MANŞETRöportajStart-up

Turizm yatırımcılarından cesaret bekliyoruz!

Pandemide yatırım görüşmeleri yapmanın daha zor olduğunu söyleyen HotelForex CEO’su Melih Baş, “Umarım yatırımcılar biraz daha cesaret gösterirler. Yatırımcılarımıza, turizm odaklı girişim ekosistemine yatırım yapmaları yönünde çağrıda bulunmak istiyorum” dedi.

Türk kültüründe pazarlık yapmak geçmiş zamandan bugüne gelen bir alışkanlık olmuştur. HotelForex de kültürümüzdeki bu alışkanlığı turizm sektörüne adapte ederek, otelci ile müşterinin pazarlık yapmasına ve ortak paydada buluşmasına olanak tanıyan, yenilikçi bir online seyahat platformu olarak dikkat çekiyor.

2018 yılında ABD’de kurulan, merkez ofisi ise Türkiye’de olan HotelForex’in CEO’su Melih Baş ile girişimin detaylarını ve turizm sektöründeki dijital dönüşüm süreçlerini konuştuk…

Öncelikle girişim hikayenizi dinlemek isteriz, HotelForex nasıl doğdu? Bizim ülkemizde geleneksel bir pazarlık alışkanlığı zaten var. Ancak bunun turizm sektörüne taşınması hayli ilginç. Zira, bunu sizden önce uygulayan bir gişirim ya da firma yok değil mi? 

HotelForex, 2018 yılında Delaware, Wilmington, ABD’de kurulmuştur. Merkez ofisimiz İstanbul’da bulunmaktadır. HotelForex, Türkiye’nin hemen her bölgesinde hizmet vermeyi başarmış ve ülke genelinde otelcilik sektörüne yeni bir soluk getirmiştir. Günümüzde birçok online seyahat sitesi, geleneksel acente kültürüyle ve geleneksel acentenin bakış açısıyla hazırlanıyor. Oysa artık yeni dönemde turizmin yapısı değişti; kitle turizminden bireysel turizme oradan da şimdiki yeni dönem olan dinamik turizme geçildi. Tabii bu süreç, daha dinamik bir turizm anlayışını da gerekli kılıyor. HotelForex işte tam bu noktada, kurucuları otelcilik sektöründen gelip, günümüzün küreselleşmekte olan dünyasında teknolojik gelişmelere en iyi şekilde adapte olmuş ve online otel rezervasyon sektörüne yenilikçi bir bakış açısı ile ele alan online seyahat acentesidir. HotelForex kesinlikle bir açık artırım sitesi değildir. Bunun altını çizmek istiyorum. Yapay zekâ destekli algoritmaları sayesinde son kullanıcının talep ettiği bir oda ile otelcinin mevcut durum ve koşullarını birlikte değerlendirerek, en optimum satın alımın gerçekleştirilmesine olanak sağlayan bir iş modelidir. Evet Türkiye’de bir ilktir.

Yeni bir girişim HotelForex; ancak pandemi döneminden önce hayata geçti. Pandemi süreciyle birlikte neler değişti sizin tarafta? Pandemi turizm sektörünü olumsuz etkilerken, size yansımaları nasıl oldu?

Dijitalleşen dünyada turizm de değişiyor. Biz hem misafirlere ve otel sahipleri verimlilik ve hız kazandırıyoruz. Tatil paketi incelendiğinde yan, toplam iş yüküne bakıldığında misafir ağırlama işinin % 80’i Otelci, %10’u havayolu ve %10’u seyahat acentası tarafından yapılır. Bir pakette en çok yük otelciye aittir. Bundan dolayı bir otelciyi iyi anlamak lazım. HotelForex, otellerin aynası gibidir. Bir otelci gibi düşünür ve hareket eder. Sektör artık gelişti. Kitle Turizmi, Bireysel Turizm ve şimdi de Dinamik turizm adı verilen yeni bir çağa başlandı. Yeni normalleşmede turizmin elementleri ve normları iyi analiz etmek gerekiyor. İlk başta otelcilerin nasıl düşündüklerini, nasıl hareket ettiklerini ve nelere ihtiyaç duyduklarını iyi anlamak gerekmektir. Burada daha dijitale yatkın bir kitle olacağından, dolayısıyla çoğu alımlar online kanallardan öngörülmektedir. Bu yüzden gelecek turizm yatırımları dijital platformlar öncelikli olacaktır.

Süreçlerinizde teknolojiyi nasıl kullanıyorsunuz? Mesela en fazla hangi teknolojilerden yararlanıyorsunuz? Veri analitiği süreçlerinizde nerede? Gelecek turizm yatırımlarını düşündüğümüzde dijitale yatırım ne boyutta olacak, sizin öngörünüz nedir?

Teknolojimizde; .Net, Microsoft ürünlerini ve ayrıca cloud çözümlerini kullanıyoruz. Pazarlık pazarlama iş modelimizde altyapımızda hem tanımlayıcı hem de kestirimci veri analitiği yöntemlerini destekliyoruz. Turizm sektöründe krizlerde ve pandemide yatırım görüşmeleri yapmak elbette daha zor oluyor. Çünkü yatırımcının turizm sektöründe yatırım yapma motivasyonu doğal olarak düşüyor. Vizyonunuzu anlatmak böyle bir dönemde gerçekten çok daha zor oluyor. Umarım yatırımcılar biraz daha cesaret gösterirler. Buradan yatırımcılarımız ve fon yöneticilerimize daha cesaretli bir şekilde turizm odaklı girişim ekosistemine yatırım yapmaları yönünde çağrıda bulunmak istiyorum. Yatırımcıların geleneksel iş modellerinin dışındaki yenilikçi iş modellerine daha fazla zaman ayırıp, bu modelleri daha fazla incelemelerini tavsiye ediyorum.

Turizm girişimlerinin desteklenmesi noktasında Türkiye’nin mevcut durumunu nasıl değerlendirirsiniz?

Turizm dünyada girişimciliğin gelişiminde e-ticaretle birlikte önemli rol oynayan sektörlerin başında gelir. Bugün dünyanın en büyük turizm şirketleri bir zamanlar startup olan devlerdir ve ekosistemin gelişmesinde de çok katkıları olmuştur. Turizm sektörünün dinamikleri global olduğu için dünyada üretilen çözümler tüm ülkelerde çok daha hızlı şekilde kullanılabilir duruma getirilebilmektedir. Bu da yerel turizm girişimlerinin globale açılmasını kolaylaştırıyor. Bugün dünyada yaygın şekilde kullanılan çok iyi turizm girişimleri bulunmaktadır. Ancak Türkiye’nin genel turizm hacmine ve bilgi birikimine oranla girişim ekosisteminde olmamız gereken yerde değiliz. Devlet destekleri ve teşvikleri burada çok önemli olmakla birlikte mevcut turizm markalarının da girişimlere olan bakış açısını değiştirerek, ekosistemi büyütecek katkılar sunmaları gerektiğini düşünüyoruz.

Kutu:

“Pandemi dolayısıyla kriz ortamında yatırım yapılmaması bir hata!”

Türkiye özelinde Turizm sektöründe, özellikle dijital dönüşüm ve teknoloji odaklılık noktasında nerede eksikler görüyorsunuz?

Pandemi döneminde son kullanıcılar geleneksel alışkanlıklarını dijital alanlara yönlendirdi. Birçok kullanıcı turizm sektöründe de dijital platformları kullanarak satın alım yapmak isteyecek. Bundan dolayı turizm sektöründe yenilikçi dijital dönüşüm projelerine yapılacak yatırımların, hızlı ve etkin geri dönüşleri olacağını öngörüyorum. Pandemi dolayısıyla kriz ortamında yatırım yapılmaması aslında çok büyük bir hatadır. Sektörden de gelen birisi olarak, turizm alanındaki krizlerin doğru projeler ve yatırımlarla bir fırsata dönme ihtimalini oldukça yüksek ve gerçekçi buluyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
tr_TRTurkish