Kurumsal satın alma yanlış yapılıyor

İhtiyaç duydukları teknolojiden fazlasını almamaları konusunda uyaran şirketleri Zyxel Türkiye Genel Müdürü Vefa Tarhan, Türkiye’de şirketlerin teknoloji yatırımı yaparken yaptıkları yanlışları anlatıyor.
Dünyanın önde gelen genişbant ağ teknolojileri üreticisi Zyxel, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de büyüme trendi içinde. Zyxel Türkiye Genel Müdürü Vefa Tarhan, 2014’te globalde yüzde 20, yerel pazarda ise yüzde 50’nin üzerinde büyüdüklerini söylüyor. Tarhan’ın verdiği bilgilere göre Zyxel geçtiğimiz yıl Türkiye’de 900 bin ürün sattı. Ayrıca pazara yönelik hem ürün portföyünü hem de servis altyapısını genişletti.
Zyxel, ürün ve operasyonlarını telekomünikasyon, kurumsal ve son kullanıcı olmak üzere segmente ayırıyor. Kurumsal alandaki büyümelerinin de yüzde 45’i bulduğunu kaydeden Tarhan’ın Türkiye’deki kurumsal projelerle ilgili bir takım saptamaları var. “Türkiye’de kurumsal satın almalar yanlış yapılıyor” diyen Tarhan’ın ilk saptaması ürün sağlayıcıların, şirketlerin ihtiyacı olan fazlasını satmaya çalışmasıyla ilgili: “Örneğin bir hastanenin trafiği 10 birimse 100 birimlik ürün satılmaya çalışılıyor. Dünyanın hiçbir ülkesinde hastanenin kocaman bir şaseye sahip olduğunu göremezsiniz. Şasenin bir parçası arızalandığında, neredeyse hastanenin tüm altyapısının yaratılmasını sağlayabilecek bir harcama yapmaları gerekiyor sonra. Böyle bir harca istenilmediği için de ürün tamamen bir kenara konuluyor. Sonra yeni bir ihale süreci daha başlıyor. İhtiyaçtan fazlasının satılmaya çalışılması süreci yeniden başlamış oluyor böylece.”
Tarhan, bu tür durumlarla ABD veya Avrupa pazarında karşılaşmanın mümkün olmadığına dikkat çekiyor. Peki, Türkiye’de şirketler neden bu hatayı yapıyor? Tarhan’a göre bunun birinci nedeni yanlış bilgilendirme. Hem fiyat hem de ihtiyaçlar konusunda şirketlerin ürün sağlayıcılar tarafından yanlış bilgilendirildiklerine dikkat çeken Tarhan, “Tamamen aynı özelliklere sahip bir projeyi Türkiye’de, Avrupa’dakinin 5-6 katı fiyata yapan markalar var” diyerek durumun vahametini daha net ortaya koyuyor.

İyi bir IT yöneticisinin olmaması sorun

İyi bir IT yöneticisine sahip şirketlerin ihtiyaçlarını daha net ortaya koyarak bu hatalara düşmediğini belirten Tarhan, özellikle KOBİ’lerin doğru teknoloji yatırımlarını yapma konusunda sıkıntılar yaşadığına dikkat çekiyor: “Türkiye’de 2.5 milyona yakın şirket, 250 çalışanın altında ve bunların çoğunluğunun IT çalışanı yok. Kurumsal teknoloji satın almasından sorumlu olan kişilerin de çok bilgili olmadığını gözlemliyoruz. Teknoloji alımlarında danışmanlık veya bilgisayar şirketlerinden destek alıyorlar. Onlar da kendileri için en kârlı olanları satmaya çalışıyor. Şirketler de en pahalısını alırlarsa kendileri için en iyi ürünü seçmiş olacaklarını düşünüyorlar. Öyle olmadığı zaman da bu şirketler bir sonraki yatırımlarında daha korkak davranıyorlar.”
Tarhan, Zyxel olarak kurumsal projelere bakış açılarını da şu şekilde açıklıyor: “Şirketlere gerçekten ihtiyaçları olmayan ürünleri satın almalarının gerekmediğini göstermeye başladık. İş ortaklarımızı da bu konuda yönlendiriyoruz. Proje analizi yaparak şirketlerin ihtiyaçlarını belirliyoruz. Proje analizi yapılıp ihtiyaçların net olarak belirlenmediği projeler için fiyat teklifi sunmuyoruz.”

En iyi teknolojiyi şimdi alma

Tarhan’ın kurumsal projelerle ilgili bir diğer saptaması da alınan şirketlerin, aldıkları ürünleri ne kadar süre kullanılabilecekleriyle ilgili projeksiyona sahip olmadıkları yönünde. “Şirketler teknoloji alırken ne kadar bir süre için kullanabileceklerini öngörmedikleri için ya günü kurtarmaya çalışıyor ya da ‘Öyle bir ürün alayım ki, 10 sene kullanabileyim’ anlayışı içinde. Biz onlara diyoruz ki, en iyi teknolojiyi şimdi alma. Gerçekten ihtiyacın olan uygun segmentteki ürünü al. Böylece birkaç sene sonra hiç ürün almamak yerine, yine en iyi ürünün bir altını alarak teknolojini güncel tut” diyen Tarhan, bu yöntem ile şirketlerin teknolojiye yüzde 50 daha az para ödeyebilecekleri görüşünde. En son teknolojinin bir altı olan ürünü almanın servis ve bakım maliyetlerini de aşağı çekebileceğine dikkat çeken Tarhan, “Ancak uzun vadeli plan yaparak böyle bir yöntemi sürdürebilirsiniz. Ancak bu sayede teknolojiye daha az yatırım yapıp, daha yeni altyapılara sahip olabilirsiniz” açıklamasında bulunuyor.

İlgili Makaleler

1 2Sonraki sayfa

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu