Başarısızlıklardan çıkarılacak dersler

Her ne kadar başarısızlıkları önlemek için dinlenmeksizin çalışsanız da, IT’de bazen işler yolunda gitmeyebilir. Önemli olan daha efektif bir lider halini almak için hataları derslere dönüştüren sırları keşfetmek.

IT dünyasında bazen işler ters gidebilir ve gidecektir de. Aksamalar tek bir proje içinde işleri küçük parçalara, daha yönetilebilir projelere ayırmak yerine çok fazla görevi tamamlamak için acele etmek gibi bir dizi şeyden kaynaklanabilir. Arka uçtaki geliştiricilere kendi görevlerini tamamlamaları için yeteri zaman vermediğinizde, ya da sizi yanlış yola götüren bir danışman veya tedarikçiden gelebilir. Durum ne olursa olsun, aksaklık olur; beklenen bir şeydir ve deyimdeki gibi yaşam “yüze 10’u size olanlar, yüzde 90’ı sizin ona nasıl tepki verdiğinizdir.” Aksaklıkların negatif olması gerekmez. Doğru davranışlar ve süreçler yerli yerinde ise eğitici, bilgi verici ve bazen dönüştürücü olabilir.

Mantıksal bir bakış açısından hatalarınızdan ders çıkarmanız gerektiğini bilirsiniz. Bu çocukluğumuzun başlangıcında birçoğumuzun derinlerine işlenmiştir. Uzmanlara göre kurumsal dünyadaki problem şu ki çok sayıda firma aksaklıkları iyi idare edemiyor. Onlar bir şeyin neden başarısız olduğunu incelemek için yeterli süreçlere sahip değiller ancak bu, öğrenme sürecinin en büyük elzem parçasıdır.

“IT endüstrisinin son 15 yılına baktığımda benim gibi insanlara yardımcı olmak için bu türden başarısızlıklarda yeterince kapsamlı ve objektif raporlama görmedim. Bu dersleri öğrenmenin çok önemli olduğunu düşündüğümden araştırmak ve kitabımdaki örnek vakaları yazmak için iki yıl harcadım. Bencilce kendi işimde kullanabileceğim gerçek endüstri başarısızlıklarına dayanan pratik rehberler istedim” diye konuşuyor Rosenfeld Media danışmanı ve Why We Fail’ın yazarı Victor Lombardi.

İçinde bulunduğumuz dünyada hatalarınızdan ders çıkartamazsanız bunları yineleme şanssızlığına kapılırsınız. İş dünyasında aynı hataları birkaç kez yapacak olursanız farklı bir kariyer aramak zorunda kalabilirsiniz. Steve Jobs, SpaceX, Tesla Motors ve PayPal kurucusu Elon Musk gibi oyunu değiştirmeden evvel çokça başarısızlıklar yaşadı.

İyi liderleri kötü liderlerden ve muhtemelen iyi liderleri vizyoner liderlerden ayıran şey onların bir sonraki sefer başarılı olmalarına yardımcı olacak olan o başarısızlıklardan anlayış elde etme becerileridir. Buradaki uzman ipuçları en kötü durumlardan fayda sağlamanıza ve gelecekteki IT proje başarısızlıklarından kaçınmanıza yardımcı olacak.

Başarısızlığa izin veren bir ortam yaratın

Büyük, kompleks firmalar için eğitim ve gelişim ağır ilerleyen bir yol olabilir. Davranış sayısız seviyede değişmek zorunda. IT’nin ayak uydurabilmesi ve başarılı olmak üzere işletmenin ihtiyaç duyduğunu sağlayabilmesi için yeni şeyleri denemelerinde ekibinize yetki vermelisiniz.

Yeni şeyler işe yaramadığında problemler ortaya çıkar ve siz ya da organizasyonunuz eldeki problemleri çözmeye değil de daha çok suçlama yapmaya odaklanırsınız. Peki çalışanlar alışılmış çalışma yöntemine istekli ve coşkulu şekilde nasıl adım atacak? Yanıt; kolay değil. O zaman durum şuna dönüşüyor; bir IT lideri olarak ekibinizdeki insanların konuşmak için rahat hissettiği ve büyük ya da küçük itirazları seslendirebildiği bir ortam yaratıyor musunuz?

“Tasarım olarak başarısızlığa müsaade eden bir ortam yaratıcılığı, risk almayı ve inovasyonu cesaretlendirir. Çalışanların yeni fikirleri denemesine izin verir ve başarısızlığın kabul edilebilir bir sonuç olduğu bir ortam sağlar. NutriSavings ve Edenred’de biz aktif olarak inovasyonu teşvik ediyor ve öğrenmenin devam etmesini temin etmek için iş arkadaşlarımızın hesaplanmış riskleri almasına yardımcı oluyoruz” şeklinde konuşuyor NutriSavings LLC’nin Kıdemli Başkan Yardımcısı, COO ve CIO’su Niraj Jetly.

IT liderleri anlaşılır bir biçimde başarısızlık için mesuliyetin olmadığı bir ortamı yaratmak istemiyor. Başarısızlığı kabul ediyor gibi gözükmeleri halinde çalışanların en yüksek standartlarda performans göstermek için motive olmayabilecekleri bunun aksine bedel ödemeyecekleri hissine kapılabilecekleri endişesine kapılabilirler.  Harvard Business School profesörü ve 2011 HBR makalesi Başarısızlıklardan Ders Çıkarma Stratejileri’nin yazarı Amy C. Edmondson’a göre, durum böyle değil. Onun araştırmasına göre gerçekte ayıplanacak çok az davranış var ve onlara “kasti sapma” adını veriyor. Geri kalanlar suçlamanın çok kolay yapılamadığı veya yararlı olmadığı daha gri bir alana düşüyor.

Elçiyi vurmayın

“Başarısızlıklar işletme ve teknolojinin kaçınılmaz bir parçasıdır. Empati bir başarısızlığa verilecek yanıtın en iyi yoludur. Empati güven bildirir ve insanlar güvenildikleri takdirde en iyi performanslarını sergiler. Eğer bir kişi bir başarısızlık suçluluğu dolayısıyla pek rahat değilse, bizim odağımız o kimsenin suçluluğunu yenmesine yardımcı olmak ve ardından farklı olarak neyin yapılmış olabileceğini yansıtmak için onlara yardımcı olmaktır” şeklinde konuşuyor Jetly.

Suçlama oyunundan sakının

“Suçlama oyunu yine de gayet zorlu bir iştir çünkü felsefemize derinlemesine işlemiştir ve küçük bir çocukken yanlış bir şey yaptığımız takdirde ayıplanacağımızı nispeten erken bir dönemde öğreniriz. Bu duygusal olarak nahoş bir histir. Deneyimlemek istemediğimizde onu uzaklaştırmak isteriz. Çocukluktan gelen bu his gelişim ve olgunluk çağlarımızda bizi takip eder. Onu iş ortamına getiririz ve yine hem duygusal hem de oldukça mantıklı nedenlerden; teşvik ve diğer faaliyetlerle bağlantılı olarak. Edmondson, “yanlış giden şeyler için suçlanmak istemeyiz.” vurgusunu yapıyor.

Hatalarınızı üstlenin

Eğer o sizin hatanızsa, bu kabahati üzerinizden atıp uzaklaştırmaya çalışmayın. “Herkes kendi payına ait hatalar yapar. Deneyim üzerinden öğrendiğim derslerden bir tanesi şu ki kendinizi savunmak yerine fark edilir fark edilmez hatayı kabul edin. Erken kabul söz konusu yanlışı düzeltmeye yönelik çabaların ayarlanmasına önemli oranda yardımcı olur. Bunun yanı sıra fazlasıyla ihtiyaç duyulan iç rahatlığı sağlar” diye konuşuyor Jetly.

Ders çıkartılan süreçleri oluşturun

İşlerin neden ters gittiğini bulmak önemlidir ve elbette eğer bunlar ayıplanası hatalar idiyse ele alınmalıydılar ama gerçek amaç kimin hatalı olduğunu ortaya çıkartmak değil bir çözüm veya yeni bir yön bulmak için problemin kalbine inmektir.

“Hatalardan öğrendiğiniz şey aynı hatayı tekrarlamamak içindir. İşin özü böyle. Bu serbest bırakılacak en güç konsepttir, bilhassa eğer panonun sahibi ya da elinde çekiç olan kişiyseniz,” diye konuşuyor yetenek yönetimi ve çalışan birlikteliği üzerine odaklanan organizasyon The Roy West Companies’in kurucusu ve CEO’su Roy J West.

Jetly,”gün sonu incelemesi” veya “nihai inceleme” raporu adını verdiği şeyi uygulamayı seviyor ve aşağıda bu türden bir gelişimin tipik olarak nasıl ilerlediğini şöyle özetliyor: Belirlenmiş toplantı başkanı toplantının amacını özetler ve kimse kimseyi yadırgamadan herkesi fikirlerini paylaşmaya cesaretlendirir. Her bir ekip üyesine aşağıdaki üç soruyu yanıtlamak üzere önceden belirlenen bir süre verilir:

  1. Projede ne iyi gitti?
  2. İyi gitmeyenler neydi?
  3. Farklı olarak ne yapılabilirdi?

Belirlenmiş bir yazıcı olur, notlar alır ve herkesin kendi fikrini paylaşmasının ardından toplantı tartışma ve analizlere açılır.

“Her ne kadar bu çoğu zaman uzamış gibi görünse de, bu toplantılar projenin rotası boyunca işlerin nasıl gittiğine dair değerli anlayışlar sağlar ve gelecek için değerli dersleri biriktirir” şeklinde konuşuyor Jetly.

Why We Fail’ın yazarı Victor Lombardi ise şu tavsiyede bulunuyor: “Çevik gibi yinelemeli, test yönelimli metodolojileri online pazarlamanın ölçüt tabanlı yaklaşımlarıyla bir araya getirmek için son yıllarda çokça gelişim kaydedildi. Yalın startup ve müşteri gelişimi gibi yapısal metodlar bilimsel metodu işimize geri kazandırmanın elzem bir yolu; bizim Ar&Ge departmanlarına sahip olma pratiğini yeniden inşa etmemiz gibi ama bizim normal proje işimize entegre olan daha pratik, müşteri odaklı bir yoldan. Bu metotları kullanarak benim tavsiyelerim hipotezleri ayrıştırmak ve hipotezlerinizi nasıl önceliklendireceğiniz, test edeceğiniz ve onlardan nasıl öğreneceğiniz etrafında merkezleniyor.”

Efektif bir iletişimci olun

İletişim becerileri bir IT liderinin sahip olabileceği en önemli becerilerdir. Efektif olarak iletişim kuramamak sayısız IT projesinin başarısız olmasına neden oldu. “The Gallup Organization Eski Başkanı ve güçler bazlı düşünmenin babası Don Clifton, bir kişiye zarar vermenin en hızlı yolunun o kimseden yapamayacağı bir şeyi talep etmek ya da beklemek olduğuna inanıyor. Kişi ya da kişiler başarıyı getirecek yetenek olmaksızın bir görevle yüklendiklerinde başarısızlık öngörülebilir. “Yönetici ya da lider açık bir biçimde istenen sonucu sağlamadığında ve çalışanın en iyi neyi yaptığı üzerine odaklanmadığında da öngörülebilir” diye konuşuyor West. Efektif bir lider olmak için neyin önemli olduğunu anlamalarına yardımcı olmak üzere yapılan şeylerin nedenini insanlara sayısız defa anlatmalısınız.

Rekabetten ders çıkartın

Başarılı liderler endüstrilerindeki diğerlerinin hata ve başarısızlıklarına (başarılarla birlikte) bakarak organizasyonlarına yardımcı olur. Bu yoldan olası sorunları belirleyebilmek organizasyonunuzun diğer firmaların hedefi kaçırmasına neden olan bir problemden sakınmasına yardımcı olabilir.

Çalışanları teşvik edin

IT profesyonellerini fark edilmeyen problemleri rapor etmeye ve başarısızlığı bertaraf edenleri ödüllendirmeye teşvik edecek bir program oluşturun.

“İlerleme adına fikirler, kişilikler aşkına düşmeyin” şeklinde konuşuyor Lombardi ve ekliyor: “Yeni, test edilmemiş fikirlerin gerçekten hipotez olduğunu hatırladığımızda ve işe yarayıp yaramadıklarını bulmak için denemeler yürüttüğümüzde başarısızlıktan uzak duracak yol üzerindeyizdir.”

 

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu