bilgiler, algoritmalarda ve üçüncü kişiler tarafından kullanılabiliyor. Kişisel veri gizliliği sağlanmadığında ise genellikle kurumsal ihlaller, tıbbi kayıt korsanlığı ve kredi kartı hırsızlığı gibi durumlara yol açabiliyor.

Veriler kişiseldir ve belirli sosyal ve dijital katılım bağlamlarında oluşturulur. Kullanıcı tarafından oluşturulan bu içeriğin, dikkatli bir şekilde silinmesi için önlemler alınmadığı sürece internette sonsuza kadar kalabilir. Bir platformda üretilen ve şirket tarafından tutulan tescilli veriler, onu üreten kişilerin değil, şirketin takdirindedir. 

Buna ek olarak, bir platformun kullanıcılara gizliliklerini veya silinmelerini belirlemek için sunduğu seçenekler, dahili veritabanındaki tüm dijital izleri kaldırmaz. Bazı veriler düzenli olarak silinirken, diğer veriler çok uzun süre çevrimiçi kalabilir. Bu veriler, internet arşivinde toplanır ve arşivlendikten sonra, kolektif kültürel mirasımızın bir parçası haline gelir. Ancak bu verilerin nasıl ele alınması gerektiğine dair bir fikir birliği veya standart yoktur.

Kullanıcılar, platform verilerinin nasıl ve hangi bağlamlarda toplanması, saklanması, korunması, konuşlandırılması veya imha edilmesi konusunda söz sahibi olmalıdır. Bununla birlikte, bilgilendirilmiş rıza modelleri, bireylerin verilerinin etrafındaki sınırları koruyabilmeleri ve gelecekteki kullanımlarını tahmin edebilmeleri gerektiği yönündeki beklentileri de sürdürüyor.

Çoğu veri üretimi, yalnızca çevrimiçi alanda hareket ederek oluşturulan meta veriler nedeniyle kullanıcının kontrolü dışında gerçekleşiyor. Bu nedenle web bir öğrenme, oyun, keşif ve bağlantı alanı olacaksa, kişisel bilgilerin aktif olarak nasıl ve ne zaman kullanılabileceğini tahmin ederek gelecekteki riskleri sürekli olarak azaltmak gerekiyor.

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu