Astronomi Dünyası Heyecanlı: Dünya büyüklüğünde bir gezegen keşfedildi!

Uzay araştırmalarında heyecan verici bir gelişme yaşandı. Astronomlar, Dünya büyüklüğünde yeni bir gezegen keşfettiler. HD 63433d adı verilen bu gezegen, Dünya’ya oldukça yakın bir konumda ve Güneş’e benzer genç bir yıldızın etrafında dönüyor. Bu, gezegen evrimi üzerine nadir bir çalışma fırsatı sunuyor.

Wisconsin Üniversitesi-Madison’dan bir araştırma ekibi, The Astronomical Journal’da yayınlanan yeni bir çalışmada bu gezegeni tanımladı. NASA Hubble Fellow’dan Melinda Soares-Furtado ve Wisconsin Üniversitesi-Madison’dan mezun olan Benjamin Capistrant, bu çalışmayı dünya çapındaki yazarlarla birlikte yönetti.

HD 63433d, Büyük Ayı takımyıldızında yer alan genç, sıcak ve Dünya büyüklüğünde bir gezegen. 2020’de keşfedilen iki mini-Neptün boyutundaki komşu gezegen daha uzak yörüngelerde dönüyor. Soares-Furtado’ya göre, HD 63433d, erken Dünya’nın nasıl olabileceği konusunda fikir verebilir.

Astronomi Dünyası Heyecanlı: Dünya Büyüklüğünde Bir Gezegen Keşfedildi!

Bu gezegen, yıldızına o kadar yakın ki, her 4.2 günde bir tam tur atıyor. Astronomlar, gezegenin gelgit kilitli olduğunu, yani bir yüzünün sürekli yıldıza dönük olduğunu ve bu yüzün 2,300 derece Fahrenheit’e kadar ısınabileceğini, hatta lavlarla kaplı olabileceğini düşünüyorlar. Diğer yüzü ise sürekli karanlıkta kalıyor.

HD 63433 yıldızı, büyüklük ve tür olarak Güneş’imize benziyor, ancak yaklaşık 400 milyon yaşında ve Güneş’imizin yaşının sadece onda biri kadar genç. Bu yıldız, Büyük Ayı takımyıldızının bir parçası ve Büyük Sepet’in içinde yer alıyor. Soares-Furtado’ya göre, Wisconsin-Madison’daki karanlık bir gecede, iyi bir çift dürbünle HD 63433 görülebilir.

Astronomi Dünyası Heyecanlı: Dünya Büyüklüğünde Bir Gezegen Keşfedildi!

THYME adlı bir gezegen avı projesinde işbirliği yapan araştırmacılar, 2020’de NASA’nın Geçişli Egzoplanet Araştırma Uydusu (TESS) verilerini kullanarak HD 63433 etrafında iki mini-Neptün boyutunda gezegen keşfettiler. Daha sonra, TESS’in yıldıza dört ek gözlemiyle araştırmacılar, HD 63433d’nin yıldızın önünden geçişini tespit edebildiler.

Araştırmacılar, bu gezegenin ileride daha fazla incelenmesi gerektiğini düşünüyorlar. Genç ve enerjik yıldızı, Kuzey ve Güney yarımkürelerden görülebiliyor, bu da daha fazla aletin, örneğin Güney Afrika Büyük Teleskobu veya Arizona’daki WIYN Gözlemevi gibi, bu sistemi gözlemlemesine olanak tanıyor. Yıldız, Soares-Furtado’nun incelediği diğer birçok yıldıza göre çok daha yakın olduğundan, gezegenin içinden kaçan gazları incelemek veya manyetik alanını ölçmek için yeni yöntemler geliştirme fırsatları sunabilir.