İyi çalışanları elde tutmanın yolları

Eğer iyi bir çalışanı kaybediyorsanız ve nedeninden emin değilseniz, firmanın yönetim tarzını gözden geçirmenizde fayda var.
  
 

Performansından memnun olduğu çalışanlarını sürekli kaybetmek bir şirket için ciddi bir moral kaybı. İyi haber ise, işleyişteki küçük değişikliklerle büyük fark yaratabilir ve çalışanlarınızı memnun edebilirsiniz.

Bütün yöneticiler bilir. Bir şirkette iyi bir çalışan ayrıldığında işler güçleşir.  Verimlilik düşer, moraller azalır ve geri kalan ekip siz yeni  birini bulana kadar artan iş yüküyle mücadele eder. Bunun da ötesinde yeni işe alımlarda araştırma maliyetleri, çalışanın eğitimi ve göreve  motive olması gibi güç ve pahalı bir sürece girmenize neden olabilir.

Bu zorluklarla başa çıkmak yerine nitelikli çalışanlarınızı memnun etmek çok daha iyi bir çözüm olabilir. Bunun için öncelikle şirketin insan kaynakları departmanı ve yöneticinin kafa kafaya verip bir plan çıkarması gerekiyor. İşe çalışanların neden ayrıldığını tespit ederek başlanılabilir. Tespitler ışığında geliştirilen plan çok daha işlevsel olacaktır.

“Çoğu insan işlerinden ayrılmaz, onlar yöneticilerinden ayrılır,” diyen Danışmanlık Firması Mondo’nun istihdam başkan yardımcısı Wendy Duarte, şirketleri bu konuda uyarıyor. Bu gerçeği hazmetmek yöneticiler için her ne kadar güç olsa da, Duarte’ye göre işinden memnun bir ekip oluşturmak için organizasyonun yönetim felsefesini çözmek şart.

  Problem siz misiniz?

Eğer bir şirket en iyi yeteneğini kaybettiyse sorunu karşıda aramak yerine bakılacak ilk yerin yönetim olduğunu söyleyen Duarte,  “ Bir bütün olarak ekipleri yönetmek güçtür. Her bir bireyi yönetmek zorundasınız ve her bir takım üyesinin işlerini yapabileceklerinin en iyisiyle yapmaları için hem iş yerinde hem de dışarıda nelere ihtiyaç duyduklarını ortaya çıkartmak için zaman ayırmalısınız” diyor.

Bazı basit sorularla çalışanlarınızın işlerindeki memnuniyeti ölçmek mümkün olabilir. Örneğin çalışanlarınız işyerinde hep birlikte olduklarını hissediyor mu? Önerilerinin, endişelerinin ve problemlerinin farkında olunduğunu hissediyorlar mı? Ve bunun için bir şeyler yapıldığını? Değer verildiğini hissediyorlar mı? Sözleri dinleniyorlar mı, yoksa sadece işitiliyor mu?

Her ne kadar ilgisiz gibi görünse de, sadece çalışanlarınızın endişelerini dinlemek ve bunların çözümü için yapılabilecekleri yapmak en iyileri elde tutmada önemli bir yol kat etmenizi sağlayabilir. “ Ya da en azından sorunlarının o an için neden çözülemediğini açıklayabilirsiniz.” diyor Duarte.

Güçlü bir kurumsal değerler setine, görev bildirisine ve özel hedeflere sahip olmak çalışanların enerjisinin yönlendirilmesine yardımcı olabilir. Firmanın ana hedeflerinin yanı sıra departmanlara özel hedefler de olabilir.  İstihdam ve danışmanlık firması Instant Technology kurucusu ve CEO’su Rona Borre, “ Bu şekilde onların bireysel katkılarının aslında büyük bir bütünün parçalarını tamamladığını görmelerine yardımcı olursunuz.” diyor.

Borre, başarının ölçümü için bir yol olarak bunun çalışanlara firma içinde bir pay vereceğini söylüyor ve, “Ama onlar aynı zamanda daha büyük bir bütünün parçası olarak değerli hissetmeye gereksinim duyuyorlar” diye ekliyor.

Bir işletmede çalışanlara değerli olduklarını hissettirmek zor değil. Ancak bunun için onları dinlemek ve taleplerin firma ilke ve görev bildirileri içerisine dahil edilmesi gerekebilir. Yani daha mutlu çalışanlar için daha fazla zaman ayırmak gerekiyor.  Borre, maaşların da ulusal ortalamalarla aynı hizada olması gerektiğine dikkat çekiyor. Ya da benzer firmalarda verilen ikramiyeleri ve daha fazlasını vermek için bütçeyi geniş tutmak da gerekebilir.

Çalışanlarınızı iyi eğitin

Çalışanların değerli hissetmelerine yardımcı olmanın bir diğer yolu onların potansiyelini fark etmek ve tam potansiyellerini yakalamalarına yardımcı olmaktır. Bu eğitimsel ve kariyer ilerleme fırsatlarını mümkün kılmak ve çalışanların bu kaynakları kullanmaya cesaretlendirmek anlamına geliyor. Duarte, çalışanların bilgilerini genişletmek için mevcut fırsatları bildiklerinden emin olmaları konusunda yöneticileri uyarıyor.  Önemli şeylerden biri de çalışanların kaynakları nerede kullandığı. Yeni projelere öncülük etmek için ya da becerilerini geliştirmek için kullanıyor olabilirler. Ya da herhangi bir faydasız şey için.

“Çoğu insan her gün aynı şeyleri yaptığı bir işe gelmek istemez.  Yeni şeyler öğrenmek, yeni şeyler denemek isterler.” diyen Duarte, bunları yapmak için çabalarının desteklenmesi gerektiğini söylüyor.

Bilhassa IT alanında, teknoloji ortamlarınızı ve çözüm platformlarınızı güncel tutmak değerli çalışanların bundan heyecan duymasına yardımcı olabilir. Borre’e göre çalışanlar bu şekilde firmanın gittiği yönü de benimseyebilir.

“Şu anda en yüksek maaşları veremeyecek durumda olan iki müşterimiz var ama onlar sürekli platformlarını güncelliyor ve en son teknolojiyi kullandıklarından emin oluyorlar” diyor Borre. Eğer platformlarınızı değiştiremiyorsanız veya çözüm terfileri bütçe içinde yoksa, o zaman onların ilerlemesine önem verdiğinizi göstermek için eğitime gönderebilirsiniz.

Bazı çalışanlar işlerinde kullanmasa bile ciddi yeteneklere sahiptir. Borre, böylelerine vakit geçirmek için esneklik ve özgürlük sağlamasını öneriyor. Duarte, tüm eğitimsel fırsatların iş ya da kariyer odaklı olması gerekmediğini de ekliyor. Örneğin bir Yoga eğitmeni olmak gibi.  Mondo’da, firmada üç ile dört yıldır çalışan kişiler için mevcut olan iki haftalık bir izin programı olduğunu belirtiyor. “İzin programı çok büyük bir motivasyon,” diyen Mondo,  “Eğer hep seyahat etmek istediyseniz,  zaman ayırıp egzotik bir yere gidebilir, yeni bir lisan öğrenebilir, yeni bir kültürü tanıyıp ardından geri dönerek herkese yaşadığınız deneyimi ve öğrendiklerinizi anlatabilirsiniz,” şeklinde konuşuyor.

İş-Yaşam dengesi kurmaya mı çalışıyorsunuz?

Çalışanların iş ve ev yaşamlarını yönetme mücadelesine destek olmak da iyi yetenekleri elde tutmada önemli etkenlerden.

Mondo da,  çalışanları elde tutmak için yaşamlarını hem evlerinde hem de iş yerlerinde kolaylaştırmaya yönelik küçük çözümlere odaklandığını söylüyor.

IT yeteneklerine olan büyük talep ortadayken en iyi yeteneklerinizin gemiyi terk etmesini istemezsiniz. Sürekli ger bildirim isteyerek, çalışanların endişelerini dinleyerek ve bunları günlük yaşam içerisine yerleştirerek onların en iyi ve en parlak durumda kalmalarını temin edebilirsiniz.

“Yetenek eksikliği var ve en iyi yetenekleri elde tutmak için az da olsa bir şeyler vermek zorunda kalacaksınız” diyen Duarte şöyle konuşuyor,  “Milyarlarca dolarlık bir organizasyon olmanız veya insanlara büyük imkanlar sağlamak için tonlarca para harcamanız gerekmiyor; yapmanız gereken şey insanlara gelişme fırsatı vermek ve çalışanlarınızın gereksinimlerini karşılamak üzere değişmek.”

 

İlgili Makaleler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu